Jan op weg 8

7 augustus 2021 - Lalobbe, Frankrijk

Woensdag 4 augustus 2021

Aangekomen bij Rue de la Brasserie nr. 3 het 1e logeeradres van de vele die nog zullen volgen. Aanbellen maar geen gehoor, nogmaals aanbellen weer niets. Zal toch wel thuis zijn? Ben toch bij het goede adres? Dan maar forse maatregelen een paar bescheiden bonken op de deur en afwachten. Dat heeft geholpen de deur gaat open. Stel mij in mijn beste Frans voor dat de pelgrim uit Nederland is gearriveerd. Zij heet  Michaelle en nodig mij uit om binnen te komen en plaats te nemen aan tafel. Ze ratelt lekker in het Frans door en ik begrijp dat ze vraag wat ik wil drinken, Café svp zeg ik gauw. Tijdens de koffie maak ik gretig gebruik van de Google translate app om elkaar te verstaan, die zal vaker gebruikt gaan worden deze reis. Begrijp verder dat haar vriend Michel eind van de middag naar huis komt en hij praat Vlaams. Michaelle wijst mij de kamer deze is boven, badkamer ernaast alles is prima in orde. Lekker opfrissen en om 19.15 uur aan tafel voor het diner. Kennis gemaakt met Michel een druk baasje van 80 jaar en gezellig gepraat over de verschillende camino's die hij heeft gelopen, ook één keer vanuit België naar Santiago de Compostela. Samen de route voor de volgende dag bekeken naar Rocroi. Omdat ik nu ongeveer 7 km van de oorspronkelijke route zit, stel hij voor om mij morgenochtend naar het punt te brengen waar ik vorige jaar ben gestopt.

Donderdag 5 augustus 2021

Gisteravond heerlijk gegeten, 3 gangen met een wijntje erbij, niet verkeerd dat pelgrims bestaan. Na het ontbijt om 08.45 uur de auto in en naar Olloy-sur-Viroin gereden. Michel zet mij bij de bosrand af en we zeggen elkaar gedag. Rugzak op, genoeg proviand en water mee, want de wandeling gaat vandaag door het bos en ik ga geen terras voor een koffie  tegenkomen onderweg, alleen maar bomen en struikgewas. Pas na 19 km kom ik aan in Rocroi en het 1e terras is voor mij. Une bière s'il vous plaît. Dat was lekker! Nog 1 km naar het logeeradres. Daar ontvangen door de zoon van de eigenaresse en een kleurrijke kamer toegewezen gekregen. De eigenaresse is volgens mij een kunstenares, het hele huis hangt vol met schilderijen en de inrichting is van Stiefbeen & Zoon vandaan. Om 19.30 uur melden voor het déjeuner, benieuwd hoe kleurrijk dat zal zijn. Ben de enigste in de Gite en eet dus alleen aan tafel voorgerecht rauwkostsalade en daarna spaghetti bolognese, als heerlijk vers. De crème brûlée sla ik over. Ga lekker op tijd naar bed.

