Jan op weg 34

24 april 2023 - Fonfría, Spanje

Vrijdag 21 april 2023

We konden geen gebruik van de keuken en in het dorp was ook geen supermarkt dus gisteravond nog een hapje gegeten in de bar.  We konden kiezen vanaf een kaart met foto's uit verschillende pizza's of paella's. We bestellen paella aan de bar bij de eigenaar. Hij kijkt niet zo helder meer uit zijn ogen een goede klant voor zichzelf zo te zien. Kwartiertje later komt hij uit de keuken met de paella. Ziet er goed uit zo op het eerste oog. Had heel wat anders verwacht met zo'n menukaart. Glas rode wijn erbij en we kunnen tevreden naar bed.

Etienne zijn wekker gaat om 6 uur het sein om de dingen te doen om te vertrekken. We eten iets brood op de gang en gaan naar buiten. Het is fris maar er staat geen wind en zoeken de route weer op. Het eerste gedeelte is het pad rechtdoor en na 10 km stoppen we in Rabanal del Camino voor koffie. Het is een hele klim vandaag over het smalle rotsige pad maar de vergezichten zijn weer schitterend. In Foncebadón na 17 km is de tweede stop voor koffie deze keer met een chocolade croissant. Na 2 km  verder komen we aan bij Cruz de Ferro omgeven door een berg met stenen dit is een kruis dat zich op het hoogste punt van de Camino Francés bevindt op ongeveer 1500 m boven de zeespiegel. Sommige pelgrims hebben vanaf huis een steen mee genomen en laten de steen hierachter in de hoop om het verleden achter zich te laten en op een betere toekomst. Je ziet allerlei stenen met namen, beschilderd en met een verhaal. Enige minpunt een steen met het logo van Feyenoord erop. We gaan hier ons broodje opeten en bekijken het schouwspel van de pelgrims die langskomen. De meeste staan even stil en zijn in gedachten andere lopen snel weer door. We het laatste stuk doen voor vandaag. Het is een lastig smal pad omhoog en naar beneden met losliggende keien waar je goed moet opletten waar je je voeten neerzet. Het blijft oppassen tot we in El Acebo aankomen. We melden ons bij La Casa del Peregrino. Helaas dit is het hotel we hebben in de albergue gereserveerd dat is aan het eind van het dorp 400 meter verder. Kan er ook nog wel bij en na 29 km melden we ons bij de receptie van deze nieuwe albergue op een mooie plek waar je ver het dal in kan kijken. We hebben kamer 10 het is een kamer met 4 stapelbedden we zijn de eerste en claimen de onderste bedden door onze rugzak erop te leggen. En nu naar het terras heb de laatste kilometers al de hele tijd zin in een koud biertje. Helaas trek alles dicht eind van de middag en is het uitzicht weg en zijn we onderdeel van een wolk. Vanavond eten we gezamenlijk aan meerdere tafels met 22 andere pelgrims ons zelf samengesteld menu. Ik heb gekozen voor spaghetti met paprika, rundvlees en frites en als toetje aardbeien met slagroom.

