Jan op weg 11

24 september 2021 - Reims, Frankrijk

Vrijdag 24 september 2021

Na 5 weken thuis rust te hebben genomen gaat het weer prima met de knie. In tussentijd wel enkele wandelingen met bepakking gedaan. Een ander reis cpap apparaat in huis gehaald, die 2 kilo minder weegt als de vorige en wat onnodige dingen uit de rugzak ga ik een stuk lichter weer op pad. Vanmorgen vroeg vertrokken met de Thalys vanaf station Schiphol richting Parijs Gare du Nord. Aangekomen in Parijs werden we opgewacht door de politie en iedereen moest zijn/haar QR code of vaccinatie bewijs laten zien. Zie ik Nederland toch niet zo gauw gebeuren op zo'n manier. Voor de TGV naar Reims moet ik naar Gare du Est wat 10 minuutjes lopen is, dus alle tijd de trein gaat pas over 50 minuten. Tijd om in te stappen bij spoor 29, inchecken en QR code weer laten scannen. Op naar Reims waar ik tegen 12 uur aankom, eerst maar eens koffie want dat is er niet van gekomen vanmorgen. In het park in een heerlijk zonnetje de koffie genuttigd en daarna maar eens het centrum in. Moet nog een bedje regelen voor vanavond, dat ga ik in de kathedraal doen daar zitten vanaf 14.00 uur de vrijwilligers van de Franse pelgrimsvereniging voor een stempel in je pelgrimspaspoort, maar ook om je te helpen om een slaapplek te vinden. Was te vroeg, eerst maar een rondje door deze mooie kathedraal niet alleen van buiten maar ook van binnen is het indrukwekkend. Tegen tweeën maar aan het tafel gaan zitten waar ik 5 weken geleden ook plaats nam. Klokslag 2 uur kwam de vrijwilliger. Bonjour Monsieur, bonjour. Daar gaan we dan, kijken of we elkaar begrijpen. Dat lukt aardig. Krijg ook een boekje om in te kijken met nog meer adressen voor te overnachten richting Vezelay. Maak gauw een paar foto's van verschillende pagina's met adressen. Altijd makkelijk voor later. Ondertussen belt hij naar een adres voor mij en zowaar is er plek, dat is snel geregeld. Het is 900 meter lopen volgens de wandel app. Aangebeld bij nr. 16 en mag door lopen naar de receptie voor de sleutel. Serveren morgenochtend geen ontbijt maar dat is geen probleem, het centrum is vlak bij met genoeg zaakjes voor ontbijt. Op naar de 1e etage, prima kamertje met eigen badkamer van Franse afmeting. Slaap vannacht in een diaconessen huis, weer wat anders. Vanavond hapje gegeten bij restaurant Excelsior heeft mij de vorige keren ook prima gesmaakt. Deze keer niet buiten op het terras maar binnen in het restaurant. Mooie klassieke zaak met prima bediening en de wijn smaakte voortreffelijk 🍷. Loop door centrum terug naar het logeeradres. Het is druk in de stad, vrijdagavond en veel toeristen die een weekendje Reims doen. Morgen richting Epernay kijken of we daar ook een overnachting kunnen regelen.

1. Henk en Marja:
    24 september 2021
    Hé Jan, je bent weer op weg zie ik. Succes en geniet ervan!
  2. Rob van Rossum:
    24 september 2021
    Lekker Jan dat je weer op de been bent n weer avontuurlijke km's kan maken! Je voelt je vast al weer helemaal thuis na een heerlijk Frans diner met wij bijbehorende wijn. Wij zijn nu in Mainz als tussenstop na Oostenrijk. Zondag rijden we huiswaarts. Vanavond heerlijk gegeten bij n Indo-china restaurant. Erg gezellig en bijzonder lekker. Daarna nog even door t centrum gewandeld; op zoek naar n restaurant voor morgenavond ;-). We hebben al iets leuks gezien. Komt goed dus :-). Don't walk on the wild side maar geniet wel van alles wat op je pad komt!!
  3. Gertrud:
    24 september 2021
    He Jan; wat een verassing dar je de reis weer snel kan oppakken. Ik hoop echt dat je de rest van je reis kab voltrekken. Bon voyage en ik kijk uit naar je reisverhalen. Voor zo weltrusten.
  4. Yvonne Jelluma:
    24 september 2021
    Super Jan dat je weer begonnen bent. Ga er een mooie camino van maken met vele mooie verhalen.
  5. Martin:
    25 september 2021
    De aanhouder wint, geniet van al het moois om je heen, doe gerust even een domain aan, de oogst is in volle gang, want je weet wat de fransen zeggen “in wijn zit geen alcohol”
  6. John de Roos:
    Wat een verrassing
    Je bent weer op weg
    En nu maar voltooien dan die pelgrims tocht
    Ik hoop nog veel mooie verhalen te kunnen lezen
    Veel succes en geniet ervan
  7. Richard:
    25 september 2021
    Jan succes 🤞 met hervatting toch dat alles maar heel blijft 🙏👍🏻
  8. Maarten Don:
    26 september 2021
    Weer een mooi avontuur gewenst Jan!