Jan op weg 28

25 mei 2022 - Pamplona, Spanje

Zaterdag 21 mei 2022

Gisteravond nog stroom moeten regelen voor de apneu machine er was geen stopcontact op de kamer. Bij de bar gevraagd, geen probleem meteen werd er voor een verlengsnoer gezorgd. We kunnen vanaf 7 uur ontbijten maar de deur was al om kwart voor 7 open dus naar binnen. Om 7.15 uur gaan Mario uit Pescara en ik op pad. We hebben gisteravond besloten om samen naar het hoogste punt Col Lepoeder en door naar Roncevalles te gaan. Nou daar we dan op weg naar de top op 1410 meter hoogte. De wind is er ook weer en af en toe is het net als gisteren goed oppassen als de wind van opzij komt. Het pad is op het grootste gedeelte ook de weg naar boven voor het andere verkeer. Maar het is niet veel wat er langs komt. De andere gedeeltes van het pad zijn van keien. Onderweg maken we gebruik van de watertappunten die je tegenkom met heerlijk koud water. We passeren een andere pelgrim. Jake uit USA met weinig bagage. Sommige lopen zonder of met een klein rugzakje. Op de Camino kun je je rugzak laten vervoeren naar het volgende adres. En daar maken er veel gebruik van zag ik vanmorgen bij het ontbijt. Opgestapeld in de hoek stonden de rugzakken klaar. Na 3,5 uur bereiken we de top op 1410 meter hoogte. Tijd voor een pauze met een schitterend uitzicht over de Pyreneeën. Een machtig gezicht zijn de gieren die met gespreide vleugels van ongeveer 2 meter breed op de wind voorbij zweven. Na een half uur gaan we aan de afdaling beginnen. De wind is minder hard gaan waaien en het zonnetje kom te voorschijn. Het is een lastige afdaling met steile stukken maar om 12.30 uur komen we in Roncevalles aan. De albergue gaat om 2 uur open dus tijd om een terras op te zoeken. Bij een bar bestel ik 2 koffie, water en een cerveza. Even omschakelen naar het Spaans na 4,5 week Frans. Om kwart voor 2 gaan we weer terug naar de albergue om ons in te schrijven en natuurlijk een stempel. We zijn niet de eerste meer en staan nu in de rij. Krijg bed 208 toegewezen en Mario 231. Het is op de tweede verdieping en we kunnen met de lift. Boven aangekomen op de slaapzaal een lange rij van stapelbedden en prima sanitaire ruimtes. Je kan zelf je was laten doen. Tref het deze keer niet, slaap vannacht op het bovenste bed of ik niet al genoeg heb geklommen. Je kan je rugzak in een locker doen, wel zo veilig. Spulletjes uitpakken, bed opmaken, douche nemen, was doen. Eten voor vanavond om 7 uur en ontbijt om 7 uur is ook geregeld. Nu wat uitrusten. Straks het stadje bekijken. De kerk wezen bekijken een mooie maar kleine kerk. Vanmiddag kon ik er niet naar binnen in verband met een trouwerij. Nog geprobeerd om in Pamplona iets te reserveren maar dat lukt nog niet. Om kwart voor 7 ga ik richting het restaurant, Mario hebben ze in het andere restaurant ingedeeld en ook met het ontbijt. We vinden elkaar wel morgenochtend. Bij het restaurant kom ik Sjaak en zijn vrouw tegen die ik heb ontmoet in Saint-Sever. Kan weer Nederlands kletsen aan tafel. Het eten was niet zo, maar de wijn was lekker uit het Navarra gebied. Na het eten ga ik mijn bed opzoeken op 1 hoog en nog wat aan de blog schrijven. Maar dat lukt niet erg de oogleden gaan telkens dicht.

