Jan op weg 35

28 april 2023 - Arzúa, Spanje

Dinsdag 25 april 2023

Vanochtend zachtjes onze spullen gepakt en naar de ruimte bij bar gegaan om niet teveel geluid te maken. Daar verder aangekleed en de rugzak ingepakt. Er staat een koffieautomaat en met wat koek en een mandarijn alvast een licht ontbijt. Het is kwart over 7 als we vertrekken zonder regenjas deze keer. Het is een zachte ochtend. Niet te koud en een klein beetje wind. Vanaf het pad kijken we neer op de wolken die langzaam door het dal heen waaien. Een mooi begin van de dag in alle stilte wandelen door het landschap van Galicia met de vogelgeluiden op de achtergrond. Na 2 uur met wat klimmen en dalen komen we aan in Triacastela. We nemen koffie met toch weer een tortilla. Stevige kost. Kan je weer een paar uur op wandelen. Het pad slingert door de natuur van bos en weilanden met koeien. Af en toe komen we door een boerengehucht met wat vervallen huizen en een boerderij waar je de stal al van verre kan ruiken. Rond 12 uur komen langs een cafeetje en zeg tegen Etienne het tijd voor de maaltijd. Casa so Franco is de naam van het cafeetje. Bestel een cola zero en een hamburguesa. Dat smaakte maar we moeten nog 9 km en om half 3 komen we aan in Sarria en melden ons na 27,6 km bij albergue Internacional. Na alle formaliteiten te hebben gedaan is het schoenen op de plek en naar boven voor de slaapzaal. Bij binnenkomst worden we herkent door Alison uit Amerika we hadden haar op de eerste week van de camino al een keer ontmoet. Er is een mooi dakterras bij. Kunnen we straks daar de was laten drogen. Eerst installeren, douchen, was doen en uitrusten. Na het uitrusten is het tijd om boodschappen te doen. Voor vanavond en morgenochtend. Etienne eet wat in de albergue en ik ga naar een restaurant vanavond. Neem het pelgrims menu, vooraf diverse worst soorten zoals chorizo en een paar onbekende en kaas daarna kotelet met frites en toe perzik. Met water en wijn erbij voor € 12,00. Ga afrekenen bij de bar en krijg als afzakkertje nog een likeurtje van het huis kan ik lekker gaan slapen straks.

Woensdag 26 april 2023

Lagen vannacht met 3 personen op de slaapzaal dus prima geslapen. Kwart over 6 doe ik het grote licht aan. Opfrissen, inpakken, wat yoghurt en fruit en we kunnen op weg maar na 2 minuten stoppen we al voor koffie bij het restaurant waar ik gisteravond heb gegeten. Even lekker een bakkie om de dag te beginnen. Kom op we gaan nu echt van start er zijn heel wat kilometers te doen vandaag. En zo laten we al snel Sarria achter ons. Het pad gaat net als gisteren tussen de weilanden door en stukken bos. Etienne zegt stil eens hoor je dat ook. In de verte horen we het geluid van een doedelzak of verbeelden we dat? Naar mate dat we doorlopen wordt het geluid luider en even later passeren we een muzikant die in het bos zijn kunsten vertoont met de doedelzak. Nu weet ik dat rond het begin van de jaartelling Keltische stammen in Galicia hebben gewoond. Vandaar de doedelzak en je kan het ook aan de bouw van de huizen zien. We blijven even luisteren en vervolgen ons pad. Een Nederland passeert ons en er kan amper goedendag af. Etienne zegt : no friendly. Zeg tegen hem inderdaad pas sympathique. Na 12 km onze eerste stop bij mirador da brea voor een bocadillo lomo en een café americano. De Nederlander zit ook op het terras met grote verhalen tegen andere pelgrims hoe goed hij loopt en de afstanden die hij doet. De blaaskaak. Lekker even gerust en het broodje smaakte prima. We hebben vandaag wat te vieren om 10.50 uur zijn we bij het paaltje met nog 100 km tegaan naar Santiago de Compostela. We nemen uitgebreid net zoals al de andere pelgrims foto's van deze mijlpaal. Vooruit maar weer. Het is mooi wandelen en de kilometers gaan vlot vandaag. Met af en toe nog wat klimwerk maar de hoogste uitdagingen hebben we nu wel gehad en is het geleidelijk dalen. Onderweg nog even moeten wachten want er kwam een kudde koeien voorbij. Na 22 km is het tijd voor picknick bij de brug van Portomarín met uitzicht op het stuwmeer. We gaan voor de laatste kilometers maar 2 km voor het eind is de energie weg en moet ik even wat rust en een smoothie om op krachten te komen. Na 29.7 km komen we aan in Gonzar bij ons logeeradres. Prima locatie, mooi sanitair en 5 stapelbedden op de kamer met een restaurant voor het pelgrimsmenu voor vanavond. Lekker uitgerust gaan we om half 7 naar het restaurant voor een aperitief en maken een plan wat we na aankomst in Santiago de Compostela gaan doen. We maken onze keuze uit het pelgrims menu en krijgen algauw ons voorgerecht geserveerd. Etienne ziet de Fin Raimo binnenkomen en zegt dat hij bij ons kan komen zitten om te eten en hij schuift aan. Regelmatig komen we hem tegen als hij ons passeert met zijn schoenmaat 48 loop hij wat vlotter. Na het eten een café solo toe en dan naar bed.

