Jan op weg 4

10 maart 2020 - Namur, België

Hi volgers,

Zondagochtend samen met de gastheer en gastvrouw van de b&b in Diest ontbeten nog een lunchpakket met gekookt eitje mee voor onderweg. Want richting Orsmaal kom je niets tegen. De dag ervoor voor het eerst met de wandelstokken gelopen. Dit is veel prettiger lopen, je loopt meer rechtop en ondersteunt de knieën en heup. Had deze dan ook nodig vandaag met de diverse heuvels in het vooruitzicht. Een route van vele kilometers door velden met fruitbomen en stukken bos. Af en toe een gehucht met wat huizen en blaffende waakhonden. Blij dat ik mijn stokken bij me heb, het hek zal maar niet goed dicht zitten. Je kan merken dat het zondag is, rustig op de paden. Wel veel moutainbikers in de ochtend. Probeer zo om het 1,5 uur even te stoppen voor wat te eten. De bushokjes zijn hier prima voor je zit droog en uit de wind. Merk dat het lichaam dat nodig heeft, ik eet meer op een dag als normaal. Drinken heb ik binnen handbereik dus dat gaat makkelijker. Om een uurtje of 12 is de voorspelde regen daar. Regenpak aan en regenhoes over de rugzak. En weer door. Lopen dan schimmel je gat niet, zou mijn moeder gezegd hebben. Met de wandelstokken in de hand kom je in een cadans en kan je lekker opschieten. De laatste 15 km van de 26 door de wind en regen. Het adres in Orsmaal is makkelijk gevonden. Welkom geheten door de heer des huizes en kreeg de vraag wil je een pintje. Graag. Daarna naar de kamer voor het ritueel douchen en rusten. Voor het eten de fiets mogen lenen en op naar het frietkot. Maandagochtend op tijd op weg na een goede nachtrust en ontbijt. Uiteraard weer een lunchpakket mee. De wandeling is vandaag richting Enines. Volgens het weerbericht zou het droog blijven. Dat zal dan de 1e dag zijn. Het landschap is ongeveer het zelfde als gisteren, door akkers en velden met fruitbomen. Je komt wel meer door dorpen met van die kasseiwegen. De wandeling ging niet makkelijk, die heuvels zijn echte kuitenbijters, daar moet ik nog aan wennen.  Vandaag passeerde ik ook de taalgrens, dat merk je meteen. Bonjour is het nu als je iemand tegenkomt. Verder een prima weertje de hele dag, beetje zon erbij. Kon zelf even de muts af. Ware het niet dat het laatste uur toch nog een regenbui op mijn bolletje kreeg. Gauw regenpak aan nog 4 km. Na 23 km aangekomen op het adres. Natte regenkleding en schoenen uit in de garage en aan de koffie met koek. Daarna de kamer opgezocht het is tijd voor de was, ik heb maar 3 setjes bij me. Alle restaurants in de buurt zijn op maandag gesloten, dat was mij bekend. De avond ervoor even gebeld om te informeren wat er mogelijk is bij de chambres d'hôtes. Moeders had verse soep gemaakt en daar kan ik wel wat van krijgen. Prima, wat brood erbij en het buikje is weer gevuld. Dinsdagochtend eerste wat ik doe is uit het raam kijken, wat denk je. Grauwe grijze lucht en regen.

20200310_072434

Eerst maar ontbijten misschien klaart het na een uurtje op. Er staat mij vandaag 30 km te wachten dus ik moet niet te laat vertrekken. Tussen Enines en Namur zijn er zover ik weet geen andere logeeradressen te vinden dan had de etappes anders kunnen indelen. Een heel uitgebreid ontbijt staat er voor me klaar te veel om op te noemen. Kon ook een lunchpakket maken en een extra eitje mee voor onderweg, uiteraard van de eigen kippen. Het is een wat ouder echtpaar van de oude stempel zeg maar. Alles uit eigen moestuin en boomgaard dat is het lekkerste. Kreeg zelfs de eigen gemaakte appelmoes te zien. Proeven, even niet dank u. Waar ken ik dat van? Gouwestraat misschien! Ze fietste vroeger veel door België en Nederland en logeerde dan ook vaak bij b&b en vrienden op de fiets. Ze zijn later ook een chambres d'hotes begonnen toen de kinderen uit het huis waren. De heer des huizes heeft zelf een paar keer de Elfstedentocht gefietst met de wielerclub. Het weer wordt de komende uren er niet beter op zien we op buienradar. Voorlopig tot in de middag regen en zw wind. Kreeg een mooi aanbod van het echtpaar ze wilde me wel met de auto naar Éghezèe brengen. Dat sla ik niet af, scheelde toch 3 uur lopen in de regen en wind. Zo gezegd zo gedaan en 14 km verderop werd ik afgezet en kon ik beginnen aan de Via Monestica naar Namur. De weg naar Namur is een makkelijke. Je kan niet verdwalen 1 bijna recht wandelpad. In het verleden lag er een spoorlijn deze is verwijderd en het pad is geasfalteerd. Je komt ook nog een oud station tegen. Dat wandeld lekker zo'n pad eens geen modder aan je schoenen. Aan gekomen in Namur valt de drukte mij op na 9 dagen in alle rust door de velden te hebben gelopen. Kan pas om 18.00 uur terecht bij het pelgrimsonderdak. Dus we draaien het ritueel maar om eerst even eten en dan de rest. Aangekomen bij het adres niemand thuis zal toch niet waar zijn. Even de mail wisseling nakijken, deze klopt 10 maart ben ik welkom. Dan even bellen, ze is een half uurtje verlaat. Geen probleem wacht ik op de stoep. Alles weer goed, lig weer in een warm bedje vannacht. Morgen een rustdag stadje bekijken, stempel halen en het volgende adres is 8 km verderop.

