Jan op weg 9

9 augustus 2021 - Reims, Frankrijk

Zondag 8 augustus 2021

Was gisteravond gezellig, lekker gegeten Chili con Carne met een wijntje erbij. Kan ik morgen gas geven 😉. Vanmorgen voor de wekker wakker om half zeven, maar prima geslapen in het "spookhuis" van oma. Het ochtendritueel afwerken, rugzak inpakken. Mijn wasje hangt nog te drogen bij de buren bij de kachel. Gisteravond nog even gauw gebracht. Hier wilde het niet zo drogen. Half acht maar even bij de buren gaan kijken of ik misschien alvast kan ontbijten. Alles nog in diepe rust, gordijnen dicht. Zal maar niet gaan aanbellen, had om half negen afgesproken voor het ontbijt. Ga maar op het bankje zitten bij de voordeur en het lukt met de WiFi verbinding, net 2 streepjes. Kan ik gelijk een mail sturen naar een B&B 20 km na Reims of het mogelijk is om te reserveren. Zie verschillende mails voorbij komen met leuke reacties van de reisblog volgers. Hoor gestommel in het huis, even later gaat de voordeur open en komt de man des huizes met de hondjes naar buiten om een rondje te doen, kan ik mooi naar binnen. Bonjour, madame. Over 10 minuutjes kan je ontbijten, geweldig pak ik eerst mijn droge kleding in. Even later zit achter een uitgebreid ontbijt. Mag een lunchpakket maken met een fruit erbij. Kom weer weinig tegen onderweg en wat er is is gesloten, zondag vandaag. Na gedag gezegd hebben ga ik op pad. Vandaag 22 km. Het ziet er goed uit met het weer en kans op een buitje zegt het weerbericht. Pad weer gevonden eerst door een bos richting Le Neuville-Les-Wasigny. Vanuit het bos loopt het pad tussen de weilanden door en de koeien staan weer bewonderwaardig naar die Hollander te kijken. De boer rijd ook langs en roept bon chemin. Niet veel later vallen de eerste regendruppels. De regenjas en broek zitten netjes in de rugzak op geborgen, heb geen zin om de rugzak af te doen en het regenpak aan te trekken. Heel gedoe is dat. Gelukkig 100 meter verder een schuurtje waar de deur van open staat, kan ik mooi in schuilen tot de bui over is. Was maar een kort buitje en kon dus weer gauw verder. In het eerste dorpje raakte ik het spoor bijster. Heb ik iets gemist of zo. De routekaart erbij, die gaf aan verder doorlopen maar daar was geen pad te bekennen. Stuk terug maar weer om te kijken of ik een bewijzering gemist heb. Een Fransman die zijn zondagochtend wandeling doet ziet mij zoeken en vraag of ik de Compostelle route zoek. Oui monsieur, je cherche bien le chemin de Compostelle. Begint hij toch in het Frans over forêt, à gauche en à droit. Gelukkig met handgebaren zodat ik wist welke kant ik op moest, het bos in. En daar kwam ik de bekende Jacobs schelp schildjes weer tegen. Iets voor Wasigny zag ik in de verte 2 rugzakken gaan. Pelgrims? Kon ze bijhalen toen ze stopte bij één beekje, gedag gezegd en het bleken 2 Fransen (man/vrouw) te zijn. Zij lopen een paar weken per jaar een gedeelte van deze route met de tent en ze overnachten op leuke plekjes onderweg. Dat kan/mag in Frankrijk. In Wasigny even pauze gehouden in leuk hutje op een plein. Volgens mij is dit de hangplek voor ouderen hier. Niet te lang zitten dan worden de beentjes stijf, opstaan en weer verder nog 12 km naar Chateau-Porcien door de graanvelden maar ook enorme velden met suikerbieten deze keer. Het pad is de éne keer van gras dan van keien of slecht asfalt. Wel mooie vergezichten over de enorme Franse velden. Een heel verschil met wat de Nederlandse boeren aan land hebben. Ook een heel verschil zijn de heuvels. Vandaag weer een paar flinke bulten beklommen en dat viel niet mee er was ook veel tegenwind vandaag over de vlakte. Vanmorgen wel een Ibuprof ingenomen maar die doet ze werk niet meer. Ging ook een keer helemaal stuk op de weg naar boven en naar beneden was ook geen pretje met die knie, de laatste km waren doorbijten. Aangekomen in Chateau-Porcien bij de Refuge Municipal vrij nieuw gebouw zo te zien aan de buitenkant. Omdat zondags ook hier alles gesloten is had ik van de Mairie per e-mail  2 telefoonnummers gekregen om te bellen als ik er was, dan kon ik erin via één code. Prima, de eerste gebeld geen gehoor. Tweede gebeld Monsieur Simon neemt gelukkig op. Ik in mijn beste Frans uitleggen dat de Nederlandse pelgrims is gearriveerd en graag de code wilde. Even later kwam hij aan rijden en liet zien hoe codeslot werkte en naar binnen een schitterende accommodatie met keuken met serviesgoed en pannen, magnetron, electrische kookplaat, koelkast, eettafel, stapelbedden voor totaal 8 personen, 2 douches en toiletten. Alles piccobello in orde. Of ik morgenochtend even de € 10 af wil reken bij de supermarkt of café. Bonjour. Mooi dat een gemeenschap dat doet voor de pelgrims. Eerst maar eens een lekkere warme douche nemen, bedje klaarmaken en straks koken met de PING oven. Het is nu 8 uur 's avonds dat ik dit schrijf, denk niet dat er nog een pelgrim bij komt. Wel ongezellig dan om hier alleen te zitten. Zie in het register dat er 6 en 7 augustus totaal 3 Nederlanders hebben gebivakkeerd. Morgen gaan we naar Bazancourt ook 22 km, hoop niet teveel klimmen en dalen.

