Jan op weg 12

27 september 2021 - Baye, Frankrijk

Zaterdag 25 september 2021

Bedankt voor jullie berichtjes en aanmoedigingen.

Gisteravond toch nog een hotelletje kunnen boeken. Helaas 35 km verder vanwaar ik nu verblijf. De plekjes zoals chambres d'hotes waren vol en via een kerkelijke instelling lukt het ook niet in het weekend. De hotels in Epernay zijn als ik de prijzen bekijk niet voor een pelgrim. Doe ik wel een keer met Jacqueline, leuk weekend tripje. Het reserveren van de juiste plekjes op de route is nog lastig. Thuis had ik al enkele kunnen boeken maar niet voor aan één aangesloten data's. Dus moet ik nog een beetje puzzelen hoe we dit oplossen. Prima geslapen vannacht na de lange dag van gisteren. Opfrissen, inpakken en op weg voor een ontbijt. Dat ontbijt was gauw gevonden een paar 100 meter verderop in de straat zit een tearoom die petit-déjeuner serveert. Lekker sapje, warm broodje met spek/kaas en koffie, daar kan je de dag mee beginnen. Op naar het station, om nu de 1e dag gelijk 35 km te doen zie ik niet zitten in dit heuvellandschap en heb besloten om de eerste 16 km met de trein te doen en uit te stappen in het plaatsje Germaine en de rest te wandelen. Onderweg naar het station hoor ik ineens een vrouw op de fiets schreeuwen, Henk rechtsaf, hier rechtsaf. Maar of Henk iets hoort weet ik niet hij fietst 50 meter ervoor. Dus ik roep "en dan 2 keer links". Je had die vrouw moeten zien kijken, gelukkig kon ze erom lachen. Na de treinrit aan de wandel, het is prima weer en het vest gaat gauw uit. Krijg het warm genoeg zo over de heuvels. Al snel loop ik tussen de druivenstokken door richting Epernay. Mooie stad met veel champagnehuizen, nog veel meer dan in Reims. Er is zelfs een Avenue de Champagne waar alle grootte champagnehuizen zijn gevestigd waaronder Moet & Chandon. Heel bekend maar niet de lekkerste wat mij betreft. Wandel nog wat verder door het stadje en koop ondertussen een stokbroodje wat ik op een bankje in de openbare tuin van Hotel de Ville oppeuzel. Tijd om verder te gaan nog 6 km zegt de route planner. Op weg naar Moussy kom ik door het plaatsje Pierry, hier is het ook één en al champagne huizen. Minder bekende dat weleens waar, dat kan je dan ook zien aan de gebouwen. Maar er zijn er genoeg hier. Aan de kale druivenstokken in de wijngaarden is te zien dat de pluk net is geweest. In Pierry is een champagnehuis bezig met de laatste kratten met druiven zie ik bij het langs komen. En zo kom ik even later lekker op tijd aan bij de Auberge Champenoise. Meld mij bij de receptie dat ik gereserveerd had op de naam van Hogeveen. Dat is een lastige voor de Fransen met die H die ze nooit uitspreken. Naam staat in de computer en krijg dan ook de sleutel van kamer 2, vanavond hier eten en morgenochtend ontbijt. De koeling voor de insuline en de koel elementen in de vriezer lukt ook weer. Altijd prettig dat dat nog steeds lukt. Het diner is tussen 7 en 9 uur, sta voor zevenen al klaar in de gang van het restaurant. Ben niet de enigste die trek heb. Bestel een biertje en een eendenborst met frambozensaus. Het restaurant loopt deze zaterdagavond aardig vol met Fransen merk ik. Dus met het eten zit het wel goed en dat is zo de eendenborst was voortreffelijk. Nog een koffie ter afsluiting.

