Jan op weg 20

28 april 2022 - Crozant, Frankrijk

Dinsdag 26 april 2020

Was voor de wekker wakker en na het opfrissen liep ik om half 8 al buiten opzoek naar een ontbijt. Paar straten verder kon ik terecht in café du commerce, waar ik gisteren nog een biertje had gedronken en bestelde aan de bar een petit-déjeuner wat vlot werd geserveerd. Bij het afrekenen vroeg ik aan de barman of hij wilde bellen voor een overnachting. Dat wilde hij en ik gaf hem mijn mobiel waar ik het nummer van de Maire van Crozant al in had staan. De Maire nam snel op en de overnachting werd geregeld. Kreeg een code van de deur en de volgende ochtend afrekenen in het gemeentehuis. Bedankt de barman en ga opzoek naar een bakker voor een broodje voor onderweg. Dat was ook gauw geregeld, zat om de hoek. Alles voor elkaar en richting het dorpje Cluis dan maar. Het is weer een aardige tippel vandaag met redelijk veel klimwerk voor een Hollander. Kom al gauw weer op de route met de landweggetjes tussen de weilanden door met vandaag veel witte charolais runderen die je bij het langs lopen aanstaren. En zo gaat het kilometers door. Rond half 11 komt de zon achter de bewolking vandaan en kan het vest uit. Wind is nogal fris doorlopen maar. Enige wat je mist is een bankje onderweg, na ongeveer 12 kilometer kom ik pas het eerste bankje tegen op een dorpsplein. Drinken lukt lopend wel maar voor een hap van de sandwich en rust voor de benen is zitten prettiger. Loopt allemaal lekker vandaag voeten voelen redelijk. Komt door 2 blaren elk 1 onder de kleine teen. Goed tape en wandelwol er omheen dan lukt dat prima. De knie houdt ook zich goed. Voort maar weer heuvel op en af. Op een gegeven moment moet ik volgens de routeplanner hier links, maar zie geen pad alleen een graanveld. Dit kan niet kloppen. Loop toch een stuk langs de kant van het veld verder maar dit loopt dood. Terug maar en de andere weg maar vervolgen. Kijken waar ik uit komt en zowaar een paar honderd meter verderop links een landweg. De routeplanner verspringt mee en ik kan de laatste 6 kilometer weer verder richting Cluis. Kwart over 2 loop ik Cluis binnen, moest net als gisteren weer flink ophoog. De Refuge is bij de kerk in de buurt die is gauw gevonden en ernaast is het huis voor de pelgrims. En wie zit er tot mijn verbazing op het bankje voor het huis. Juist ja, die Duitser van gisteren. Hij zou toch naar huis gaan. Hoe komt hij zo snel hier? Ben veel eerder vertrokken. Hij wilde het nog proberen en is gaan wandelen maar heeft na 10 kilometer de moed opgegeven en is gaan liften. Ja wat wil met zo'n voet. Morgen gaat hij het weer proberen en neemt nog een slok van zijn halve liter. Ga naar binnen en kom in een ruimte met een keuken en zit gedeelte, daarachter de douche en toilet. De trap op kom je in het slaapgedeelte met 2 stapelbedden terecht. Dat is het dan, we gaan het beleven met onze vriend. Eind van de middag komt madame Ampeau langs om in te schrijven, stempel en de donativo (gift) voor de overnachting. Of de andere pelgrim er ook nog is vraagt ze. Ligt boven op bed zeg ik. Zal hem even roepen. Met roepen lukt het niet, dan maar schudden aan het bed en zowaar hij wordt wakker. Voor het eten kunnen we in een kleine supermarkt terecht. Het plaatselijk restaurant is vanavond dicht. Met soep en wat brood heb ik genoeg vanavond. Onze vriend had nog niet genoeg zijn halve liters waren op. Dus op naar de supermarkt voor nog een paar. Na het eten loop ik nog een rondje door het centrum. Ben een paar dagen te vroeg zie ik. Er is feest van het weekend, overal hangen er slingers en er komt muziek uit de luidsprekers in de straten. Op het plein zijn ze de kermis aan het opbouwen.  Na de wandeling ga ik op tijd naar bed en hopen dat ik de slaap kan vatten.

