Jan op weg 33

20 april 2023 - Santa Catalina de Somoza, Spanje

Maandag 17 april 2023

Redelijk geslapen vannacht. Had voor het naar bed gaan een Spaanse cognac genomen aan de bar. Goed voor de bacillen in de keel. Doe de rugzak om en neem afscheid van de mensen van de albergue. Ga opzoek naar de bushalte een kilometer verderop bij de kerk hadden gezegd. Dat was gauw gevonden er zitten al een drietal Koreanen te wachten in het bushokje. Had gisteravond al via alsa.com een kaartje gekocht. De bus is precies op tijd er stappen een paar pelgrims uit. Pakken hun rugzak vanuit de laadruimte en ik doe mijn rugzak erin. Kaartje klopt en ik mag plaats nemen voor de rit naar Léon. Om 11 uur kom ik aan en loop vanaf het busstation richting het centrum. Bij een Apotheek vertel ik via Google translate mijn klachten en krijg een doosje met keeltabletten met uitleg over het gebruik ervan. Buiten neem ik gelijk een tablet. Bij de Catedral de Léon laat ik mij op de foto zetten en op het terras tegenover de Catedral is het tijd voor koffie en aanschouw de drukte in deze stad. Haal bij het Oficina de Turismo een stempel. Het is nog te vroeg om mij bij het hotel te melden en loop de vele straatjes door die dit oude centrum rijk is. Begin trek te krijgen had namelijk vanmorgen niet ontbeten en eet wat in cafeteria Victoria. Het hotel is ook in het centrum vlakbij de Catedral en meld mij ruim voor de incheck tijd en kan al terecht. Jacqueline had voor mij gereserveerd en een prima kamer geregeld. Na 14 dagen stapelbed met een dunne matras is dit een verademing. Pak mijn spulletjes uit en ga lekker een paar uurtjes slapen. Tegen 7 uur ga ik naar buiten en loop wat door de straten met zijn vele restaurants, terrassen en bars. Ga op een bankje zitten in de zon, heerlijk die warmte. Later eet ik nog een broodje tonijn in een bar.

Dinsdag 18 april 2023

Heerlijk geslapen vannacht en na een frisse douche voel ik mij al een stuk beter dan de laatste dagen. Op mijn gemak ontbijt ik beneden in het restaurant. Intussen bekijk ik de plattegrond van het centrum die ik gisteren van de dame van Oficina de Turismo kreeg. Lees dat León werd gesticht in de 1e eeuw voor Chr. door het Romeinse legioen Legio VI Victrix. Doe straks een rondje langs de toeristische bezienswaardigheden maar ga eerst naar het busstation om te informeren hoelaat en welke bus morgen naar Hospital de Orbigo gaat. Aan twee dames van de busonderneming Alsa stel ik de vraag en krijg een lijst met verschillende vertrektijden voor morgen. Kaartje kan ik in de bus kopen. Bij het terug lopen naar het hotel neem ik een andere route door de vele straatjes die er zijn en kom aan de achterkant van de Catedral uit. Laat de Catedral rechts van mij en wil de straat inlopen naar het hotel. Zie ik Etienne zitten op een bankje bij de Catedral. We begroeten elkaar. Hij is vroeg vertrokken en was hierom kwart over 11 en heeft net een salade gegeten en rust wat uit. Voordat hij verder gaat neem ik een de foto van hem voor de Catedral en Buen Camino tot morgenmiddag. Hij gaat nog 8 km verder. Ik ga wat luieren op de hotelkamer. Slaap veel en de keeltabletten helpen prima. De amandelen zijn al een stuk minder opgezwollen. Loop s'avonds nog wat door de vele straatjes en ga bij een restaurant naar binnen om iets te eten.

Woensdag 19 april 2023

Tegen 8 uur ga ik ontbijten en daarna ga ik richting het busstation om de bus te nemen naar Hospital de Orbigo. De bus is op tijd en koop een buskaartje bij de chauffeur. Na een rit van één half uur ben ik op de plaats van bestemming. Ga op zoek naar de albergue maar deze is uiteraard gesloten op dit vroege tijdstip. Op het terras met uitzicht op de brug neem ik een café americano. De Paso Honroso-brug, gelegen in de Leonese stad Hospital de Órbigo, is een van de langste bruggen met 20 bogen op de Camino de Santiago die de rivier de Órbigo oversteekt. Zit hier lekker in het zonnetje en kijk naar de vele pelgrims die over de brug aankomen wandelen en hier het eindpunt is voor vandaag of dat ze nog doorgaan. Kwart over 12 en ga mij melden bij de Albergue Casa de los Hidalgos. Vriendelijk ontvangst door de gastheer, inchecken en krijg een bed toegewezen op de slaapzaal. Prima albergue om te verblijven met een mooie tuin om te relaxen. Zo rond kwart 2 arriveert Etienne na een trip van 28 km. Hij had al gegeten onderweg en na het installeren en opfrissen gaat hij lekker uitrusten. Ga ik opzoek om iets te eten, heb wel trek gekregen. Keuze genoeg in dit dorp en ga bij een cafetaria naar binnen waar ik een Espagueti Carbonara bestel. Smaakte prima. Ga nog wat relaxen in de tuin en daarna doen we inkopen in de supermarkt voor het avondeten en wat voor morgenochtend. Eet vanavond linzen met worst.

Donderdag 20 april 2023

Goed uitgerust en met wat meer kracht in het lijf gaan ik op pad. We passeren een paar dorpjes die nog in volledige rust zijn, niemand op straat. Na ongeveer 6 km stoppen we in Santibañez de Valdeiglesia voor koffie en een tortilla met jamón y queso. Het pad gaat gelukkig weer door het landschap en niet langs een autoweg en is het weer genieten van de vergezichten met in de verte sneeuw op de bergtop. Op route kom je soms een plek tegen waar je kan relaxen en wat drinken en/of fruit kan kopen. In Murias de Rechivaldo stoppen we om wat te eten in het park. Heb nog wat brood en een blikje tonijn bij me. We gaan voor de laatste kilometers naar Santa Catalina de Somoza en het pad is één recht stuk daar naar toe. En zo komen we na 26 km aan bij de albergue San Blas. We werken het ritueel af en daarna doen we een drankje op het terras. Vanavond eten we in het restaurant.