Jan op weg 18

22 april 2022 - Augy-sur-Aubois, Frankrijk

Woensdag 20 april 2022

Vandaag na een treinreis van 7,5 uur aangekomen in Nevers het eindpunt van vorig jaar, ga het pad richting Santiago de Compostela weer vervolgen. Het plan is om tot Orthez te komen, dit plaatsje ligt zo'n 3 dagen lopen van Saint-Jean-Pied-de-Port waar je de Pyreneeën ingaat richting Spanje. Maar dat hoop ik in september/oktober te doen. Heb voor vandaag een kamer geboekt in het klooster Espace Bernadette Soubirous. Bernadette bekend van de Maria verschijning in Lourdes. Zij verbleef hier in het klooster van haar 22ste tot haar overlijden op 35 jarige leeftijd. Maar is er nog steeds en ligt hier nu opgebaard in de hoofdkapel. Meld me bij de receptie van het klooster en na de formaliteiten krijg ik de sleutel van kamer 141 en de instructies waar ik de kamer kan vinden. Na een wandeling door de lange gangen en de trap op kom ik bij nummer 141. Prima kamertje met sanitair op de gang. Straks een wandeling door het centrum en iets eten.

Donderdag 21 april 2022

Prima geslapen vannacht. Moet wel weer wennen aan de stilte na de vele uitjes en etentjes met vrienden/familie en de culinaire top dagen in Maastricht met Jacqueline. Ga opzoek naar de zaal voor het ontbijt, dat is ergens beneden. In het ontbijtzaal gekomen staat er een ontbijtbuffet al klaar en maak ik een keuze hiervan. Na het ontbijt pak ik mijn rugzak en na bonjour te hebben gezegd bij de receptie richting de kapel. Wil een bezoek brengen aan Bernadette. Bij de deur lees ik dat de kapel pas om 10 uur open gaat en het is pas kwart over 9. Dat wordt wachten. Een man ziet mijn staan en vraagt: heb je hier geslapen? Ja zeg ik. Oh, geen probleem en maakt de deur open en zo kom ik in de kapel terecht. Via die deur kan je er straks weer uit en weg is hij. Alleen sta ik in een mooie kapel en loop richting het altaar, rechts hiervan ligt Haar lichaam in een reliekschrijn. Apart om dit te zien en hoe goed zij eruit ziet na het overlijden in 1879. Heb zo mijn bedenkingen. Na enige tijd ga ik naar buiten via het aangewezen deurtje. Op weg naar een bakker voor een broodje voor onderweg en loop door diverse straatjes richting de brug over de Loire Nevers uit. Rechtsaf zie ik op de routeplanner richting Cuffy. De route op deze 1e dag is "om er weer een beetje in te komen" vrij vlak en maar 14 km. Het is een mooie route door de natuur en een heel stuk langs de Loire. Na 10 km maak ik een stop in het plaatsje Gimouille voor de picknick. Vroeg in de middag kom ik aan bij het hotelletje wat ik had gereserveerd. Dat het hotel gesloten is op woensdag en donderdag was mij bekend en had dan ook een code van de sleutelkluis gekregen van de patron. Code ingetikt en open, liggen 3 kamersleutels in. Ben niet alleen dus, misschien meer pelgrims in het hotel. Pak nummer 5 en sta even later in een kamer uit de jaren 80. Verder alles netjes en schoon, dus geen probleem. Kan morgenochtend wel ontbijten hier, maar voor vanavond is er 600 meter verderop een restaurant die wel open is. Kom net terug van het restaurant. Lekker gegeten maar het voorgerecht was bijzonder! Menukaart uiteraard in het Frans, ober spraak alleen Frans en ik had geen internet verbinding voor de Google translate. Je kon verschillende voorgerechten kiezen en zag iets staan met veau. Stukje kalfsvlees gaat er altijd in. Even later werd het voorgerecht geserveerd. Bon Apetit. Moest even goed kijken wat er op het bord lag. Stukjes gekookt vlees met een velletje erom heen met ui en wortel met ernaast een ravigotte saus. Maar even proeven, smaakte niet onaardig. Kon in 1e Instantie niet bedenken wat het was. Maar toen ik de stukjes in volgorde lag zag ik het meteen, kalfstong. Moest even slikken. Dapper nog een paar hapjes genomen met veel saus. Maar kwam niet verder dan de helft. Volgende keer beter opletten, Jan. De rest van het menu smaakte prima en de rode wijn ook.

Vrijdag 22 april 2022

Vanmorgen bij het ontbijt ontmoet ik de andere logees. Ook 2 pelgrims uit Nederland, Paul en Elena (oorspronkelijk uit Roemenië) en opweg naar Santiago de Compostela. Ze zijn elkaar een paar dagen geleden tegen gekomen. Vanavond ontmoet ik ze weer bij het volgende logeeradres. Rond half 9 ga ik op pad richting Augy-sur-Aubois een wandeling van 29 kilometers door glooiend landschap geeft de routeplanner aan. Het weer is prima zo rond de 21 graden in de middag. De meeste kilometers gaan over de weg met soms een landweggetje en een stuk bos. Kom een paar dorpjes door, helaas zonder winkels en ook geen bakker. Gelukkig heb ik nog 2 chocolade croissants in de rugzak van gisteren voor onderweg. De laatste 6 kilometers gaan langs een kanaal en als afsluiter een klim ophoog van 1 kilometer. Bij aankomst bij de refuge wordt ik begroet door Theo en Raúl. Zij zijn de tijdelijke beheerders van deze refuge van het Vlaamse genootschap. Volgende week worden ze afgelost door andere vrijwilligers. Rondleiding door het pand met boven de slaapzaal. Theo vraagt of ik iets wil drinken. Later zeg ik. Eerst douchen en even op bed liggen, ben het zat. Kom straks als de andere er ook zijn iets drinken. Moet er weer inkomen in het pelgrimsleven en de wandelafstanden. Vanavond eten we met elkaar en optijd naar bed. Morgen weer kilometers maken.