Woensdag 27 april 2022

Weinig geslapen vannacht. Wat wil je met iemand op de kamer die ligt te knorren en er 4 keer uit moet om zijn bier te lozen. Ben om half 7 er maar uitgegaan, ben er wel klaar mee hier. Opfrissen, spullen pakken en opzoek naar een ontbijt. Stap bij een café naar binnen en vraagt voor petit-déjeuner. Niet mogelijk, dan maar een kopje koffie. Broodje koop ik straks wel bij de bakker. Vandaag ga ik naar Gargilesse-Dampierre 15 kilometer verderop, lekker makkelijk dagje. De route kronkelt tussen de velden door met maar 1 keer heuvel op en de rest is het dalen. Om 11 uur kom ik al aan op de plaats van bestemming: Hotel des Artistes. Veel te vroeg natuurlijk. Loop eerst een rondje door het dorp. Een heel leuk dorpje om te zien met verschillende galeries, kunstenaars en leuke huizen en straatjes een artistiek gebeuren hier. Na een half uur ga ik richting het hotel en neem plaats op het terras in het zonnetje en bestel een koffie. Niet veel later komt de kok een kijkje nemen. Bonjour, Bonjour. Ah een Hollander zegt hij. Hij is een Vlaming en de eigenaar van dit hotel. Praat een stuk makkelijker zo. Zeg dat ik gereserveerd heb voor vannacht maar dat ik veel te vroeg ben. Op welke naam? Hij gaat even in het boek kijken en komt even later terug. Geen probleem je kan zo naar de kamer. Krijg kamersleutel 10, het is op de 2e etage met douche en toilet op de gang. Mooie kamer met een prima bed zo te zien, zal in ieder geval beter slapen als vannacht. Na gedoucht en de was te hebben gedaan ga ik tegen 1 uur naar beneden voor de lunch. Neem een terrine van gevogelte en deze smaakte heerlijk. Daarna een middagdutje. Lijkt wel vakantie. Na het schoonheids slaapje nog een wandeling gemaakt door dit artistieke dorpje. Iets hoger gelegen is nog een gedeelte van een chateau uit de 13e eeuw en aangebouwd uit de 17e eeuw, verderop een kerk met onder het altaar een crypte met fresco's uit de 13e eeuw, zeer indrukwekkend.