Ultrïea, Jan

1. Annelies:
    10 maart 2020
    Mooi verhaal Jan, tijd gaat hard.
    Alweer 9 dagen onderweg.
    Geniet van je stadsdag😁👍
  2. Yvonne:
    10 maart 2020
    Ja hoor, schepje appelmoes maakt alles lekker. Mooi verhaal en mooie route
  3. Jacqueline:
    10 maart 2020
    Ja die eigen gemaakte appelmoes komt me bekend voor😊. Goed op weg lief😘
  4. John de Roos:
    10 maart 2020
    Wordt tijd voor wat beter weer denk komt eraan denk
    Leuk denk al die mensen ontmoeten
    Kan je wel goed communiceren in Namur of spreek je goed frans
  5. Jan Hogeveen:
    10 maart 2020
    Hi John, al alle dagen regen. Morgen ook zag ik in het weerbericht. Na donderdag gaat het de goeie kant op. Spreek prima Frans, alleen ze verstaan mij niet. 🤔
  6. Rob van Rossum:
    10 maart 2020
    Ja Jan. Die regen wil wat. Het houdt niet op he? Schimmel aan je gat krijg je desondanks niet. Je houdt de gang er in. Goed hoor! Klimmen is wel even iets anders inderdaad. Niet forceren maar. Het gaat vanzelf wennen. Je krijgt ook steeds je natje en je droogje: dat helpt zeker ook 😊👍. 's Nachts kun je ltijd nog dromen van droog, zonnig maar niet te warm weer. Bon voyage!
  7. Rob van Rossum:
    10 maart 2020
    Ha Jan, je doet het super, prachtige reisverhalen ook. Het weer gaat vast beter worden, je loopt ook steeds meer naar het zuiden. Ik stuur je alvast zon, warmte en liefs vanuit Tenerife.
  8. Yvonne Jelluma:
    10 maart 2020
    Het ga je goed af Jan, ondanks de nattigheid. Geniet van je berichten.
  9. Rob van Rossum:
    10 maart 2020
    Nu ook Anneke reageert op je blog wordt ineens ook mijn reactie op haar naam gezet. Verwarrend 😳...
  10. Jan Hogeveen:
    11 maart 2020
    Dat viel mij ook op, idd verwarrend. Zet je naam volgende keer erbij.
  11. Martin:
    11 maart 2020
    De grauwe grijze lucht maakt straks vast plaats voor de blauwe heldere. Heerlijk vooruitzicht en geniet ervan!
  12. Jan:
    11 maart 2020
    Het is geweldig om je reisverslagen te lezen.
    Het is te hopen je beter gaat krijgen.
    Geniet van je rustdag.
    En voor de komende tijd in het Franse gedeelte een Bon voyage.
  13. Cora Van der Meij lodewijk:
    11 maart 2020
    Wat een mooie wandelbeschrijving.
    Ik geniet ervan!!
    Ik hoop jij ook.(van de wandelingen)
    Loop je altijd alleen Jan??
    Kom je geen andere pelgrims tegen?
    Misschien later op de route.
    De regen mag wel een keer ophouden .
    Hoop ik voor jou.
    Veel succes en ik denk aan je!!
  14. Jan Hogeveen:
    11 maart 2020
    Hi Cora, geniet zeker van de wandelingen en de gebieden waar je doorheen loopt. Tot nu alle dagen alleen gelopen, maar dat is geen probleem. Je hebt je eigen tempo en kan lekker km maken. De eerste dagen kwam ik eind van de dag Nelleke tegen we hadden dezelfde logeeradressen geboekt. Dat is wel gezelliger 's avonds kan je een beetje kletsen over de route e.d. Nu de laatste dagen alleen op de logeeradressen dat is wat minder. Gaandeweg naar het zuiden beter weer en meer pelgrims. Groetjes, Jan
  15. Connie en Bert:
    11 maart 2020
    Wat leuk om je wandelverslagen te lezen Jan, je hebt je roeping als schrijver gemist, haha.
    Pittige dagafstanden hoor, maar het lijkt je goed af te gaan.
    En het weer kan alleen maar beter worden!
    Succes verder hoor.
  16. Cora Van der Meij lodewijk:
    12 maart 2020
    Hoi Jan.
    Dank voor je antwoord.
    Lijkt me voor de avond inderdaad ook gezelliger met iemand.
    Wie weet wat en wie je nog tegenkomt.
    Ik vind het nog steeds(en dat zal blijven)een hele stoere onderneming!!
    Het beste maar weer en lieve groet, ook namens Paul..
    Hij leest je verslagen ook.
    Een goede wandeling weer gewenst!!!