Vrijdag 6 augustus 2021

Wordt wakker met stijve spieren, gisteren de 1e dag met volle bepakking. Helaas kwam ik aan de 13,5 kg maar kon niet minder meenemen, draag een halve apotheek mee en een apneu apparaat, toch zo'n 4 kg. Rugzak inpakken en aan het ontbijt. Ziet er prima uit en er ligt  een lunchpakket klaar voor onderweg met 2 verse gekookte eitjes van de eigen kip. Tijd om af te rekenen en ontvang mijn pelgrimspas terug waarin de eigenaresse geen stempel heeft gezet deze keer maar een mooie aquarel van een pelgrim op weg naar Rocroi. Buiten ziet er somber uit, kans op de hele dag regen lees ik op buienradar. Regenpak dan maar alvast aan en de route weer oppakken op weg Vaux-Villaine 21 km vandaag. Na 2 km valt al de eerste regen, dan weer een beetje droog en dan weer een buitje en zo gaat het tot +/- 13.00 uur door. Vandaag een wisselend landschap van bos, weilanden, graanvelden en maisvelden. Ben door een paar leuke kleine dorpjes gekomen met mooie kerkjes en een chateau. Verder weinig tegengekomen dan behalve een kudde koeien. Zeg nog bonjour tegen ze als ik langs loop maar ze staren je alleen aan, nog geen eens een boe terug. Verder maar weer. Valt tegen vandaag door het heuvelachtig landschap van de Ardennen, het is klimmen en heb af en toe een stop nodig tijdens de klim, maar kom boven en de rest naar het logeeradres is rustig afdalen. Wederom een hartelijk ontvangst door de gastheer en gastvrouw. Hij praat alleen Frans en zij praat gelukkig een beetje Engels. Komt dat mooi uit ik praat ook een beetje Engels, anders hebben we Google translate nog. In de garage de schoenen en natte kleren uit en de trap op. Een mooie ruimte met keuken en een lounge hoek, boven het slaap gedeelte en badkamer. Kan kiezen uit 5 bedden voor vannacht. Ben ook vandaag de enigste, een heel appartement voor mezelf. Snel even douchen en te ruste op 1 van die bedden, voel de beentjes en rug wel. Zet wel even de wekker anders mis ik het avond eten om 19.00 uur. Even na zevenen werd het eten bovengebracht. Na de maaltijd nog even koffie gezet en het abrikozen taartje erbij opgepeuzeld.

Zaterdag 7 augustus 2021

Vroeg wakker vanochtend maar prima geslapen. Ontbijt stond al netjes klaar in de keuken van het appartement, dus kon gelijk het stokbroodje smeren. Nog even wat brood mee voor onderweg want ik kom maar 1 stadje tegen genaamd
Signy-l'abbaye op de route naar Lalobbe. Niet vergeten daar inkopen te doen voor zondag. Dan kom ik aan in Chateau-porcien en overnacht ik in een refuge Municipal een gemeentelijk huisje waar je kan overnachten en je eigen potje kan koken de horeca en winkels zijn namelijk op zondag gesloten na 14.00 uur. Weer ziet er goed uit, ieder geval droog.  Uitgezwaaid door Luce van de B&B gaan we de route vervolgen. Het eerst stuk ging volgens de routekaart langs een spoorlijn. Zag weinig van een pad, hoog gras tot de knieën. Ze wisten natuurlijk niet dat ik eraan kwam, anders hadden ze wel even gemaaid. Tot gegaan we zien het wel. Maar ik was het gauw zat dat hoge natte gras, dat schiet niet op. Even de routekaart erbij, deze staat op de mobiel en is gedetailleerd genoeg om een andere route te kiezen. Zag dat er een paar 100 meter verderop een spoorweg oversteek is en ik via een pad op een D-weg kom en deze een paar kilometer volg weer terechtkom op de oorspronkelijke route. Zo gezegd zo gedaan. Het landschap is niet veel anders dan gisteren, bos, weilanden, graanvelden en maisvelden. Ook weer veel hoogtemeters gemaakt, ging gelukkig iets beter als gisteren dat klimmen. Langs een boerderij ga ik het bos in via een weggetje wat overgaat in een smal paadje en dat paadje verdwijnt ook en de bewijzering aan de boom wijst naar rechts. Kijk op de routekaart. Het klopt wel hier zo een pad moeten zijn. Gaan we dan weer door het hoge gras en struiken. Gelukkig is er aan de bomen genoeg bewegwijzering bevestigd en kan ik iets van een pad volgen. En zo slingeren ik het bos door, tot ik in een kuil stap en me been verdraaid. En nou net het rechterbeen met die beschadigde meniscus. Moest even op mijn tanden bijten van de pijn. Na een paar minuten werd het minder en kon ik verder. Even later kom ik in   Signy-l'abbaye aan en doe ik inkopen bij de supermarkt en ga verderop bij de kerk op een bankje zitten om uit te rusten en wat te drinken en eten. Zie op de route- kaart dat het nog 7 km is naar het logeeradres. Op de bewijzering langs de weg staat Lalobbe 5 km, ga lekker langs deze weg daarheen. Geen hoog gras en een vlakkere ondergrond. Knie voelt toch niet lekker, vooral niet bij het dalen. Na 1,5 uur kom ik aan bij het adres van familie Rolvink. Inderdaad Nederlanders. Eerst gezellig even een kop koffie en babbelen over de te volgen route met wat tips voor adressen en afstanden. De kamer is het huis ernaast, dit is van oude mevrouw en zij regelen de overnachtingen voor de pelgrims. Gisteren had ik een appartement alleen en nu een heel huis waarin de tijd heeft stil gestaan. Nou ja, badkamer is schoon, bed fris opgemaakt. Gaat wel lukken. Douchen en een wasje doen. Vanavond weer mee eten en morgenochtend ontbijt bij de familie.

