Jan op weg 32

16 april 2023 - Bercianos del Real Camino, Spanje

Donderdag 13 april 2023

Een goede nachtrust gehad. Volgens het weerbericht was het vannacht rond het vriespunt en dat was ook te merken heb maar een extra deken gepakt. We zitten in een oud huis waar de verwarming niet aan staat. Na het ontbijt ga we goed aangekleed even na 7 uur op pad. Brrrr.. wat is het koud. De auto's waar we langs komen zijn de ruiten van bevroren. We lopen het stadje uit en beginnen aan de klim  van 1050 meter ophoog met een stijgingspercentage van 12% volgens de borden. Na gisteren te zijn afgedaald is het nu weer ophoog om op het plateau op ruim 900 meter hoogte te komen. Boven aangekomen staat er een harde koude tegenwind maar het uitzicht maakt veel goed. Zover je kan kijken één uitgestrekt berglandschap om je heen. Je blijft foto's nemen, maar er moeten ook kilometers gemaakt. Dus kop in de wind en gaan. Na 11 km een stop in Itero de la Vega bij een bar waar de Spanjaarden al aan de borrel zitten en dat om half 10 s'morgens. Bestel koffie met tortilla aan de bar en bij het afrekenen zeg ze dat is € 5. Veels te duur volgens mij maar probeer dat maar eens te vertellen in het Spaans. Gisteren betaalde ik € 3 en die tortilla was vers gemaakt en deze kwam uit een pak. Later zien we de man uit Ierland binnen komen en hij besteld ook koffie en tortilla aan de bar. € 5 zeg ze en hij kijkt haar verontwaardigd aan en zegt in het Spaans dat dat niet klopt. Mag hij € 4 afrekenen. Volgende keer eerst de prijs vragen want dit klopt niet. De Ier herkent ons en komt erbij zitten en we hebben het er even over hoevaak deze truc lukt bij de pelgrims. We laten de kopjes en bordjes deze keer op de tafel staan. Normaal zet je deze terug op de bar, adiós en we verlaten gedrieën de bar. Het is harder gaan waaien maar we laten ons niet tegenhouden en met wisselend kopwerk gaan we verder. Het pad is prima te doen veel vlakke gedeeltes. We komen aan in Boadilla del Camino en bij de kerk gaan we zitten op een bank uit de wind. Haal koffie bij de bar van hotel en ag de kopjes mee naar buiten nemen en in een zonnetje dat af en toe tevoorschijn komt drinken we de koffie en eten we een broodje. De laatste 5 km gaan langs het Canal del Castilla en komen na 26 km om half twee aan bij Albergue Luz de Fromista. We checken in en zijn blij dat we hebben ze zitten namelijk vol vandaag. Ruim 30 pelgrims in verschillende kamers. Bed opmaken, was doen en neem daarna een heerlijke warme douche. Heb het koud gekregen door de koude wind vandaag. En nu een paar uur rusten. Tegen half 5 gaan we opp zoek naar een supermarkt en bakker maar alles is dicht pas om 5 uur open.Dan nemen we eerst een drankje in de bar ernaast. Na 5 uur gaan we richting bakker om het ontbijt in te kopen voor morgen. De supermarkt laten voor wat het is. We hebben namelijk besloten om een pelgrims menu te nemen in 1 van de vele restaurants. Al tafels zijn bezet zegt eigenaar, maar weet ik wel wat op. Zie een vrouwelijke pelgrim alleen aan tafel zitten, die ik vandaag al een keer heb gezien en vraag aan haar of we bij haar aan tafel mogen. Geen probleem kom erbij. Eigenaar vind het ook goed. Slangen Var, dat is haar naam heb het 2 x gevraagd uit Nieuw-Zeeland (noorder eiland) komt ze maar woont in Schotland. We bestellen het menu, glaasje wijn erbij en we warme van binnen lekker op. Espresso toe en gauw naar bed. De ogen vallen al dicht.

Vrijdag 14 april 2023

Beroerd geslapen vannacht. Lagen met 16 man op een kamer met de bijbehorende geluiden en het was benauwd. Om half 5 begonnen de eerste al te rommelen. Wij wilde een half uurtje langer slapen maar dat ging niet lukken. Opfrissen, de rugzak inpakken en naar de keuken om iets te eten. Heb niet zoveel na het uitgebreide maal van gisteravond. Maak wat koffie en stukje brood klaar. Heb genoeg eten in de rugzak dus dat komt wel goed. Even na 7 uur vertrekken we met het regenpak aan. Het is geen pretje buiten net als gisteren harde koude wind tegen en om het nog gezelliger te maken regen erbij. We praten weinig deze ochtend en wandelen achter elkaar aan. Na 8 km komen we in een dorpje aan waar we stoppen voor koffie om bij te komen en op te warmen. En wie staat daar aan de bar om koffie en tortilla te bestellen de man uit Ierland. Verder komt er een Australisch koppel binnen waar we gisteravond in het restaurant mee hebben zitten praten. Het valt mij al de hele route op dat er veel jongelui de Camino lopen. We gaan weer verder nog 12 km naar het eindpunt gelukkig stopt het met regenen. Het pad gaat alleen rechtdoor en is gelukkig redelijk vlak het ligt naast een autoweg. Een ontzettende saaie dag. We bereiken na 20 km Carrión de los Condes waar wij om 11.45 uur bij Monasterio de Santa Clara melden. Een makkelijk dag zou je zeggen maar dat viel knap tegen. We kunnen al terecht in dit klooster. Een oud baasje schrijft ons in en wijs de weg naar de kamer. We krijgen een 3 persoonskamer toegewezen en ja tot mijn verrassing brandt hier de kachel. Wat een luxe. Verder is het sanitair netjes schoon. Niet verkeerd hier. Uitpakken, bed opmaken en het eerste wat ik doe is gaan slapen. Na 2 uur maakt Etienne me wakker om inkopen te gaan doen voor vanavond en morgenochtend. Deze plaats heeft een grote supermarkt DIA met genoeg keuze. Om 7 uur is het etenstijd en gaan we naar de keuken waar al andere pelgrims bezig zijn om de maaltijd te bereiden.