Zondag 22 mei 2022

Wordt wakker van het gerommel van anderen die vroeg willen vertrekken. Draai mij eigen nog even om voor een half uurtje. Om 6 uur gaat het grootte licht aan en tijd om op te staan voor iedereen. Het is de bedoeling dat iedereen om half 8 weg is. Opfrissen, spullen inpakken en richting het restaurant voor het ontbijt. Vele staan buiten te wachten en precies om 7 uur gaat de deur open. Ontbijten met 9 personen aan tafel en zit vandaag naast een Française en een Zweedse. Na het ontbijt wacht ik buiten op Mario. Ondertussen vraag ik aan een Fransman om hij een foto van mij wil maken bij het bord waar op staat: Santiago de Compostela 790 km. Geef mijn mobiel en hij maakt de foto en vraagt of ik er 1 van hem kan maken. Oké en krijg een I-Pad in mijn handen gedrukt. Je zal het maar nodig hebben onderweg zo'n I-Pad. Mario is gearriveerd en we gaan op pad. De route is goed aangegeven en er ligt een mooi pad. In colonne gaan we de voorgangers achterna. Sta er versteld van hoe druk het is op de Camino. Het is van Saint-Jean-Pied-de-Port een toeristische attractie. Alleen lopen is minder maar dit is teveel van het goede. Moet wennen aan de drukte om mijn heen. Het pad slingert door de omgeving met niet teveel stijgen en dalen met de gele pijlen die overal de richting aangeven. Kom bekende gezichten tegen van mensen die ik de laatste dagen heb ontmoet en je begroet elkaar als oude bekende. Een Koreaans echtpaar waar ik in Orisson bij aan tafel zat knik vriendelijke naar mij als ik ze passeer. Na 12 kilometer stoppen we in Bizkarreta bij een bar om iets te drinken. Het terras zit vol met pelgrims maar een beetje schuiven met de stoelen en we kunnen zitten. Mario haalt koffie met wat lekkers. Er zitten ook veel Spanjaarden die deze zondag gebruiken voor een wandeling of te fietsen met elkaar. 10 uur de zon schijnt al fel en dat is insmeren en de zonnehoed op. We zijn halverwege dus verder maar weer. Mario heeft moeite met het tempo. Het is zijn derde dag en hij moet wennen aan het gewicht van zijn rugzak. Hij zegt zelf dat hij teveel spullen in de rugzak heeft zitten. Geef hem het advies om in Pamplona de overbodige spullen naar huis te sturen of gebruik te maken van de transport mogelijkheid voor je bagage. Daar gaat hij over nadenken zegt hij. Het mooie wandelpad gaat over in stoffig pad over de rots. We lassen nog een kleine pauze in en heb onderweg nog wat koel water kunnen tappen in een dorpje. Als verrassing nog 4 km omhoog van de laatste 7 km naar Zubiri en de 3 kilometer naar beneden is een lastig rotspad en ga op sommige stukken zigzaggend naar beneden omdat het zo steil is. Na 22 kilometer komen we aan bij albergue el palo de avellano. Word welkom geheten door de dame achter de receptie en na de formaliteiten krijg ik de sleutelkaart van kamer 103 waar 5 stapelbedden staan. De gebruikelijke dingen doen en daarna zoek ik een terras op voor een cerveza en een klein hapje. Het dorp is niet veel bijzonders. Het heeft een mooie brug maar daar houdt het ook mee op. Er zijn veel albergues voor de vele pelgrims die hier aankomen en een bestaanrecht geven voor de bewoners hier. Vanavond om 7 uur kan de eerste groep eten en daar kom ik Frank en Marieke tegen die ik in Orthez voor de eerste keer heb ontmoet. Zij zijn met de auto met de fietsen achterop en wandelen of fietsen gedeeltes van de Camino. Gezellig samen met elkaar geklets en gegeten. Om kwart voor 9 moeten we ruimte maken voor de volgende groep. Ga het bed opzoeken, heb geen boven buur vannacht dus hopelijk een rustige nacht.

Maandag 23 mei 2022

Kwart voor 7 aan het ontbijt en een half uur later zoeken we de route op. We moeten terug over de brug en dan rechtsaf. Kan niet mis gaan volg de gele pijlen of de rugzakken die voor je lopen. Mario heeft vandaag geen rugzak, hij laat deze in Pamplona bezorgen en het gaat vlotter dan gisteren. Het is frisser dan gisteren en er gaan donkere wolken over ons heen, hoop dat het droog blijft. Het pad gaat door stukken bos over een rotspad, langs een drukke weg en door een paar dorpjes. Ook nog wat klimwerk maar niet al te steil. Bij een stop voor water in een dorpje kom ik Herico tegen, zeg tegen hem dat dit voor mij de laatste dag is van deze etappe en wens hem een goede reis naar Santiago de Compostela en met een stevige handdruk nemen we afscheid. Het eerste terras wat we tegen komen zit bomvol met pelgrims en staat er een lange rij bij de bar voor een bestelling. Verder dan maar misschien komen we nog iets tegen. Na 3 uur wandelen nemen we een pauze. Eet een reep, muesli broodje en een appel van de noodvoorraad. Nog 1 heuvel op zie ik op de routeplanner en dan is het dalen richting Pamplona. Op weg naar boven is het op het smalle pad lastig de voorgangers te passeren. Maar als je het even vraag krijg je alle ruimte om er langs te kunnen. 5 kilometer voor het eindpunt lopen we door de buitenwijken van Pamplona en de mensen begroeten je hier met Buen Camino. Tegen 12 uur komen we aan bij de oude stadsmuur met een ophaalbrug en niet veel later arriveren we in het drukke centrum. Bij de Cathedrale of Pamplona neem ik afscheid van Mario hij gaat naar zijn hostel die vlakbij is en ik ga nog 1 kilometer verder naar mijn hostel voor de komende 2 nachten. Ben iets te vroeg om in te checken en neem bij een bar een koffie met een Tostadas con jamón y queso. Na 1 uur check ik in bij Hostel Aloha. Een leuke hostel met kamers van max. 4 bedden, gescheiden sanitair, zit gedeelte, keuken en een gezellig balkon met een zitje. Prima stek na de 22 kilometer van vandaag. Installeren en wat slapen, vannacht niet veel kunnen slapen door anderen. Loop nu wat door de stad voor een restaurant maar hier zijn ze nog niet open. Besluit bij Torrano pasteleria een café americano en een bol met roompudding te nuttigen. Stilt een beetje de honger. Nog wat rond dwalen en bij café- bar Estrella kan ik om 7 uur eten. Terug naar de hostel ontmoet ik in de huiskamer. Duitsers, Amerikanen en Italianen, allemaal vertrokken uit Saint-Jean-Pied-de-Port en op weg naar Santiago de Compostela. Morgen ga ik Pamplona bekijken.

