Jan op weg 6

15 maart 2020 - Olloy-sur-Viroin, België

Zaterdag 14 mrt.

Gisterenavond nog door het centrum van Givet gewandeld opzoek naar een restaurant,  keuze genoeg. Givet is een mooi oud vestingstadje gelegen aan de Maas met op het hoogste punt van de stad een burcht. Zomers zal het híer wel druk zijn met toeristen. Te zien aan al die horeca dat hier zit. Vanmorgen rustig opgestaan het is tenslotte weekend, lift naar beneden richting ontbijtzaal. Niemand te zien, buffettafel voor het ontbijt leeg. Had net zo'n trek in roerei met spek. Daar is de man van de receptie, het personeel is verlaat over 15 minuten kan je ontbijten. Ga maar weer even terug naar mijn kamer 23. Kwartiertje later nog eens proberen en ja hoor een buffettafel met een uitgebreid assortiment. Gauw een bordje pakken voor de roereieren met spek, stukje stokbrood erbij en smullen. Rugzak ophalen vanuit de kamer, ontbijt en de Leffe blonde van gisteravond afrekenen en weer op pad. Straat uit 1e rechts en ik zit weer op de Via Monastica. Vandaag richting Olloy-sur-Viroin een wandeling van 22,5 km. De eerste heuvel zie ik al verschijnen kort nadat ik Givet verlaat, dat wordt klimmen. Het is mooi wandelen in de Ardennen veel door de bossen en mooie vergezichten. Naar wat kilometers staat er een hek op de weg waar ik ook heen wilde met de tekst Route Inondee erop.

20200314_094426

Overstroomde weg volgens google translate. Heb ik weer dat water speel mij al de hele tijd parten. Dan maar langs de autoweg dat is geen pretje met dat razende verkeer langs je heen. Na een tijdje kan ik weer op de route komen. En weer een heuvel op, valt niet mee vandaag. De wandeling van gisteren heeft er behoorlijk ingehakt met die 27 km en de klimpartij. Dat merkte ik vanmorgen al bij het opstaan. Rustig aan verder en genieten van de omgeving. Kom door een leuk dorpje met een grote kerk. Even binnenkijken, mooi niet. Op slot ivm het corona virus. Oh wacht eens even ben nu weer in België helemaal niet doorgehad dat ik de grens weer ben gepasseerd. Zie het verderop bij een café een aanplakbiljet met de tekst. Gesloten in opdracht van de overheid ivm het corona virus. Dat is waar ook alle horeca is gesloten in België. Dat wordt geen koffie vandaag en vanavond ook geen restaurant bezoek. Op het logeeradres maar vanavond iets proberen te regelen. Krijg trek even een broodje, bushokje is in de buurt en zitten maar. Na een tijdje stop er een mooie auto met een dame erin en roept iets in het Frans. Sta op en gaat erheen en zeg dat mijn Frans niet zo goed is en krijg in het Nederlands de vraag of ik op de bus wacht. Je kan meerijden als je wilt, waar moet je naar toe? Verleidelijk, maar nee dank u. Moet nog 6 km naar Olloy-sur-Viroin en dat loop ik wel. Ze heeft wel een mooie auto. Ga weer zitten in het bushokje en eet verder mijn broodje op. De zon gluurt door de wolken, lekker zo. Heb geen haast kan pas om 17.30 uur terecht. Ze is zelf ook aan het wandelen vandaag. Na een half uurtje ga ik aan de laatste 6 km beginnen en kom via een lang smal pad door de velden in het bos. En nog eens omhoog de heuvel op, voor mij gevoel zíjn het bergen. Boven gekomen even bijkomen en zo kom ik aan in Olloy-sur-Viroin. Ben een uurtje te vroeg dus wandel ik wat door het dorpje en ga alvast bij de bakker wat lekkers halen voor zondag onderweg. 17.30 uur ga het logeeradres eens opzoeken, dat is nog lastig te vinden. Was er al 2 keer aan voorbij gelopen. Het huis zit verscholen achter een ander huis en door een steegje kom ik bij de voordeur. Deur gaat open en we maken kennis, Caroline is haar naam. Ze is ook net thuis van het wandeling. Jas en schoenen uit en aan de koffie met speculaas. Eten voor vanavond is geen probleem,  heb nog wel enkele muesli repen in de rugzak maar dat is niet voldoende. Ga even laterde kamer opzoeken om mij op te knappen en om 18.30 uur kan ik aanschuiven. Gezellig zitten kletsen tijdens het eten in een combinatie van Nederlands, Frans en Engels over de verschillende camino's die zij heeft gelopen. Lekker gegeten en een magnum ijsje toe. Samen de afwas doen en opruimen nog een kopje thee en naar bed. Lees op de Facebook pagina van het Nederlandse Genootschap het volgende bericht dat de Franse pelgrimsvereniging van de Voie de Vézelay besloten heeft dat de herbergen op die route tot nader order dicht blijven. En die kant ga ik nou net op. Krijg ook via andere pelgrims deze informatie en Jacqueline houd mij ook op de hoogte over de maatregelen in Frankrijk.

Zondag 15 mrt.

Gisteravond na telefonisch contact met thuis besloten dat ik niet verder Frankrijk in ga en mijn reis stop dan ook na 290 km stappen in Olloy-sur-Viroin. Hoe spijtig dat ook is maar het is te onzeker over wat er gaat gebeuren. In Frankrijk gaan ook alle cafés, restaurants en publieke ruimtes dicht. Bij het ontbijt vanmorgen besproken met Caroline zij zegt dat het een juiste beslissing is en als ik weer verder ga met de reis hier vandaan kan starten. Dat spreken we af. Caroline gaat wandelen vanochtend en ik mag hier wachten tot mijn lief me komt halen. Heb genoten van de 14 dagen reizen door een stukje Nederland, België en een dagje Frankrijk ondanks de vele regen en hoge waterstand. De mensen die ik heb mogen ontmoeten en de mooie locaties waar ik mocht overnachten. Bedankt voor jullie reacties en ik hoop gauw weer iets te kunnen schrijven over de reis naar Santiago de Compostela. Groetjes, Jan