Donderdag 27 april 2023

Niet best geslapen de hele nacht aan veel dingen liggen denken zoals over de camino die ik in 2020 ben begonnen en nu bijna tot zijn einde is. Stilletjes gaan we naar de andere ruimte om wat te eten en ons voor te bereiden op de wandeling voor vandaag. Etienne heeft last van zijn keel vanmorgen en ik geef mijn restant  keelpastilles aan hem. Tegen 7 uur gaan we op weg. Het is schemerig maar we kunnen de gele pijlen vinden. Tegen half 8 begint het licht te worden en als je richting het westen loopt kijk je ook af en toe achterom en heb je een schitterend uitzicht van de zon die net over de bergen opkomt. Tijd voor een foto. Na 1,5 uur komen we langs een albergue waar we terecht kunnen voor koffie en een omelet. Ook zet ik de 1e stempel voor vandaag in mijn credencial (pelgrimspaspoort). Vanaf Sarria heb je elke dag 2 stempels nodig om in Santiago de Compostela je compostela te krijgen. Een compostela is het officiële kerkelijke document waarmee het kapittel van de kathedraal van Santiago de Compostela formeel bevestigt, dat de persoon die erom vraagt, gekomen is om eer te bewijzen aan de apostel Jacobus de Meerdere en aan alle daarmee verbonden verplichtingen heeft voldaan. Het is het bewijs dat de pelgrimstocht volbracht is. Het is drukker met pelgrims dan de voorgaande dagen en het zal hoe dichter we bij SdC komt drukker worden. We naderen Palas de Rei en aan het pad richting het centrum is een huisje waar iedereen voor ons stopt voor een stempel, wij dus ook. Je kan hier informatie krijgen over de stad en de man vraagt aan iedereen waar hij/zij vandaan komt en vanaf waar hij/zij is gestart. Het stadje stelt niet veel voor en we besluiten dat het tijd is voor koffie en van de uitbaatster krijgen we er een stukje cake bij. Om 12 uur, daar houdt onze Fransman zich strikt aan, is het lunchtijd en nemen we plaats op een steen in de schaduw. De zon doet zijn best vandaag en de temperatuur is zo rond de 21 graden op dit uur. Nog 2 km te gaan en komen om 1 uur aan in San Xulián bij albergue O Abrigadoiro. We worden hartelijk ontvangen in deze mooie albergue in dit prachtige dorpje. We doen de dingen en als extra een wasje en daarna een biertje op het terras en dan is het uitrusten van de 21 km. Voor de maaltijd is het tijd voor een aperitief, deze keer een sangria. Om 7 uur is het tijd voor de maaltijd en het pelgrims menu smaakte prima. We liggen met 6 personen op een kamer en aan bepaalde personen met een bepaald postuur kan al zeggen leg de oordoppen maar alvast klaar.

