Jan op weg 5

13 maart 2020 - Givet, Frankrijk

Woensdag 11 mrt.

Lekker uitgeslapen vandaag. Mevr. Anne-Marie is sporten met de damesclub en komt om 10.30 uur weer thuis. Ondertussen ontbijten en genieten van uitzicht over de stad. Het zelfde weerbeeld als afgelopen dagen. Ga straks in Namur de toerist uithangen en toeristische plekken bekijken. Gisterenavond samen met Anne-Marie de plattegrond alvast bekeken. Er zijn een paar kerken die de moeite waard zijn w.o. de kathedraal en zeker de Citadel. De Citadel is een hoog gelegen vesting. Van daaruit controleerde eerst de Romeinen en later de graven van Namur de Maas en de Samber. De Fransen maakten van de Citadel een puinhoop. De Hollanders bouwden ze weer op. Vandaag heeft de Citadel geen militaire functie meer. Na het bezoek aan de Citadel loop ik langs de Samber en kom ik uit bij de Maas. De Maas volg ik een paar km stroom opwaarts naar het nieuwe adres. De Maas treedt hier en daar buiten haar oevers en er staat een flinke stroming. Gaat allemaal richting Nederland, zet je kaplaarzen alvast maar klaar. Ben te vroeg om aan te bellen en ga opzoek naar koffie. Even de wandel app raadplegen of er iets in de buurt is. Een vrouw op de fiets stop, vraag iets in rap Frans. ???? Gelukkig spreekt ze ook Nederlands. Waar bent u naar opzoek? Vertel dat ik te vroeg ben voor het logeeradres en wel een kopje koffie lust. Als je 10 minuten recht doorloopt bij de versmalling van het jaagpad kom je een boulanger tegen. Daar hebben ze prima koffie en de lekkerste taartjes van Namur. Zo'n Jacobsschelp helpt je toch weer om je de weg te wijzen. Leuk zaakje met een vitrine vol met de mooiste taartjes. Un café avec eclair moka s'il vous plaît.

20200311_160410

Onderwijl is het gaan regen. Zit hier best neem nog een kopje koffie. Nu als verrassing een klein beliner bolletje erbij, heerlijk. Train ik er morgen wel weer af. Dinant is het doel. Tijd om te gaan aanbellen. Hartelijk ontvangst in half Frans en half Nederlands. Het is halfpension dus ik hoef niet op stap vanavond. De kamer is op de 2e etage het is even schrikken wat voor ouwe meuk is dat hier. Het bed is gemaakt van een matras op pallets. Nou ja, het is er in iedere geval schoon. 18.30 uur eten we, ben benieuwd. Samen met de zoon getracht om logeeradressen voor de komen dagen te reserveren. Morgen in Dinant is het laatste adres dat ik thuis alvast had gereserveerd. Na Dinant wil ik richting Givet en passeer dan ook de Franse grens. Zal voor korte duur zijn de volgende dag ben ik weer in België. Ondertussen is eten klaar, ovenschotel met puree, stukjes vlees en maiskorrels verder nog wat salade. Glaasje wijn erbij dan spoel je het makkelijk weg. Nog een beetje gekletst over  waarom naar Santiago en waar ik vandaan kom. Alphen aan den Rijn zegt ze niets natuurlijk. Dan zeg ik maar dat ligt in de buurt van Gouda. Oh Gouda, ja van de kaas zeggen ze allebei tegelijk. Ga de houten planken boven maar opzoeken. Ben benieuwd hoe dat slaapt.

Donderdag 12 mrt.

Viel mee, redelijk geslapen vannacht. Gauw ontbijten, afscheid nemen en op weg naar de abdij o.l.v. van Leffe in Dinant. Een makkelijke route vandaag, zolang ik de Maas links van mij laat liggen en stroom opwaarts loop kom ik 26 km verderop in Dinant terecht. Een mooie wandeling zo langs de snel stroomden Maas die hier en daar buiten haar oevers treed. Moest zelf een stuk door een dorp heen omdat het jaagpad onder water staat. Kan ik gelijk even bij boulanger naar binnen voor wat brood. Paar keer gestopt onderweg om wat te eten/drinken op een bankje. Prima dagje zo, zelfs de zon komt tevoorschijn. Lekker hóór na al die regen van de afgelopen 10 dagen. Kwam dan ook optijd aan bij de abdij, waar kan ik mij melden. Daar bij die deur een bel met intercom, proberen maar. Allo hoor ik met een hoop gekraak. Bonjour, je suis un pèlerin des Pays-Bas. Oké. Even later gaat de deur open een dame staat mij te woord in hét Frans. Ik maar knikken en oui, oui. Zover ik begreep, kon ik daar mijn schoenen neerzetten, avondeten is om 19.10 uur en ontbijt 08.00 uur in deze ruimte voor de gasten. Op naar de kamer, ik er achteraan met mijn rugzak en op mijn sokken. Glij bijna van de trap omdat de treden zo glad zijn. Na een paar deuren en gangen door, 2 trappen op kreeg ik kamer 1 toebedeeld. Daar is het toilet en douche en weg was ze. Prima kamer met een lekker zacht bed en dekbed. Als je in de abdij verblijft is het wel zo netjes om een dienst bij te wonen. Om 18.30 uur begint de avonddienst (vesper).  Met mijn slippers aan ga ik de gang op, geen idee welke kant ik op moet. Linksaf dan maar, daar is de trap naar beneden, gang door deur open, verkeerd. Volgende gang proberen nog een paar deuren geopend. Geen kerk te vinden. Hoor iemand verderop in een andere gang, die kant dan op. Het is een Nobertijn, even de weg vragen. Moest door de binnentuin de witte deur door dan kom je in de kerk. Na de dienst richting de souper. Kennis gemaakt met Ivan een student theologie die daar tijdelijke verblijft. Hij wilde graag in stilte eten, prima.