Zaterdag 22 april 2023

Ben voor de wekker wakker en begin alvast in te pakken, opfrissen en we zijn klaar om op pad te gaan. Ontbijten doen we onderweg. Maar we kunnen er niet uit, het hek is opslot. Met ons staan er nog meerdere pelgrims te wachten voor het hek. We zijn te vroeg je kan er niet uit voor 7 uur. Maar daar komt iemand en het hek gaat open. Weer geregeld en we kunnen van start. Een pelgrim voor ons verlichten het pad met het lampje van zijn mobiele telefoon zodat we kunnen zien waar we lopen. Rond half 8 is het al aardig licht geworden en is het pad goed te zien. In Molinaseca na ongeveer 8 km doen we een kleine pauze om wat te eten van het halve stokbrood wat Etienne gisteravond nog had geregeld. We lopen door het centrum van dit mooie dorp. Heb gisteren nog nieuwe doppen onder de wandelstokken gedaan dus geen getik meer op de keien. We wandelen verder en het pad versmalt en gaat meer omhoog de bergen in. We blijven even stil staan en genieten van het uitzicht en de stilte. Je hoort alleen de vogels en het geluid van een waterstroom. Bij het afdalen is het net als gisteren oppassen om je niet te verstappen en sinds gisteren is het ook na de regen glibberig geworden. We komen aan in Ponfferada een grote plaats met in het centrum een kasteel. De eerste bar die we zien stoppen we voor koffie. Etienne neemt er nog maar eens een stuk tortilla bij. Ik pas even heb genoeg van die aardappeltaart. We bezoeken de kerk nog even maar er is een mis. Kunnen geen rondje door de kerk lopen en gaan weer naar buiten en volgen de gele pijlen en zijn de stad weer uit. Tegen 12 uur stoppen we bij een kerkhof was de enigste plek om te zitten, kunnen we te minste rustig wat eten. Weer uitgerust gaan we voor het laatste stuk en komen na 25 km vandaag aan in Camponaraya bij albergue Naraya. Prima locatie we hebben een kamer voor 6 personen maar zijn met zijn drieën vannacht een Amerikaanse uit Ohio komt ons vergezellen, hoop niet dat ze snurkt. In de bar kunnen we vanavond eten en verderop is er een supermarkt voor het ontbijt en lunch voor morgen.

Zondag 23 april 2023

Heerlijk geslapen en we mogen het grote licht aan doen hebben we gisteravond afgesproken. Dat geknoei in het schemer. Je bent altijd bang dat je iets vergeet in te pakken. Beneden is een ruimte waar we ontbijten. Voordat ik mijn schoenen aantrek gaat eerst de regenbroek aan. Volgens het weerbericht hebben we de hele dag regen. Goed ingepakt gaan we op weg. Na 6 km komen aan in Cacabelos bij een bar. We laten onze natte spullen buiten onder de luifel en stappen naar binnen, Buen Dias. Het is tijd voor koffie met een croissant. We zitten lekker aan de bar maar er wachten nog héél wat kilometers vandaag dus regenpak aan en verder. We kiezen om niet het wandelpad maar fietspad te nemen. De wandelpaden zijn door de regen veranderd in modderpaden en dat loopt niet lekker met al die modder aan je schoenen. Gelukkig kunnen we kiezen vandaag. Wel is het langs een autoweg maar het is zondagochtend dus weinig verkeer op de weg. De streek waar we nu doorheen lopen is een gebied met zover je kan kijken velden met druivenstokken. Even een weetje: Wijn uit Bierzo is een overgang tussen de lichte wijnen uit Galicia en de zwaargewichten uit de Duero vallei. De beste rode wijn in Bierzo wordt gemaakt van de druif 'Mencia' en de beste witte wijnen van de Godello druif en de Dona Blanca. Na 14,5 km stoppen we in het plaatsje met de leuke naam Villafranca del Bierzo voor een pauze bij de bar naast het Castillo de los Marqueses de Villafranca. Binnen is het vol met wandelaars en fietsers maar een beetje schikken en we kunnen zitten. Het valt niet mee met al die regen. Af en toe is het iets droger en komt er een flauw zonnetje tevoorschijn maar niet voorlang en regent het weer. 6 kilometer voor het einde nog even rust en een hap. Vind het eigenlijk wel mooi geweest voor vandaag en ben op na 7 uur wandelen inclusief 3 x pauzeren komen we na 28 km aan in bij een hotel langs de autoweg waar we hebben gereserveerd voor vannacht. We melden ons bij de bar, schrijven ons in en krijgen een 2 persoonskamer met eigen badkamer. Eerst die natte kleren uit en een warme douche, daar knap je van op. We doen onze was bij elkaar en geven dit beneden af om het te laten wassen in de machine. Beter dan met de hand en koud water. Kunnen we morgen weer fris op pad. We rusten lekker uit tot we gaan eten. In het restaurant gedeelte ontmoeten we het Zwitserse echtpaar een ouder echtpaar uit de buurt van Lausanne die we enkele dagen geleden al een keer hebben ontmoet. We schuiven de tafels tegen elkaar en eten gezamenlijk. Half 10 bed tijd, buiten regent het pijpenstelen. Ben benieuwd hoe het morgenochtend is.

