Jan op weg 36

30 april 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Zaterdag 29 april 2023

Goed geslapen vannacht met oordoppen dat dan wel. De slaapzaal was goed gevuld met 24 pelgrims. Etienne had de wekker op 6 uur gezet en kon het gerommel beginnen. We hebben een bedlamp waarom zou je deze niet gebruiken. Dat gedoe in het donker. Gewoon lamp aan en Etienne volgt mij voorbeeld. Wel felle bedlampjes zijn het. Hoop geroezemoes van pelgrims die zich nog een keer omdraaien. We ontbijten en zetten koffie in de keuken. Eindelijk weer eens een normaal ontbijt. We gaan op pad. Er is regen voorspeld maar het enige wat vochtig is de mist die er hangt. Je voelt het gewoon aan je gezicht. Na 2 uur en ongeveer 8 km wandelen tussen de velden en door de bossen waar opvallend veel Eucalyptus bomen staan deze keer. Tijd voor koffie en we stoppen bij een bar waar het terras al aardig vol zit met pelgrims. Aan de bar bestellen we het bekende recept: dos café americano y dos tortillas. Nog een tweede kop koffie en na het zetten van de stempel gaan we achter de rest aan richting O Pedrouzo waar we vannacht verblijven. Het gaat lekker vandaag en de paden zijn prima te belopen. Om kwart voor 12 komen we een picknick plek tegen en is het tijd voor een pauze. De rugzak is gisteren goed gevuld dus we kunnen uitgebreid eten. Nog 3,6 km tegaan volgens de routeplanner en een klein uurtje later komen we na 22,8 km aan bij de Albergue Porta de Santiago. We melden ons dat we hebben gereserveerd. Klopt allemaal. Inschrijven, afrekenen en een stempel in ons credencial. Ook worden we gecontroleerd door het bekijken van onze stempels in onze credencial of we wel echte pelgrims zijn. Je mag hier namelijk alleen verblijven als je tenminste 500 km heb gelopen. Laat mijn inmiddels 3 credencials zien en de man knikt tevreden. Mooie ruime albergue met een slaapzaal met een binnentuin. Aan de slag maar, bed opmaken, rugzak uitpakken, douchen en de was doen. Daarna inkopen doen voor vanavond en morgen. Nu is het tijd om te rusten. Lig lekker op bed dit verhaal te schrijven en op de achtergrond klinkt er rustige muziek uit de speakers. Denk dat ik maar even de ogen dicht doe. Half 8 alweer tijd om het eten klaar te maken in de keuken. Als voorgerecht maak ik een blikje tonijn open met wat brood erbij. Hoofdgerecht is linzen met worst uit de pingoven, een stukje kaas van Etienne en als nagerecht een chocolademousse van Danone 😁. Op tijd naar bed want we willen vroeg starten morgenochtend.

