Jan op weg 30

Woensdag 05 april 2023

Voor 6 uur beginnen de eerste al op te staan met de nodige geluiden. Ga er maar ook uit. Slecht geslapen vannacht. Wilde gisteravond het apneu apparaat aanzetten om tegaan slapen maar er was geen stroom op het stopcontact. Balen, de andere sliepen al en om nou Etienne uit zijn bed te halen om te wisselen van bed had ik geen zin in.  Probeer het maar zonder, dat heb geweten. Rugzak pakken, opfrissen en één verdieping lager om een koffie te pakken uit de automaat. Heb nog een pan con chocolate e.d. over van gisteren en zo ontbijten wij in de receptieruimte van sporthal. Kwart voor 7 gaan we goed ingepakt op pad, het was vannacht 1 graad. Hier en daar was het gras nog bedekt met een laagje ijs. We komen veel pelgrims tegen om deze tijd. Allemaal richting de eerste stop voor vandaag en dat is na 1 kilometer al. De wijnfontein in Ayegui. Deze werd in 1991 gebouwd door Bodegas Irache. Het is sindsdien een verplichte stop voor pelgrims en wijnliefhebbers, maar niet om 7 uur s'morgens. Voor de foto maar geposeerd.  Na 7,5 kilometer stoppen we voor koffie in Villamayor de Monjardín. In elk dorpje is op de Camino Frances wel een barretje of kleine supermarkt waar de pelgrims terecht kunnen. Komen vandaag veel pelgrims tegen uit b.v. Amerika, Frankrijk, Zuid-Korea, Australië, Duitsland, Denen ect. Bij het passeren maakt je meestal een kort praatje. Waar kom je vandaan? Waar ben je start? Ga je tot Santiago? De weg is niet al te lastig vandaag. Het gaat glooiend door het landschap van Navarra met een paar klimmetjes en afdalingen. Na 21 kilometer komen aan in het dorp Los Acros tijd voor picknick en nemen plaats op een bank bij de kerk. Hierna bezichtigingen we de kerk van Santa Maria. Dit monumentale pand is rijk gedecoreerd en is gebouwd en verbouwd tussen de 12e en 18e eeuw. Het beschikt over een scala aan stijlen, waaronder laat-romaanse en proto-gotische tot renaissance en barok. Aan de binnenkant is er een imposant altaarstuk uit de 17e eeuw met een gotische afbeelding van Santa María. Ze waren bezig met de voorbereidingen voor Pasen. De beelden voor de processie stonden al klaar. We zetten nog stempel in onze paspoorten en gaan op pad voor de laatste kilometers. Het landschap is schitterend om te zien met mooie vergezichten en om er doorheen te lopen. Velden met beginnend graan, druivenstokken en olijfbomen. Zo koud het vanochtend was is het nu rond 1 uur een graad of 19 geworden. Lekker wandelweer. De laatste kilometers is het nog klimmen en na 28 kilometers komen aan in Torres del Rio waar we in de albergue La Pata de Oca gereserveerd hebben. Na het incheck ritueel krijgen we 2 bedden toegewezen in de kamer boven. Na de douche en het opmaken van het bed gaan we een rondje door het dorp. Later zitten we lekker in de zon op het terras van de albergue aan een wijntje van de streek Navarra. Etienne heeft een zakje pinda's bij zich en maakt deze open. Zeg tegen hem ik lust alleen de hele pinda's die smaken beter dan de halve. Kijkt hij me toch raar aan. Hij geloofde het bijna 😄. Ga maar nog een wijntje halen. We eten pas om 8 uur, Spaanse tijden. Het is tegen achten en we gaan naar het restaurant gedeelte. Een lange tafel staat klaar voor de pelgrims. 21 personen tel ik en het is een kakofonie in alle talen. De bediening zet kannen met water en rode wijn op tafel en serveert in rap tempo de 3 gangen. Om half 10 nemen we afscheid van de groep. Tijd voor de nachtrust.