Vrijdag 13 mrt.

Hoor de klok om 06.45 uur luiden de Nobertijnen gaan naar de mis, ik draai me nog even om. Goed geslapen vannacht in de abdij wat een stilte daar. Wat mij gisteravond opviel je hebt alleen maar ramen die uitkijken op de binnentuin je hebt totaal geen zicht/contact met buiten. 8 uur ontbeten in stilte met Ivan. Samen de tafel afruimen en naar de keuken brengen. Daar is het een drukte van belang. Alle Nobertijnen zijn aanwezig volgens mij. Goedemorgen/Bonjour gaat het over en weer. 1 Nobertijn spreek me aan en vraag aan mij of ik nog een stempel wil. Graag, loop maar even mee naar de andere ruimte hiernaast en neem plaats. Hij komt erbij zitten en bekijkt de stempels in mijn pelgrimspas. Die van de abdijen herkend hij natuurlijk allemaal en vraagt waar ik precies vandaan kom. Hij is een keer in Heeswijk-Dinther geweest bij de abdij van Berne. Krijg een mooie stempel en wil nog een gift geven. Niet nodig zegt hij voor een pelgrim is het gratis. Toch geef ik een gift en bedankt hem voor de gastvrijheid in deze mooie abdij. We nemen afscheid en met mijn rugzak op vertrek ik weer om de route te vervolgen. Na een paar 100 meter merk ik dat ik iets mis, oh nee mijn wandelstokken staan nog in de abdij. Terug en roep door de intercom: mon bâtons. Snel kan ik weer verder nog even bij bakker naar binnen voor wat brood en richting Givet. Wel een fris windje vanochtend en bewolkt. Later op de dag komt de zon af en toe te voorschijn. Loop nu met de Maas rechts van mij. Wisselend terrein stuk verhard, graslanden en bos. Dan kan ik niet verder, ik had gelezen dat je via een smal pad om een rots heen moet die iets overhangt. Het pad staat door de hoge waterstand van de Maas onderwater en nu.

20200313_100958

Loop maar terug en zie een smal slinderd paadje dat naar boven loopt. Zit niets anders op dan naar boven klimmen, hijgend kom ik boven bij een weg aan. Niet best voor de knie voel ik nadat klimwerk. De weg verder gevolgd en kon even later via een pad weer naar beneden en kon zo weer een uurtje later op de route komen. En door naar Givet maar het eerst volgende bankje is voor mij even bijkomen en wat eten en drinken. Zit bij een sluis mijn broodje te eten en een Belgisch echtpaar vraagt of ze erbij mogen komen zitten. Natuurlijk gezellig. Even tijdje uitgerust en weer op krachten ga ik verder, nog 2,5 uur volgens de wandel app. Een uurtje later ga ik de Franse grens over, het is maar voor 1 dag  want morgen zit ik weer in België en overmorgen zit ik voorlopig in Frankrijk. Met een beetje regen kom ik in Givet aan bij het hotel. Douchen, rusten en straks opzoek naar een restaurant.

Ultrïea, Jan

1. Rob van Rossum:
    13 maart 2020
    Erg leuk verslag weer Jan! Wat n oech zeg: dan heb je n potentiele gesprekspartner en dan wil hij in stilte eten 🙄. Nu op naar Dinant dus. Ik ben daar ook ooit geweest en heb daar goeie herinneringen aan. We hadden toen mooi weer. Dat helpt natuurlijk ook. Je moet zeker naar boven gaan voor een prachtig uitzicht op de Maas en omgeving! In Dinant kun je ook prima eten. Grt. Rob
  2. Jan Hogeveen:
    13 maart 2020
    Hi Rob, Dinant al gepasseerd. Zit nu in Givet (Frankrijk) in een restaurant. Rump steak en vin rouge wel verdiend na zo'n dag.
  3. Yvonne:
    13 maart 2020
    Dinant is inderdaad heel mooi aan de Maas. Omgeving is daar prachtig. Genieten maar van al het moois en lekkers van de bakkers onderweg 👍
  4. Rob van Rossum:
    13 maart 2020
    Wow; dat klinkt goed Jan! Vive la France 🍷😁👍. In Dinant ook n goed verblijf gehad? Boven geweest ook of geen tijd voor gehad? Grt. Rob
  5. John de Roos:
    13 maart 2020
    Tjonge jonge wat een verhaal weer
    Begin een beetje jaloers te worden
    Lijkt me echt een avontuur
  6. Martin:
    13 maart 2020
    Namur of Namen met de mooiste citadel van Belgie (volgens velen) kom je toch maar weer even langs. De mix van ontberingen en bijzonderheden lijkt me heerlijk om te ervaren!
  7. J. Veraar:
    14 maart 2020
    Je gaat goed Jan.! bijna in Frankrijk. Maar het is nog een heel eind naar Santiago!!! Maar je bent vol goede moed, en als je knie het volhoud dan kom je er wel. (stukje bij beetje) Wij bewonderen je moed om ondanks de regen toch door te zetten. Maar ja, als het 30 graden is, dan is het ook wat.
    Veel succes, en sterkte
  8. Richard:
    15 maart 2020
    Jan heb via fred begrepen dat je richting huis komt denk. Verstandig jammer maar komt best nog een kans