Zondag 26 september 2021

Vanmorgen zo rond 6 uur werd ik gewekt door luid praten van een stel Fransen op straat. Dicht slaan van autodeuren en wegrijden op de parkeerplaats naast de Auberge. Denk dat het verzamelpunt was van de druivenplukkers. Dat plukken gaat gewoon door op zondag zag ik onderweg vandaag. Nou Ja, omdraaien en nog 2 uurtjes de ogen toe. Toch nog wat kunnen slapen en om kwart over 8 ga ik naar beneden om te ontbijten. Gelukkig geen Frans ontbijt, wat koffie met een croissant is maar een ontbijtbuffet met genoeg keuze. Eerst maar roerei met gebakken spek om mee te beginnen. Even later kom aan het tafeltje naast mij een bejaard echtpaar zitten. Maar zij was een paar dingen van het buffet vergeten meenemen. Ze had wel een paar stukjes stokbrood, theezakje en een leeg kannetje meegenomen maar de rest niet. Dus haar man werd eropuit gestuurd om warm water en boter te halen. Maar haar man kon het allemaal niet zo snel vinden. Daar begon het: met harde stem, Joop links staat het water, links. Hij hoort het niet, mompelde ze. Joop, in die waterkoker daar links. Gelukkig Joop ziet de waterkoker en schenkt het warme water erin en komt terug. Ben je de boter vergeten, dat had ik toch gezegd. Joop weer op pad om boter te halen. Met luide aanwijzingen van zijn vrouw loopt hij het buffet langs maar vindt geen boter. Kan het niet langer aan zien/horen en zeg tegen haar, ik pak het wel even. Het ligt namelijk in de koeling. Oh, zegt ze geschrokken u spreekt Nederlands. Zo gezegd zo gedaan en kan ik weer rustig verder ontbijten. Toch nog even een praatje gemaakt. Ze hadden gisteravond hier heerlijk gegeten en hadden een route langs het loire dal gereden. Rustig over de D wegen binnendoor deden ze dat. Vandaag gaan ze naar België en morgen weer naar huis in Nederland. Zit ik toch te denken hoe dat zal gaan in de auto.  Joop sturen, zij navigeren. Néé, denk met de TomTom en het geluid hard aan. Tijd om op te stappen, afrekenen, rugzak om en de route weer vervolgen. Kom niets tegen onderweg dus eerst even naar de boulangier voor wat lekkers onderweg. Die zijn in Frankrijk gewoon open op zondagmorgen. Het begon gelijk goed toen ik het dorp uitliep, dat wordt klimmen een pad tussen de druivenstokken door de heuvel op naar boven. Maar dan heb je boven ook een mooi uitzicht. Maar vandaag niet het is namelijk bewolkt en het zal de hele dag zo blijven. Toch geniet ik van het mooie uitzicht over de  wijngaarden. Allemaal voor de Champagne zie aan de bordjes die erbij staan. Het zijn niet alleen wijngaarden waar ik tussendoor loopt maar ook heel wat kilometers door de bossen en af en toe een stukje langs een D weg. Kom ook door een dorpje maar raak hier het spoor bijster. Volgens de bewegwijzering en app moet ik hier rechtsaf omhoog. Maar dan kom ik in een tuin terecht. Gaat niet lukken dus. Via de app kan ik via een paar andere straten weer op de route komen. De regenjas gaat voor de zekerheid maar toch aan, af en toe vallen er druppels.  