Donderdag 06 april 2023

Om kwart voor 7 lopen we de kou in. Het is weer fris deze ochtend. Op de kamer was het ook koud vannacht, was blij met de deken die op de kamer lag. Met alleen een slaaplaken redt je het niet in de bergen deze tijd van het jaar. Bij volle maan kunnen we de gele pijlen die ons de weg wijzen goed vinden. Tegen half 8 komt de zon langzaam over de bergen achter ons tevoorschijn. Dan lopen we de goeie kant op naar het westen. Het pad gaat net als voorgaande dagen door vele velden met druivenstokken, olijfbomen en ook amandelbomen. Er lopen al meerdere pelgrims voor ons en achter ons deze dag. Sommige lopen we voorbij en zien bekende gezichten van pelgrims die we eerder in de albergue tegenkwamen en groeten elkaar met een Buen Camino. Een stuk verderop zien we een pelgrim langzaam wandelen. Bij het voorbij gaan vraagt Etienne of het gaat. Het is een jongen uit Zuid-Korea en hij vertelt dat hij een blaar onder zijn voet heeft. Etienne geeft hem advies om het te laten behandelen bij zijn volgende stop. Helaas kunnen wij hem niet helpen en gaan verder. Na 10 kilometer komen we aan in het plaatsje Viana en in het oude centrum zie ik een bakker, koop een broodje voor later. Verderop is een cafeetje voor onze eerste stop waar ik voor ons aan de bar koffie en een tortilla bestel. Niet lang blijven zitten anders verstijven de benen en gaan we weer aan de wandel. Na 20 kilometer tegen 12 uur komen aan in Logrono. Dat ligt in het Rioja gebied. De albergue is nog niet open dus besluiten we om eerst inkopen toe doen voor de lunch en genieten deze op het plein voor de Kathedraal de Santa María de la Redonda. Het is druk in de stad ivm hemelsvaartsdag. Veel mensen hebben vrij. Om 1 uur besluiten we om terug naar de albergue te gaan om ons te melden. Er staat al een lange rij pelgrims te wachten. Na enig geduld zijn we aan de beurt en ik krijg bed B 20 toegewezen. Had gevraagd of er stroom is op kamer en daar werd bevestigd op geantwoord. Er is stroom op de kamer maar de 6 stopcontacten zitten niet in de beurt. Er komt een andere pelgrim binnen en hij heeft bed nummer B 12 toegewezen gekregen vlak bij een stopcontact. Een en ander uitgelegd en we ruilde van bed. Gelukkig snel opgelost. Vannacht met 24 personen op een zaal. Leg de oordoppen maar alvast klaar. Na het rusten gaan we samen het centrum bekijken. De kerk kunnen we niet meer bezichtigen omdat deze nu gesloten is. We dwalen door de mooie straten met vele winkels en restaurants en de terrassen zijn druk bezet. In 1 straatje is het alleen maar tapasbarretjes wat je ziet. Zeg tegen Etienne we gaan wat drinken en stappen waar nog plaats is naar binnen en bestellen aan de bar een biertje en paar croquetas jamon en croquetas de espinacas. Dat gaat erwel in. We gaan terug naar de albergue. Het is nog te vroeg om te eten dus nog even luieren op bed. Wordt gewekt door Etienne het eten is klaar. Hij heeft spaghetti met bolognesesaus gemaakt. Dat is makkelijk kan zo aanschuiven. Na de maaltijd mag ik afwassen. Nog een kopje thee voordat we richting bed gaan. Morgenochtend optijd op pad voor een lange wandeling naar Najera.