Maandag 24 april 2023

Ontbijt op de kamer met wat er nog in de rugzak zit. Stukje brood, wat vleeswaren, reep en fruit. We gaan het hotel verlaten en doen dat via de zijdeur die alleen van binnenuit open kan. Dus zijn we iets vergeten kunnen we niet terug. Heb de regenjas maar aangedaan want het miezerregen. Na 3 kwartier zien we een bakker met een ruimte om te zitten en nemen een koffie Americano. Geen koffie in de ochtend dat kan niet. Kom op Etienne lang genoeg gezeten. Hij blijf maar kletsen als hij Fransen ziet. We gaan van de weg af het bergpad op en de steile klim kan beginnen. Na elke bocht denk je zijn we er maar nee nog meer omhoog. Na 11 km een stop in La Faba bij een gezellige bar. Koffie, jus d'orange en een heerlijke huisgemaakte tortilla met stokbrood met olijfolie erop. We horen van de eigenaar dat het pad nog 4700 meter lang is om de top te bereiken voor vandaag en dat is op 1394 meter hoogte bij het plaatsje O Cebreiro. Wat een klim zeg, één  van de buitencategorie. Kan niet achter elkaar door naar boven maar moet vele malen stoppen om op adem te komen. In O Cebreiro horen we de kerkklok 12 uur slaan het sein voor Etienne om te eten dus zoeken we een plek op om te eten en te schuilen voor de regen. Het is een toeristisch gebeuren hierop de top. Jammer dat het zo commercieel uitgebuit wordt in dit pittoreske dorpje. We gaan aan de afdaling beginnen denken we maar dat lijkt maar zo. We dalen wel iets af maar daarna is het weer klimmen over het modderpad. Na anderhalf uur gaan we iets drinken in de bar in Hospital. Even bijkomen en dan verder. Het laatste uur lopen we in de laaghangende bewolking. Nog 2 km zegt de routeplanner en na ruim 8 uur wandelen komen we om kwart over drie aan in Fonfria na 28 km. Hartelijk ontvangst door de gastheer. Afrekenen en een stempel. Avondeten ook meteen geregeld. We worden naar de slaapzaal gebracht nadat we eerst onze schoenen in het rek hebben geplaatst. We krijgen een onderlaken en kussensloop en mogen een keuze maken uit 1 van de 16 stapelbedden die er in de ruimte staan. Kies een bed uit en zet mijn rugzak neer. Natte kleding uit en ik plof neer op het bed. Ben gesloopt na zo'n dag, eerst bijkomen. Na 3 kwartier op bed te hebben gelegen ga ik douchen en maak mijn bed op. Etienne vraagt of ik mee ga om iets te drinken dan kunnen we gelijk vragen of ze voor ons willen bellen om te reserveren. Tegen 7 uur gaan we naar een ander gebouw om te eten. We eten gezamenlijk met de andere pelgrims die er zijn. Een stuk of dertig denk ik zo te zien. Ze eet smakelijk en krijg reactie terug. Zitten er 4 Zuid-Afrikanen naast me. Spreken oud Nederlands en dat is goed te verstaan. Wonen nu in Arizona en Texas. Verderop een Spanjaard die 8 jaar in Leiden heeft gewoond. Verrassend. Eten was heerlijk. Wijn ook trouwens. Bedtijd, morgen hoop ik op droog weer.

1. Yvonne:
    24 april 2023
    Die steen van 010 zullen wel meer mensen achterlaten🤣🤣 heel begrijpelijk
  2. Richardannelies van der post:
    26 april 2023
    Mooie steen Jan, die moet je koesteren🙃
    Wij worden er blij van dat die zelfs daar te vinden is😍
    Thnx voor weer een mooi verhaal van je wandel avontuur!
    Was weer genieten😘