Jan op weg 17

13 oktober 2021 - Nevers, Frankrijk

Zondag 10 oktober 2021

Was me een nachtje wel. Onze Franse pelgrim was vannacht nog 2 keer in de weer en om half 7 begon hij zijn spullen in te pakken. Zelf draai ik mijn nog even om. Niet te lang want om 8 uur begint de Lauden (morgengebed) in de Basiliek en dat wil ik bijwonen. Om half 8 ga ik naar beneden en zie dat de andere al weg zijn. Neem snel wat koffie en een broodje en ga ook naar de Basiliek. Het is 2 minuten lopen vanaf de pelgrims opvang en ben optijd voor de Lauden. Zie dat de 2 andere pelgrims vooraan staan met de gastvrouw, zij ontvangen straks de zegen voor hun reis naar Santiago de Compostela. Aan mij was dit ook gevraagd maar ik heb  bedankt, omdat ik niet tot Santiago ga deze etappe maar tot aan Nevers. Vond het een hele mooie dienst met veel gezang wat prachtig klonk in de Basiliek en de ochtendzon die op kwam tijdens de dienst en schitterde door de ramen. Na de dienst gingen we weer terug voor de andere nog ontbijt en voor mij nog wat koffie. Tijd om verder te gaan. Doe de rugzak om, neem afscheid van de andere en ga eerst bij de bakker naar binnen voordat ik Vézelay uit wandel. Vandaag richting Clamecy dat is niet de juiste weg naar Nevers maar het is niet anders. Met het vinden van een slaapplek heb ik wat mails verstuurd en laten bellen. Tussen de 15 en 30 km stuurde ik alle adressen die ik had een mail en naar aanleiding van de reacties plande ik mij route. Dit werkte op zich prima de laatste dagen, soms één dag met veel kilometers en de andere dag met minder kilometers. Maar voor na Vézelay lukte dat niet meer. Kreeg soms geen reactie of waren gesloten in verband met het seizoen of nog gesloten door corona. Dus het plan is om in Clamecy de trein of bus te nemen naar Nevers. Maar voor ik daar ben nog 23 km te gaan en loop langs een D weg daar heen. Neem vandaag niet de landweggetjes of bospaden daarna toe omdat ze mij vorige week al waarschuwde om voorzichtig te zijn in verband met de jacht wat in deze periode plaats vind en vooral in het weekend. Juist nu met zo'n mistige dag als vandaag ben je slecht te herkennen. Helaas mijn oranje muts thuis laten liggen. De weg gaat heuvel op en heuvel af en zo vele kilometers door maar de pas zit er goed in vandaag. Op een parkeerplaats met een bankje pauzeer ik voor een slok en hap. Al gauw ga ik weer verder want met dit weer koel je snel af als je stil zit. Het blijft mistig en koud. Hoor wat kabaal in de verte en zie 3 reeën voor mij in volle snelheid de weg oversteken de akkers in op de vlucht voor jagers misschien. Ik was snel genoeg en schoot met de camera een foto. Je zal er net met je auto rijden dan is de ravage niet te overzien. Na nog wat kilometers kom ik aan in Clamecy en ga opzoek naar het station. Daar aangekomen ziet het er verlaten uit, het loket is gesloten en kaartje kopen gaat niet lukken. Buiten spreek ik een man aan en hij vertelt dat er voorlopig geen treinen rijden omdat er aan het spoor gewerkt wordt. En rijd er misschien een bus naar Nevers vraag ik. Nee, vandaag niet omdat het zondag is maar morgen is het geen probleem. Sta je dan in Clamecy. Besluit om naar het centrum te lopen en kom langs het gemeentehuis waar een groep mensen staan. Misschien kan hier iemand mij verder op weg helpen. Spreek een man aan, alleen maar Frans gaat niet lukken en hij roep een vrouw erbij die iets Engels kan. Zij zegt misschien bij de info toerisme, loop maar mee het is hier rechts. Helaas ook gesloten een taxi is dat een idee. Zij probeert verschillende nummers  die staan vermeld bij de info toerisme te bereiken. Nemen niet op of melden dat zij niet rijden op zondag. Bedankt de mevrouw voor haar hulp en ga opzoek naar een auberge, Gite of hotel. Het wordt de Hostellerie de la Poste midden in het centrum en de enigste mogelijkheid hier. Prima kamer en morgenochtend ontbijt vanaf 7 uur. Komt mooi uit kan ik de bus nemen om 8 voor half 9 naar Nevers had ik gezien bij de bushalte. Spullen naar de kamer brengen en ga daarna nog wat wandelen in het centrum. Er is een brocante markt vandaag op het plein, zeg maar gerust rommelmarkt en loop een rondje langs de uitgestalde handelswaar. Kom geen van Gogh of iets dergelijks tegen wel een stapeltje Pokémon kaarten misschien iets voor Quinten zijn bijverdienste de handel in Pokémon kaarten is big business tegenwoordig. Neem de stapel door, ze zijn te erg beschadigd en in het Frans uiteraard. No deal voor de verkoper. Kan niet eten bij het hotel vanavond en de andere  restaurants die er in het dorp zijn zijn dan ook gesloten, dat heb je buiten de steden. De Fransen hebben de gewoonte om op zondag uitbreid te gaan lunchen en daarna zijn de meeste restaurants zondagavond en op maandag gesloten. Alleen de kebab zaak is open vanavond zie ik en ga daar om 7 uur een bezoek brengen voor de specialiteit van het huis.