Vrijdag 07 april 2023

Vroeg wakker door de eerste pelgrims die vervelend met lampjes hun boeltje bij elkaar pakken. Ga er ook maar uit ondanks dat het half 6 is. Verder een prima nacht gehad. Ondanks dat er van de 24 pelgrims verschillende lagen te snurken. Had in Nederland een nieuw doosje met 12 oordoppen gekocht, deze zijn van was. Je kneed ze tussen je vingers tot een balletje en druk dan dat tegen je oor. Sluit prima af en irriteert niet en je kan ze enkele malen gebruiken. Geen verkeerde aankoop geweest. In de keuken heeft Etienne koffie gezet en eet ik wat brood met paté. Het is gezellig druk in de keuken met al die pelgrims die willen ontbijten. Als ik het goed heb gelezen kunnen er in dit gebouw 64 pelgrims verblijven. Koffie op en naar beneden om de schoenen aan te trekken en om half 7 lopen we het gebouw uit. De straten van Logrono zijn mooi verlicht en er is volle maan. Twee vrouwelijke pelgrims willen op de foto met deze achtergrond. Dat kan en daarna maken zij een foto van ons. We vinden de gele pijlen weer en gaan opweg. Via de zijstraten komen er steeds meer pelgrims bij en niet veel later loopt een lange stoet met rugzakken de bergen in. De eerste kilometers van het pad zijn mooi aangelegd en goed te belopen tot we bij een meer aankomen. Daarna gaat het over in zand- en kiezel. We gaan door een stukje bos met dennenbomen waar een nieuwsgierige eekhoorn op een hek ons zit op te wachten.    Zal regelmatig wel wat krijgen van de pelgrims die langskomen zo rustig zit hij/zij te wachten. Het eerste stadje dat we na 13 kilometer tegenkomen is Navarrete hier bezoeken we de kerk van Santa María de la Asunción. Binnen is er een imposant altaarstuk, geclassificeerd als een van de grootste ter wereld. Dat geloof ik direct als ik het aanschouw. Een en al goud wat er blinkt en enorm (zie foto). Er naast is een cafeetje met terras waar we terecht kunnen voor koffie en een tortilla met gebakken ei en kaas. Er is meer drukte vandaag als de dagen ervoor vele Spaanse jongeren hebben vakantie en gebruiken deze dagen om een gedeelte van de camino te loop. Rugzak weer om en nog even de fles met water vullen uit de fontein stappen we verder over de stoffige landweggetjes. Mijn nieuwe schoenen waren blauw maar nu grijs van het stof. De zon schijnt ook lekker met zo'n 22 graden rond de middag. Het is het Rioja gebied waar we nu doorheen lopen en dat is goed te zien. Alleen maar velden met druivenstokken waar je ook kijkt. In de verte prachtige bergen met op 1 berg nog sneeuw. 4 kilometer voor het einde stoppen we bij een picknicktafel om de benen 10 minuten rust te gunnen en wat te eten en te drinken. We komen om 13.35 uur aan in Najera bij albergue Puerta de Najera. 30 kilometer vandaag goed genoeg voor 2 oude mannen 😉. De albergue gaat pas om 2 uur open zegt de dame die voor het gebouw de stoep veegt en hebben jullie gereserveerd want we zitten helemaal vol vanavond. Geen probleem komen we over één half uur terug. Tijd voor een biertje op het terras aan het riviertje wat dwars door stadje meandert. Even na tweeën gaan we naar de albergue om ons in te checken en worden hartelijk ontvangen door Maria. Geef mijn paspoort om te registreren en ze begint Nederlands te praten. Maria is geboren in Leeuwarden een Spaanse Friezin. Haar ouders zijn vanuit Granada Spanje naar Friesland geëmigreerd om te werken. Toen Maria 18 was zijn terug gekeerd. Maria werkt nu in deze albergue in Najera. Leuk om weer Nederlands te praten. Krijgen een 4 persoonskamer toegewezen en er zijn prima douches en toiletten. Stukken beter dan gisteren. Opfrissen en dan naar de supermarkt. We kunnen in de albergue ons eten klaarmaken en ook ons ontbijt regelen. We lopen nog een rondje door het centrum van dit mooie stadje maar veel is gesloten op goede vrijdag. Terug naar de albergue om te rusten van de wandeling. Later komen nog Peter en Lyla uit Duitsland bij ons op de kamer. Tegen 7 uur gaan we na beneden om in de keuken onze maaltijd klaar te maken. Flesje Rioja erbij en de avond is weer geslaagd.

Zaterdag 08 april 2023

Vanochtend ontbijten we met een Spaanse omelet. Goed eten want je verbrand genoeg calorieën op een dag. Om kwart over 7 gaan we de route opzoeken, dat is makkelijk want de albergue ligt aan de route en zijn we gauw de stad uit. Voor ons onder het licht van de volle maan zien we een schitterend heuvellandschap opdoemen. Langzaam komt de zon achterons tevoorschijn en geeft al wat warmte. Het is deze ochtend minder koud en minder wind dan de dagen ervoor en al snel kan het jack uit. We hebben lekker de pas erin deze ochtend. Voor mij zie ik het zand/kiezel pad als een lint door het heuvellandschap slingeren met pelgrims die als mieren in colonne achter elkaar lopen. Na 14 kilometer zien we bij de golfbaan Rioja Alta in Cirueña een bord met pelgrims welkom boven de entree deur en gaan naar binnen voor koffie en een broodje. We hebben geen tijd om een balletje te slaan en pakken  onze rugzakken voor het tweede gedeelte van de reis. Het zonnetje word steeds warmer en doe nog een laagje kleding uit en loop in t-shirt verder. Iets verderop zie ik 2 dames staan die zich met zonnecrème insmeren. Bij het passeren steek mijn armen uit en vraag om een beetje zonnecrème en wordt op mijn wenken bediend. Uitsmeren moet ik wel zelf doen. Zeg gracias en zet de pas erweer in. Etienne zegt wat doe jij nou? Zeg dat dit veel makkelijker is dan mijn eigen zonnecrème uit de rugzak te halen en we gaan lachend verder. We komen aan in Santo Domingo de la Calzada en bij de eerste en later ook de enigste supermarkt merken we later kopen we onze lunch die we op een bank in een parkje nuttigen. Nog 6,5 kilometer naar Granon tegaan volgens de routeplanner. Waar we moe en bezweet bij de albergue Casa de Las Sonrisas aankomen. De laatste kilometers omhoog waren zwaar en warm. Na vandaag staan er 29 kilometers extra op de teller. Voor de albergue staan al diverse pelgrims te wachten tot ze naar binnen kunnen. Om 14.00 uur open staat erop de deur, maar dat is al 10 minuten verstreken. Daar komt iemand om de deur open te doen. We kunnen naar binnen. Onze schoenen mogen in gang blijven en er wordt gevraagd wie heeft er gereserveerd. Wij steken met nog 4 anderen onze hand op. We zijn als eerste aan de beurt, schrijven in en we krijgen uitleg. Dat er een maaltijd om 8 uur wordt verzorgd en eventueel van half 8 een ontbijt morgenochtend. Afrekenen is niet nodig, het is allemaal op donativo (gift) basis. Bij vertrek morgen doe je je gift in de daarvoor bestemde box. Onze bedden staan op de 2e verdieping in dit rustieke gebouw. Na de gebruikelijke dingen is het ook tijd voor de was. Die ik in tuin te drogen hang. Daarna lopen ik en Etienne nog een rondje door het dorp. Gelukkig dat er een bar is in dit verder troosteloze dorp en nemen een drankje op het terras. Er is wel iets van een kleine kruidenierswinkel maar deze is dicht. Wel kunnen we bij een bakker terecht om alvast inkopen te doen voor morgen overdag .