1. Jacqueline:
    7 augustus 2021
    Dat hoge gras kennen we nog van Belle-Ile vorig jaar😉.
  2. Henk en Anja v d Heijden:
    Top prestatie Jan,maar let op je knie het zal jammer zijn als dat een struikelblok moet zijn, en geniet van je tocht!
  3. Toni Hogeveen:
    7 augustus 2021
    Leuk te lezen. kijk uit naar je volgende verhaal
  4. Hans:
    8 augustus 2021
    Leuke foto's en goed begin van de weg naar de zon. Zelf zit ik tijdens het lezen te wachten op Schiphol voor twee weekjes Algarve. Fijne zondag en zet hem op !
  5. Jan Hogeveen:
    Voor jou en de familie een fijne vakantie gewenst.
  6. Martin:
    8 augustus 2021
    De eerste kilometers weer gemaakt.
    De kop is eraf, zet’m op, en geniet er van!!
  7. Yvonne Jelluma:
    8 augustus 2021
    Zo! het begin zit weer in de benen. Heel veel fijne, mooie wandelkilometers.
  8. Ahmo:
    Goedemorgen Maat, leuk om je reisverslag te lezen, en een zondagochtend door te brengen: jouw reisverslag te lezen.Bedankt voor het delen van jouw avontuur.Zie dat zo een reis de moeite waard is en genoeg te ontdekken is!

Veel plezier!
  9. Rob van Rossum:
    8 augustus 2021
    Wat een avontuur weer Jan! Heel bijzonder. Leuk om dit zo ook mee te kunnen beleven. Hartelijk dank hiervoor! Zo stappen wij ook even van de gebaande paden ;-).
    Ik ben al weer benieuwd naar je volgende avonturen. Met je knie zal het vast wel weer goed komen. Rustig aan maar. Het is hier ook wisselvallig. Vanochtend toch weer een mooie motortocht gemaakt. Daar leent deze motor zich wel voor. regenkleding aan en gaan :-). Ook in NL is zo veel moois te beleven en het onstuimige weer van nu -er staat veel wind- is ook wel weer bijzonder. We gaan straks naar de bioscoop. Ook erg leuk!!
  10. Henk en Marja:
    8 augustus 2021
    Hi Jan, leuk verslag! Zo kunnen we je belevenissen goed volgen. Sterkte met de knie, en heel veel plezier. We zijn benieuwd naar je volgende verslag. Succes! En groetjes Henk en Marja
  11. Leonie:
    Wat schrijf je leuk Jan! Krijg spontaan zin in die crème brulee die jij liet staan :) gr leoon
  12. Jan Hogeveen:
    9 augustus 2021
    Die crème brûlée hou je van mij te goed
  13. Connie en Bert:
    Leuk weer om je reisverslag te lezen, Jan. En leuke foto's van je overnachtingsadressen! Soms idd lekker klassiek, 😊maar overal gastvrij ontvangen. Succes verder🤗