Dinsdag 24 mei 2022

Alle tijd om uit te slapen vanochtend maar zit al om 7 uur aan het ontbijt. Hangt een prettige sfeer in zo'n hostel. Iedereen pakt een bord, bestek en dergelijk uit de keuken de rest voor het ontbijt staat op het dressoir. Ga bij de Amerikaanse dames zitten waar ik gisteren mee heb zitten praten. Het zijn 2 zusters en ze zijn met een kleine groep opweg naar Santiago de Compostela. Helaas is de oudste zus op de derde dag geblesseerd geraakt aan haar knie en loopt nu met een kruk. Ze wil een paar dagen rust houden en dan de groep met bus of taxi na reizen. Ontbijt spulletjes afwassen en op zijn plek zetten. Hierna ga ik het centrum in om te kijken waar de bus morgenochtend vroeg vandaan vertrek. Kom terecht in een ondergronds busstation waar de vele haltes zijn. Moet morgenochtend bij halte 3 zijn. Wandel langs de citadel en ga richting het oude centrum om de Cathedrale van Pamplona te bekijken. Voor de Cathedrale kom ik een Française tegen die al vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port een paar keer heb ontmoet. Ze is vandaag met een Belgische opstap hoor ik. Uit Vlaanderen vraag ik en ja zegt ze, dat praat wat makkelijker. Het is voor haar de 4e dag en het valt haar zwaar, vooral haar rugzak. Een bekend probleem waar ik ook last van had in het begin. Tip van Jan: Overbodige spullen naar huis opsturen en na 1 week gaat het beter en ben je aan het rugzak gewend of laten vervoeren wat er vele doen valt mij op. Susan die ik in Orisson tegen kwam komt er ook aangelopen en gezamenlijk gaan we de kathedraal binnen. De mis van 10 uur is bezig en neem plaats op de bank. Het is een gezongen mis en dat klinkt prachtig. Loop nog wat door de stad. Pamplona stad van het stierenrennen dat plaats vindt in juli. Mensen gekleed in het wit met een rode halsdoek en/of ceintuur rennen samen met een kudde stieren door de nauwe straten van Pamplona naar de arena toe. Kom ook langs de arena en besluit om deze te bezoeken. Stierenvechten is hier de cultuur dat bij dit volk hoort. Je moet er maar van houden. Ga een cafeetje in voor een koffie en bestel 2 kleine broodjes die je kan uitkiezen van de bar. Ben weer terug in de hostel beetje opwarmen het is koud buiten maar een graad of 15. Heb mijn vest naar huis gestuurd 🤨. Mensen zijn aan het lezen of proberen adressen te regelen op de achtergrond klinkt de rolling stones met I Miss You. Help intussen een Engelsman aan nog overnachtings adressen. Hij verblijft ook op de zelfde kamer. Later komt er nog een Amerikaanse uit Brooklyn New York bij. Tegen zevenen ga ik opzoek in de buurt om iets te eten en stap bij restaurant Nevada naar binnen. Wordt gelijk herkend door de amerikanen die gezellig met elkaar zitten te borrelen en ga ze goeiendag zeggen. Neem plaats aan een ander tafeltje en bestel bij de ober die alleen Spaans spreekt één cerveza en vraag om de menukaart. Ja en die is alleen in het Spaans, dat wordt Google translate gebruiken. Het wordt een kalfsentrecote met een copa tinto. Neem afscheid van de amerikanen en wenst ze een Buen Camino.

Woensdag 25 mei 2022

Vroeg opgestaan en ga naar het busstation en neem de bus naar San Sebastian, stap daar over op een andere bus naar het treinstation van Biarritz. Daar nog een treinticket regelen naar Parijs. Verblijf vannacht in Parijs, heb een hostel geboekt in het centrum. Morgen reis ik door naar Reims waar ik iemand ontmoet ???

Totaal deze etappe 759 kilometers gewandeld en totaal vanaf Nederland 1457 kilometers.

Ga nieuwe schoenen kopen volgende week of zal ik op mijn verjaardag afwachten, wie weet !!

Bedankt voor jullie reacties en tot volgend keer. Ultrïea.