Op het eerste stuk van de route stond er weleens een bankje om te rusten maar nu een hele tijd al  niets. Wil na 2 uur wandelen wel even pauze houden. Na een half uur zie ik een stel opgestapelde  boomstammen, daar kan ik wel even op gaan uitrusten en het lekkers wat ik vanochtend bij de bakker heb gekocht veroberen. Wat wekt mijn verbazing als ik voor de stapel sta en lees wat erop geschreven staat. Kijk maar eens goed rechts op de foto, dat is geen toeval. Na een half uurtje ga ik weer verder door het bos. Het is wel oppassen, sommige stukken zijn omgewoeld door de wilde zwijnen. Verder is het nat en glibberig. Wilde zwijnen niet gezien maar wel een ree, die 100 meter voor mij het pad overstak. Het adres waar ik vannacht overnacht ligt niet aan de route. In de mail stond dat ik bij het meertje rechts aan moet houden. Met de wandel app is dit prima te doen. Je tik het adres in en de app geeft zo de route door het bos en velden aan, nog 7 kilometer zie ik. Nog 2 uurtjes denk ik, het gaat niet zo snel over dit pad. Om half 3 kwam ik aan 1,5 uur eerder dan gemeld. Aanbellen maar. Een jonge dame doet het hek open zij is de dochter van Catherine waar mee heb gemaild. Die is binnen en haar man Claude ook en we begroeten elkaar. Het is een oude  boerenhoeve met ruimtes voor slapen en feesten voor grote groepen. Mijn kamer is in het woongedeelte boven chambre de pèlerin. Prima kamer met 3 bedden met badkamer en toilet. Alle ruimte dus ben vanavond de enigste. Eerst even opfrissen en dan formule 1 kijken op de Ziggo app verrassend eind zo met die regen, Verstappen mooi 2e. Vanavond om 7 uur eet ik mee met de familie. De dochter praat gelukkig Engels, moeders een beetje en Pa klets gezellig Frans. Lekkere kippenbout uit de oven met pasta en rauwkost. Toe perziken met stukje cake. Ze vragen waar ik morgen heen ga en of ik al iets heb gereserveerd, naar Baye zeg ik. Niet zover zeggen ze, klopt het is maar 16 kilometer. Wilde eigenlijk 1 of 2 plaatsjes verder reserveren op 22 en 25 kilometer maar die waren al vol. En de volgende mogelijkheid was te ver. Zo kom je er ook, duurt alleen iets langer. In ieder geval  heb ik tot en met 2 oktober kunnen reserveren en dan ben ik in Troyes aangekomen.Catharine heeft nog voor mij telefonisch geprobeerd om voor 3, 4 en 5 oktober te reserveren. Helaas allemaal vol. Dit komt zeg ze door dat de druiventrossen op dit moment worden geplukt en hiervoor zijn vele krachten van buitenaf gekomen om te helpen. Dat verklaart dus dat het zo lastig te reserveren is. We blijven proberen.