Donderdag 28 april 2022

Gisterenavond heerlijk gegeten en een wijntje genomen op de koning. Goed geslapen vannacht. Om 8 uur ga ik naar beneden voor het ontbijt. De patron is ook vroeg op en zegt je kan je keuze maken van de tafel daar. Wil koffie, thee of warme choco. Koffie graag en maak mijn keuze van de tafel. Ben de eerste voor het ontbijt er staan nog 8 bordjes te wachten voor anderen. De patron komt nog een stokbroodje met brie brengen. Er is hier geen bakker dus had dit gisterenavond gevraagd. Prima adres om te verblijven. Wie weet kom ik er nog eens terug. De rugzak ophalen, afrekenen en neem afscheid van de Vlaming en zijn vrouw. Het pad opzoeken richting Crozant vandaag. Krijg gelijk een stevige weg omhoog. Ja, gisteren lekker dalen is vandaag niet lekker omhoog maar de kuiten beginnen er aan te wennen en kan dan ook aardig doorstappen. En zo gaat het kilometers door. Het landschap is meer weilanden met deze keer bruine runderen het Limousin ras. Het is mooi wandelen vandaag, veel landweggetjes, meren en bos met snel stromende beekjes. In één gedeelte bos raak ik het spoor bijster. Volgens de bordjes moet ik rechtdoor, maar hier is geen doorkomen aan. Hoog struikgewas en omgevallen bomen, daar ga ik niet aan beginnen. Terug en kijken of er nog een ander pad is en dat is er. Dit pad gaat zigzaggend naar beneden en kom ik uit bij een meer met een verlaten camping. Vanaf de camping gaat een weg ongeveer de goede kant op. Doen we dat en na een uurtje kom ik weer op de juiste route. Na bijna 20 kilometer kom ik aan in Crozant en ga opzoek naar de Gite Municipal ergens bij de kerk. Zie een bord met Gite en een pijl erop. Hier naar beneden en daal de trap af en kom terecht bij een oud schoolgebouw met een sleutelkluis de deur. Even de code opzoeken die de barman bij de reservering had gekregen en even later sta ik binnen in een klaslokaal met 6 bedden een paar tafels en stoelen. Rechts een keuken om je eigen potje te koken en links de sanitaire voorzieningen. Op de bedden liggen eenmalige hoezen nog ingepakt voor over je kussen en matras. Heb het voor het uitzoeken welk bed ik wil. Die rechts in de hoek heeft als enige een stopcontact in de buurt en dat heb ik nodig voor vannacht. Doe de hoezen er omheen en het slaaplaken erop nog een deken en klaar is Jan. Douchen en straks de kerk en het centrum van 5 straten bekijken. Treft het niet, de supermarkt en de bar zijn gesloten. Bij een Auberge kan ik terecht en bestel een biere blonde. Kan vanavond hier ook een menu pelerin bestellen, is dat geregeld. In Gite Municipal bekijken ik de route en de reserveringen die ik heb gemaakt. Heb nog voor 3 dagen een plekje geregeld. Tijd om er nog een paar te regelen. Had nog een aanvraag uitstaan van 2 dagen geleden maar hierop wordt niet gereageerd. Vind 4 kilometer van een de route een chambre d'hotes van Eric en Joyce van der Kleij. Gelijk bellen en kreeg Joyce aan de lijn. Geen probleem je bent van harte welkom en je kan mee eten als je wilt. Zo dat is vlot geregeld. Nu de volgende in Limoges en bel het nummer. In mijn beste Frans vraag ik om een plekje. De juffrouw van de Info de Tourisme spraak ook Engels dus dat was weer geregeld. Kan vanavond pas om half 8 terecht om te eten. Naast het restaurant met een uitgebreide luxe menukaart is een kleine ruimte voor een hapje en drankje. Hier kunnen de pelgrims terecht. Helaas zit ik hier alleen net als in de Gite vannacht. Kom morgen misschien weer andere tegen.

1. Erna:
    28 april 2022
    Ziet er allemaal mooi uit waar je gelopen hebt.
    Houden je knieën het goed?
    Groetjes Erna
  2. Jan Hogeveen:
    28 april 2022
    Knie houd zich goed. Alleen de kleine tenen hebben een blaar.
  3. Jacqueline:
    28 april 2022
    Gaat lekker zo, al flinke afstand afgelegd🥾😘
  4. Sylvia:
    28 april 2022
    Goed bezig! Weer prachtige plaatjes en een mooi verhaal!
    Grtjes Sylvia en Rolf
    Enne grote passen snel thuis, maar met veel kleine pasjes kom je het verst ☺️☀️
  5. Martin:
    29 april 2022
    “Moins est plus” blijkt maar weer bewaarheid te worden na het lezen van het verslag. Inmiddels ben ik weer “opgestapt” en doe een poging me te “verplaatsen” in al het moois om je heen😌
  6. Henk en Marja:
    30 april 2022
    Hi Jan, leuke verhalen weer! Beleven we het toch een klein beetje mee. Fijn dat je knie zich goed houdt, beetje blaren horen erbij 😉 dat zal je er niet van weerhouden te genieten van alles wat je meemaakt. Veel plezier en we zien uit naar je volgende verslagen.
  7. Caroline:
    30 april 2022
    Klinkt weer goed! Lekker op pad, leuk om je verhalen te lezen!
  8. Rob van Rossum:
    30 april 2022
    Als die Duitser wandelt om van zijn bierverslaving/bierbuik af te komen dan is zijn missie mislukt volgens mij (of hij moet voor de wandeling nog meer gedronken hebben ;-) ).
    In ieder geval maar hopen dat je hem niet meer tegenkomt. Wat een ellende zeg zo'n zuiper en snurker :-(. Zit je niet op te wachten lijkt mij.
    Nou ja, je zult vast wel weer leukere ''lotgenoten'' tegenkomen :-).
    Lreuk dat je ook bij dat Nederlandse stel kunt logeren. Zij kunnen je vast meer vertellen over de streeks en wat lokale gewoontes. Misschien zelfs wel smeuige verhalen ;-).