Vrijdag 28 april 2023

Volgens Etienne is er vannacht een heel bos omgezaagd. Ben blij met mijn oordoppen van was, totaal niets gehoord en prima kunnen slapen. Er is niks meer in de rugzak voor ontbijt maar gisteren vertelde de eigenaresse dat er 150 meter verderop een bar al s'morgens vroeg open is. Mooi niet dicht. We zijn om half 7 al op pad gegaan en in het bos is het nog te donker om de weg te vinden met het licht van mijn mobiel kunnen we het pad verlichten en de gele pijlen vinden. 5 km verder komen we bij een plek om te ontbijten en voor de verandering deze keer geroosterd stokbrood met jam. Het pad is goed te belopen met niet al teveel klim- en daalwerk en kunnen we kilometers maken. In Melida doen we inkopen voor de picknick. Eerst nog een stop voor koffie en laat gelijk hier mijn waterfles vullen. Tegen 12.00 uur vinden we een mooie plek bij het water om op ons gemak wat te eten en drinken. In de tijd dat we daar zitten passeren tientallen pelgrims. Het is een stuk drukker dan gisteren op de route en dat zal de komende 2 dagen alleen maar drukker worden. Een snelweg met pelgrims richting SdC. Om iets na 2 uur komen aan in Arzúa en melden ons na 26 km bij Albergue Ultreia. Prima moderne albergue met alle voorzieningen die een pelgrim wensen kan. Na de nodige rust doen we inkopen om de rugzak te vullen voor morgenochtend en middag. Etienne wil ook naar de apotheek om iets te halen voor zijn keel, hij hoest veel de laatste dagen. We rusten nog wat en straks lekker eten. Morgen gaat de wekker een half uurtje later. We doen het rustig aan de komende 2 dagen.

1. Maarten Don:
    29 april 2023
    Nog even volhouden Jan, je bent er bijna!
  2. Sylvia:
    29 april 2023
    Wauw! Het eind is in zicht, inderdaad een raar idee.
    Maar er komt vast een nieuw avontuur op je pad! Al zal deze niet te overtreffen zijn.

Hier heb je ook mooie wandelpaden🤗🇨🇼😉
  3. Richardannelies van der post:
    29 april 2023
    Hey Jan, het leek zoveel kilometer om te gaan lopen en wat een raar idee dat je nu bijna bij de finish bent.
    Geniet nog even deze paar laatste dagen van je mooie wandelavontuur naar SdC💪🏻🥰
  4. Jacqueline:
    29 april 2023
    Ha lief, dan is het bijna zover,Santiago inzicht. Aankomst zondag zal best bijzonder zijn, geniet ervan😘
  5. Yvonne Jelluma:
    29 april 2023
    Je bent er bijna deze mijlpaal gehaald...super......en ? gaat je reis dan toch nog verder.
  6. Jan Hogeveen:
    29 april 2023
    Hi Yvonne, naar het eind van de wereld. Maar hoe gaan we nog bekijken.
  7. Rob van Rossum:
    29 april 2023
    Hey Jan. Het moet zeker een vreemd idee zijn dat je deze lange tocht nu bijna volbracht hebt.
    Is SdC nu inderdaad het eindpunt van dit avontuur of ga je (nu of later) nog een stukje verder?
    Hoe dan ook: je bent een geweldig avontuur aangegaan! Dat kan niemand je meer afnemen.
    Logisch ook dat je in gedachten fragmenten daarvan herbeleefd. Er zullen er vast nog vele volgen.

En wat nu? Ben je gegrepen door het avontuur en ga je weer iets nieuws verzinnen? Ik ben benieuwd!

Enjoy!!
  8. Jan Hogeveen:
    29 april 2023
    Hi Rob, dit avontuur stop in Santiago de Compostela. Dat is/was de uitdaging. Moet daar ook nog een belofte nakomen. We willen nog naar Fisterra maar hoe precies?? Speel wel met de gedachten over een andere lange wandelreis. Maar hoe deze eruit gaat zien moet ik nog uitzoeken.
  9. Rob van Rossum:
    29 april 2023
    Komt tijd komt raad Jan. Geniet van het nu: je prachtige reis!!
  10. Toni Hogeveen:
    30 april 2023
    Super gedaan broer. Ben trots op je😘
  11. Connie en Bert:
    30 april 2023
    Vandaag je laatste etappe, denk ik.
    Zal een bijzonder gevoel zijn. Maak er een mooie dag van , het zal bast een emotioneel slot zijn van je Santiago pelgrimstocht. Topprestatie die je heel veel voldoening zal geven.
    Liefs. Bert en Connie
  12. Jan:
    Hoi Jan
    Nog ff vol houden en maak er een mooie finish van.
    Groeten Jan en Cora