1. Jacqueline:
    8 april 2023
    Zo dat zijn behoorlijk wat kilometers die jullie per dag lopen. Al bijna een week op pad. Morgenochtend paasontbijtje🐣.
  2. Jan Hogeveen:
    8 april 2023
    Zal een karig ontbijt worden morgenochtend om 06.30 uur. Alleen brood kunnen kopen. Heb nog een blikje paté in de tas. Bij het 1e dorpje morgen kijken of er iets open is. Morgen 24 km. Fijne Pasen.
  3. Maarten Don:
    8 april 2023
    Ha Jan, wat goed dat je de tocht weer voortzet! Ik ga weer met smaak je verhalen lezen. Jij hebt mij destijds geinspireerd om zelf ook te gaan lopen. Ik heb ik er voor gekozen om bij Reims linksaf te slaan, dus richting Rome. Hoop binnenkort weer 1,5 week te lopen en dan aan te komen in Besancon, niet ver meer van de zwitserse grens. Succes en sterkte Jan, ik blijf het volgen!
  4. Jan Hogeveen:
    8 april 2023
    Hi Maarten, zal het toch een keer moeten afmaken en hoop dat deze etappe te doen. Richting Rome, schijnt ook heel mooi te zijn. Kom je dan ook langs Vézelay? Dan moet zeker een bezoek brengen aan de Basiliek Sainte-Marie-Madeleine is een oude abdijkerk in Vézelay.
  5. Rob van Rossum:
    8 april 2023
    Hey Jan. Het lijkt mij wel vreemd om zo veel andere pelgrims tegen te komen nu of vindt je dat juist wel leuk?
    Veel plezier!!
  6. Jan Hogeveen:
    9 april 2023
    Hi Rob, dat is veel leuker. Gisteravond bij het eten zatten er mensen uit: Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Brazilië, Hongarije, Zuid-Korea, China en die ene Hollander aan tafel.
  7. Rob van Rossum:
    9 april 2023
    Dat is inderdaad wel bijzonder Jan! Goed voor "je vreemde talen"" ook 😉.
    Gezellige tijden!
  8. Yvonne:
    9 april 2023
    Weer gezellig en veel verschillende landen vertegenwoordigd op de route. Buen Camino🚶‍♂️
  9. Caroline:
    Weer goed op weg Jan!
  10. Connie en Bert:
    10 april 2023
    Misschien vonden jullie nog een Paaseitjes om je ontbijt aan te vullen. Veel wandelplezier nog. Jullie lopen flinke afstanden deze keer.
  11. Maarten Don:
    12 april 2023
    Helaas kom ik niet langs Vezelay. Dat moet dan maar op een volgende tocht :) Ik geniet weer van je verhalen en foto's. Je weet het nog Jan: festina lente!
  12. Jan Hogeveen:
    12 april 2023
    Inderdaad Maarten; haast je langzaam. Wanneer ga je verder met de wandeling? In 1 keer door of etappes?
  13. Maarten Don:
    14 april 2023
    Het worden etappes Jan. Volgende is al binnenkort van 2 t/m 11 mei. Dan wil ik weer 200 km lopen van Bar-sur-Aube naar Besancon. Maar hoe verder je komt, hoe langer (en duurder) je heen- en terugreis wordt. Dus de etappes worden wel steeds iets langer denk ik :)
  14. Jan Hogeveen:
    14 april 2023
    Veel succes met het avontuur, geniet ervan. Ultrïea.