Maandag 9 augustus 2021

Slecht geslapen vannacht en een duf hoofd. Te weinig water gedronken denk ik gisteren. De ochtend dingetjes weer gedaan. Alles in de refuge weer netjes schoon en op zijn plaats en trek de deur achter mij dicht. Op naar de supermarkt om te overnachting af te rekenen en gelijk ontbijt en eten voor onderweg inslaan. Ben 7 minuutjes te vroeg gaan om 8 uur open, zit niets anders op dan  wachten op het bankje aan de overkant van de straat. Na het 8 keer luiden van kerkklok kan ik naar binnen. Ruime keus hier in het koelvak van de belegde sandwiches en bageuttes. Pak een paar sandwiches en reken de sandwiches en het overnachten af bij de kassa. Nuttig mijn ontbijt op het bankje. Prima weer vanochtend, zonnetje komt aldoor de wolken heen. Ga de route iets aanpassen ivm de knie. Vannacht een paar keer wakker geworden van de pijnscheuten, zit niet helemaal lekker daar binnenin. Ga vandaag via de D-weg richting Rethel 11 km verderop. Ieder geval een vlakkere ondergrond en minder klimmen en dalen dan de wandelroute. Gaat redelijk goed de tocht, moest wel een paar keer extra uitrusten. Houd pijn tijdens het lopen, zelfs met de pijnstillers. Halverwege wandel ik door de straten van het plaatsje Barby heen. Schrik ik mij toch de ........... Ineens een luid blaffende hond naast me, een soort pitbull. Gelukkig zat er een hek tussen maar zijn/haar kop stak tussen de spijlen door. Doorlopen Jan, doorlopen. 1,5 uur later stap ik Rethel binnen een mooi Frans stadje met een treinstation. Een tip van Jacqueline om hier de trein te nemen naar Reims en daar 1 of 2 dagen te verblijven om de knie rust te geven. Goed plan beetje de toerist uithangen in Reims. Kaartje kopen bij het loket en 5 minuten later is de trein er, dat is timing. Op de GPS zie ik dat de trein op zijn top 140 km rijd en een half uurtje later stoppen we dan al in Reims. Eerst richting de Le Cathédrale Notre-Dame deze moet je bekijken hoor ik van zeggen en om een stempel te halen. Vrijwilligers van de Chemin de Compostelle zijn vanaf 2 uur tot 5 uur 's middags in de kerk aanwezig en ook voor ondersteuning bij het vinden van onderdak. Had vanmiddag al een hotel geboekt voor een paar dagen. Deze dagen gebruiken om rust te houden en afwachten of de knie verbeterd. En besluiten hoe verder.

1. Yvonne:
    9 augustus 2021
    Mooie route en kathedraal Jan. Gezondheid gaat boven alles dus hopen dat paar dagen rust je weer verder kunt. Goed luisteren naar je lichaam. Succes en geniet van Rheims
  2. Richardannelies van der post:
    10 augustus 2021
    Succes Jan, ff toerist uithangen is ook fijn.
    Enjoyy
  3. Martin:
    10 augustus 2021
    Fijne plekjes, mooie routes Jan.
    Hopelijk gaat dat dissonantje geen belangrijke rol spelen. Genieten van je bijzondere voettocht blijft prioriteit!
  4. Rob van Rossum:
    10 augustus 2021
    Go with the flow Jan en nu maar hopen dat je knie baat heeft bij de relatieve rust (je gaat in Reims natuurlijk ook nog wat rondlopen). Ik duim voor je knie; hopelijk helpt dat!
    Geniet van die mooie stad in ieder geval. Tot later...
  5. Ruud en Lolanda:
    10 augustus 2021
    Iemand die zich zoveel moeite heeft getroost om de kerk te bezoeken, verdient toch een gouden knie als hij eruit komt. Komt goed, Jan. Sterkte. Hartelijke groet
  6. Lolanda:
    10 augustus 2021
    Jeetje JJan,wat een pech,je was al
    lekker op gang.Nu maar even genieten van Reims,aan de champagne?Hopelijk komt je knie tot rust!Au revoir!
  7. Connie en Bert:
    10 augustus 2021
    Mooie luchten en mooie uitzichten op de fotos. Hopelijk laat je knie je niet in de steek, dit wil je nog wel even volhouden! Geniet van je rustdagen.
  8. Henk en Marja:
    11 augustus 2021
    Goed idee van Jacqueline, verstandig om je knie wat rust te gunnen. Straks gewoon weer rustig opstarten en de boel heel houden. We genieten van je reisverslagen dus je moet gewoon door 😉 groetjes Henk en Marja
  9. Gertrud:
    11 augustus 2021
    Ik vind het zo leuk om je verslag te lezen. Je kan altijd nog schrijver worden. Nu even tranquilo. En dan hop weer door. Wat een avontuur.