Zaterdag 15 april 2023

Wel prima geslapen maar opgestaan met een zere/rauwe keel, zweterig en koude rillingen. De afgelopen koude dagen en regen hebben mijn geen goed gedaan. Spulletjes inpakken en daarna probeer ik wat te eten wat niet erg lukt met zo'n keel. Maak wat melk warm krijg ik toch iets binnen. We zien wel onderweg. Om 7 uur vertrekken we vanuit het klooster en zoeken de gele pijlen op. Het pad is niet anders dan gisteren maar gelukkig niet de gehele dag langs een autoweg en het landschap is ook gevarieerder meer bos. Na 13 km is onze eerste stop en probeer wat te eten en te drinken, krijg van Etienne één aspirine. Vooruit maar weer. Gelukkig is er geen wind vandaag. Onze 2e stop is in Calzadilla de la Cueza voor een koffie. Hierna nog 9 km naar de eindbestemming Terradillos de los Templarios waar we na 27 km aankomen bij de Albergue Los Templarios. Inchecken en regelen ook het eten voor vanavond hier. Opfrissen en een was daarna rusten tot 7 uur voor de maaltijd.

Zondag 16 april 2023

Vanochtend bij de opgaande zon vertrokken. De vogels zijn alweer druk aan het fluiten. Er hangt een nevel over de velden. Het pad slingert deze ochtend meer door de velden met af en toe klimmen en dalen. In Moratinos na 8 km stoppen we om te ontbijten. Neem een thee met honing smeert mijn keel. Lag te zweten en had het koud vannacht en een zere keel. Griepverschijnselen. Na nog een paar keer te zijn gestopt onderweg kwamen we na 24 km aan in Bercianos del Real Camino waar we in de albergue La Perala overnachten. Regelen ook het meteen het avondeten. Opfrissen,  uitrusten. Overleg met Etienne dat ik morgen de bus neem naar Léon en daar een paar dagen ga uitzieken. Later pak ik de route weer op.

1. Jan:
    16 april 2023
    Beterschap Jan. Wat vervelend dat je een griepje te pakken hebt.
  2. Connie en Bert:
    16 april 2023
    Oh, wat balen Jan. Jullie waren net zo lekker op pad. Hopelijk knap je snel wat op.
  3. Caroline:
    16 april 2023
    Wat jammer zeg dat je niet fit bent! Hopelijk knap je snel weer op, beterschap!
  4. Gertrud:
    17 april 2023
    Niet echt fijne dagen zo. Dat het daar nu nog zo koud is. Inderdaad eerst maar even uitzieken. Beterschap!
  5. Maarten Don:
    17 april 2023
    Beterschap Jan! Kom je ook wel weer over heen.
  6. Yvonne Jelluma:
    17 april 2023
    Hou vol, dat je gauw weer opknap, om deze mooie belevenis waar te maken.
  7. Rob van Rossum:
    17 april 2023
    Hi Jan, verstandig dat je even gaat uitzieken. Het is geen doen zo en je herstel kost ook meer tijd lijkt mij.
    Ik hoop dat je ook een beetje kan genieten van je onverwachte tussenstop en niet alleen maar op bed hoeft te liggen. Maar jou kennende zal dat wel lukken. Beterschap!!!

Warme groet,
    Rob
  8. Richardannelies van der post:
    17 april 2023
    Beterschap Jan, hoop dat je snel weer op de been bent
  9. Leonie:
    18 april 2023
    Hi Jan! Een beetje digitale TLC jouw kant op. Hoop dat de rust jou goed doet en dat je straks aangesterkt weer door kunt. Is Etienne bij je gebleven of ontmoet je hem verderop weer. Kan me voorstellen dat je baalt. Tis wat t is, straks uitgerust weer met goede zin op pad!
    Oh en mochten ze je weer een oor aan naaien met die tortilla…. engañar a alguien más 😁
  10. Jan Hogeveen:
    19 april 2023
    Dankjewel voor je TLC, Leonie. Ben weer aardig fit vandaag. Reis vandaag Etienne achterna en ontmoet hem vanavond weer. Kunnen we morgen de laatste 270 km naar SdC doen. Zal mee niet meer laten bedriegen 😁