Maandag 27 september 2021

Na een prima nacht om kwart voor 9 naar beneden voor het ontbijt. Alles stond klaar en kon plaats nemen aan de keukenbar. Typisch Frans ontbijt, koffie, stokbrood, boter en jam. Zelf zaten ze al lekker te smikkelen. Stukje stokbrood met boter dopen in koffie met veel melk en happen maar. Brrrrr. Eet het stokbrood wel zonder te dopen. Ondertussen kreeg ik een schenkkan van aardewerk voor mij neergezet. Beginnen ze hier 's ochtends eerst met wijn dacht ik maar nee daar zat de koffie in. Lekkere sterke zwarte koffie. Na het ontbijt nog even met Catherine geprobeerd om verder te reserveren. Had gisteravond nog een 3-tal adressen gevonden voor na Troyes. Helaas lukte dat ook niet, waren vol of ze bestaan niet meer. Catharine heeft nog geprobeerd via de Franse airbnb maar ook zonder succes. In grootte dorpen of steden lukt het wel. Maar de plekjes in dorpjes op het platteland zijn het lastig en daar gaat precies de Via Lemovicensis de route richting Vezelay doorheen. Tegen 10 uur ga ik op pad uit gezwaaid door Catharine en Claude op weg naar Baye. Het is een korte wandeling vandaag. Het is niets anders morgen kunnen we kilometers maken. Kom al gauw door het centrum van Montmort-Lucy heen en ga opzoek naar de bakker om wat in te slaan voor onderweg. Loop langs een gevel waarop met grootte letters staat boulangier. Maar deze is niet open, deur opslot en de ramen verduisterd. Een Fransman die langs loopt ziet mij staan en zegd fermé. Ik vraag of er in het dorp nog een andere bakker is. Non, il n'y a plus de boulangerie ici au village. Nou, dat is lekker. Er is wel een bakker in Baye 12 kilometer verderop. Oké, merci. Gelukkig had ik gisteren bij het uitgebreide ontbijtbuffet wat extra's meegenomen. Altijd makkelijk voor onderweg dacht ik toen. De route is niet zo spannend vandaag. In het begin een beetje klimmen en voor de rest is het langzaam afdalen naar de eindbestemming. Door de velden heen waar het graan al is geoogst en er een paar velden staan met suikerbiet, maïs en zonnebloemen. De zonnebloemen hebben het al opgegeven en staan er met hangende kopjes bij. Het weer is bewolkt en een beetje regen af en toe. Zo rond half 1 is het wel tijd voor pauze maar geen zitplek te vinden hier. Dan maar op de grond uit de wind tegen het maïsveld. Heb een klein zitmatje bij me, zo zit je droog en warm. En eet mij meegenomen cakeje, brownie en appel op. Verder maar weer tussen de velden door langs een boerderij ga ik het bos. Het pad door het bos is aangelegd met gravel en loopt langzaam naar beneden. Heerlijk lopen zó, niet dat glijwerk van gisteren en kom om half 2 in Baye aan bij het hotel. Mondkapje op en naar binnen en wordt alleraardigst begroet door de gastvrouw. Ben beland in zo'n echt Frans dorps hotelletje waar de tijd heeft stil gestaan. Laat de mail zien met de bevestiging en na het invullen van mijn naam en het scannen van de QR-code krijg ik de sleutel van kamer 5. Wandelschoenen kan ik voor de trap uitdoen en krijg een paar crocs aan geboden ter vervanging. Niet nodig madame heb zelf slippers mee. Ga niet met crocs lopen 😄. Trap op naar boven en op de gang rechts zijn de kamers en halverwege links zit de douche en het toilet. Eerst maar opfrissen hebben dat alvast gehad. Na de douche een biertje aan de bar gehaald voor op de kamer en tijd om deze blog te schrijven. Om kwart over 6 ga ik naar de bar voor een wijntje. Het eten is pas om 7 uur en heb hier halfpension geboekt, zal wel goed komen. En dat kwam goed. We begonnen met charcuterie daarna boeuf bourguignon, kaas en nog een dessert. Half liter bordeaux erbij, lijkt wel vakantie. Dessert sla ik naar even over. Nog koffie aan de bar en dan ga ik zo tussen de lakens.

1. Maarten Don:
    27 september 2021
    Mooi verhaal weer Jan, eigenlijk loop je voor het eten en drinken :)
    Welke wandelapp gebruik jij?
  2. Jan Hogeveen:
    27 september 2021
    Niet alleen voor het eten hoor , Maarten. Je komt weinig bezienswaardigheden tegen op dit stuk. Maps.me kan je de route op downloaden en de eventueel overnachtings adressen. Ook alternatieven routes kun je erin verwerken. Het heeft mij toen naar Postel, Balen-Hulsen en Westerloo de weg gewezen.
  3. Ingrid Bakker:
    Heel goed Jan: geen crocs🤣
  4. Maarten Don:
    Bedankt Jan!
  5. Jan Hogeveen:
    28 september 2021
    Vergat ik nog te vertellen. Je kan deze app goed off-line gebruiken. En zet mijn smartphone in vliegtuigmodus dan doe je langer je batterij. Succes met de voorbereidingen, Maarten.
  6. Gertrud:
    28 september 2021
    Je bent lekker op weg. Leuk om het te volgen.
  7. Hans:
    29 september 2021
    Voor een goed advies klopt ik nog eens bij je aan Jan. Eerst volgende bezoek aan de slijterij ga ik op naar sap van Mumm.
  8. Rob van Rossum:
    29 september 2021
    Erg leuk dat je zo uitgebreid verslag doet van je avonturen Jan. We krijgen er dan ook direct een beeld bij! Fijn trouwens dat de Champagne streek ook op je route ligt :-). Zo te horen een smaakvol gebied. Het is wel te hopen dat de plukkers niet alle bedden in beslag nemen want dan wordt je reis ineens wel erg Spartaans. We gaan duimen!