Zondag 30 april 2023

De laatste dag van de camino. Niet veel geslapen vannacht om de paar uur wakker. Opfrissen, inpakken en op de rand van het bed eet ik wat yoghurt. Kom we gaan naar buiten de gele pijlen volgen. Welke kant moeten we op. Was het nu naar links of naar rechts? Op de straat is een pijl geschilderd en die geeft rechts aan. Maar links zien we cafeetje waar het licht brand en is al open om half 7. Wij naar binnen en bestellen aan de bar dos americanos y dos cuerno. Zet ook gelijk een stempel in mijn credencial. Voor een stempel kan je bijna overal terecht en kan je dat zelf ter plekke doen. Vanuit O Pedrouzo is het gelijk omhoog een pittige klim op deze vroege ochtend. Verder is het pad zonder teveel inspanning te doen. De beenspieren zijn nu wel genoeg getraind na al die kilometers. Na 11 km nemen we een pauze in Lavacolla voor koffie en vooruit maar nog een tortilla. We gaan van start voor de laatste kilometers en deze gaan in een lekker tempo. Het weer is prima vandaag. De laatste kilometers zijn we beide in gedachten en zeggen weinig tegen elkaar. Hoe zal dat zijn om na zoveel kilometers in verschillende landen, etappes en jaren aan te komen op je eind bestemming van deze pelgrims wandelreis. We komen in het centrum aan en het is erg druk in de straten. Op een afstand zien ik een toren van de Kathedraal al. We komen vanaf de achterzijde van de Kathedraal aangelopen en dan is het door een tunneltje linksom en staan we op het Plaza del Obradoiro voor de Kathedraal van Santiago de Compostella de hoofdkerk van het aartsbisdom. We lopen naar het midden van het plein en ik kijk om me heen. Dit is het dan, je heb het einddoel bereikt. Toch een kippenvel moment voor mij. Etienne en ik feliciteren elkaar en geven elkaar een schouderklop. En wie zien daar aankomen, het is Raimo hij feliciteert ons. Hij is gisteren al gearriveerd en vertrek eind van de middag met het vliegtuig naar Finland. Voordat hij vertrekt vragen we hem om wat foto's van ons te maken van dit hoogtepunt. Om 12 uur willen we naar de pelgrimsmis maar helaas we kunnen er niet meer bij, aforo completo staat erop een bord bij de ingang. Dan morgen maar en gaan we wat drinken op een terras. Om 1 uur checken we in voor 2 nachten bij de albergue km.0. Mooie albergue met alle voorzieningen en we hebben een 4 persoonskamer. We gaan eerst wat eten in de tuin van de albergue. Daarna bed opmaken, douchen en een paar uur bijkomen. Tegen 4 uur gaan we naar het Pelgrimsontvangstbureau waar alle pelgrims worden verwelkomd die in de stad aankomen en die te voet of te paard of met de fiets naar het graf van Sint-Jacob hebben gereisd. In dit kantoor geven ze de laatste stempel van de Kathedraal van Santiago op de credencial en geven ze het traditionele certificaat, de Compostela, aan degenen die daarvoor in aanmerking komen. Ben vlot aan de beurt en laat aan de dame achter de desk mijn credencials controleren en krijg in alle 3 een eind stempel van de Kathedraal. Vandaag zijn er al 1495 pelgrims geregistreerd zie ik op het scherm. Daarna is het tijd om het te vieren met een vino tinto en een cerveza met wat olijven op één van de vele terrassen die hier in het centrum zijn. Koop wat souvenirs en breng dit samen met de compostela naar de kamer. Daarna gaan een hapje eten en optijd naar. Op één of andere manier slaat de vermoeidheid toe. Morgen een rustdag.

1. Maarten Don:
    30 april 2023
    Einddoel bereikt, van harte gefeliciteerd Jan! Nu mag je gaan nagenieten.
  2. Rob van Rossum:
    30 april 2023
    Dubbel gevoel denk ik: doel bereikt! vs. doel bereikt? Wat nu?
    En toch: je hebt het doel bereikt!!! Super Jan of is het superjan?
    Ik ben trots op je je!!!
  3. Gertrud:
    1 mei 2023
    Wat een afstand heb jij afgelegd. Heel erg knap. Een enorme mijlpaal in je leven. Gefeliciteerd!
  4. Yvonne Jelluma:
    1 mei 2023
    Chapeau !!, dit zit in je rugzak en pakt niemand je af. Ik heb genoten van je mooie verhalen en met je meegelopen al is het op papier.
  5. Ineke:
    1 mei 2023
    Wat een geweldig moment zal het geweest zijn je laatste stempel te ontvangen.
    Hoeveel stappen zullen get geweest zijn daar te komen!
  6. Caroline:
    1 mei 2023
    Super knap gedaan! Kun je terecht trots op zijn! Was weer leuk om met je mee te ‘lopen’!
  7. Richardannelies van der post:
    1 mei 2023
    Gefeliciteerd Jan met het behalen van de finish van de Camino.
    Door de prachtige verhalen en avonturen en foto's hebben we genoten van jouw avontuur.
    Thnx daarvoor.
    Genieten maar, deze ervaring nemen ze je niet meer af!!!
    Tot snel😘