Maandag 11 oktober 2021

Klokslag 7 uur kom ik als 1e aan in de ontbijt ruimte. Neem plaats aan tafel en krijg van de ontbijt juffrouw een kan koffie en de rest staat op het buffet. Tel dat er totaal voor 6 personen is ingedekt dus zo druk heeft ze het niet vanochtend. Rond 8 uur loop ik naar de bushalte, het is 10 minuten lopen dus ben op tijd. Veel autoverkeer wat het dorp uitgaat en even later komt ook de bus eraan nummer 45 Nevers staat erop. Laat een dame voor die ook stond te wachten en wil betalen met 10 euro gaat niet lukken zegt de chauffeuse de rit kost 1,50. Heb niet anders zeg ik, zij kan niet wissel op de 1e rit van de dag. De dame die voor mij instapte brengt redding. Ik krijg 9 euro aan munten voor een briefje van 10 en betaal zo de chauffeuse, iedereen blij. Om 10 uur komen we aan bij het station van Nevers was een hele rit van ruim 1,5 uur en dat voor 1 euro 50 gaat in Nederland niet lukken. Bij het station regel ik een trein ticket voor morgen naar Amsterdam Schiphol en het hotel was ook al geregeld dus alle tijd om de stad te verkennen. Het is geen mooie stad op de enkele kerken en gebouwen na en veel leegstand en verwaarlozing. Zoek eerst de  Cathédrale Saint-Cyr-et-Sainte-Julitte op helaas staat deze voor meer als de helft in de steigers en via een zijdeur kan je naar binnen. Hierna ga ik richting waar heilige Bernadette leefde te bekijken. Helaas kan ik niet alles zien, typisch Frankrijk tussen 12 en 2 uur gesloten. Kan wel het musea gedeelte in en de tuin en gebouwen bekijken waar Bernadette toen de tijd verbleef. Zoek het hotel op om te kijken of ik al terecht kan en dat lukt. In de middag maak ik nog een ommetje in de buurt van het hotel en langs de Loire. Morgenochtend richting huis na 18 dagen weg te zijn geweest, waarvan 15 dagen wandelen met een totaal aan 308 wandel kilometers door het Franse landschap. Leuke en fijne mensen ontmoet en culinair verwent 🙂. Het begint te wennen om bepaalde tijd van huis en pelgrim te zijn. Het in etappes doen is beter voor mij, de volgende keer wat langer hoop ik. Bedankt voor jullie reacties en tot volgend voorjaar. Ultrïea.

1. Maarten Don:
    13 oktober 2021
    Goed gedaan weer Jan, en goede thuisreis gewenst. Hoeveel km heb je er nu in totaal op zitten?
  2. Jan Hogeveen:
    13 oktober 2021
    Hi Maarten, heb er nu totaal 689 wandel kilometers erop zitten. Veel succes volgende week.
  3. John de Roos:
    Goede Reis terug.
    Ik wist niet dat je de route in etappes ging doen
    Wanneer staat de volgende gepland
  4. Jan Hogeveen:
    Volgend voorjaar, John.
  5. Yvonne:
    13 oktober 2021
    Top gelopen! Nu lekker bijkomen, gelukkig heeft je knie het goed gehouden nu
  6. Caroline:
    13 oktober 2021
    Mooie wandelreis weer! Bedankt voor je verhalen, erg van genoten! Op naar de volgende etappes in het voorjaar!
  7. Ingrid Bakker:
    16 oktober 2021
    👍 mooie verhalen, Jan! En nu dus weer thuis!
  8. Maarten Don:
    25 oktober 2021
    Met mijn vrouw vorige week gestart, van Vessem tot Diest, ca 85 km. We hebben veel respect gekregen voor jouw 689 km Jan!
  9. Jan Hogeveen:
    25 oktober 2021
    Mooi begin, Maarten. Diest oftewel Oranje stad. Goed gehad op de adressen onderweg? Volgend voorjaar weer de weg vervolgen.
  10. Maarten Don:
    25 oktober 2021
    We hebben een mooie tocht gemaakt. Allerlei weertypen, leuke ontmoetingen. En prima overnachtingsadressen inderdaad. Bij Jos hebben we het nog over jou gehad, hij haalde de foto er bij van vorig jaar! En we gaan zeker hier een vervolg aan geven!