Jan op weg 25

11 mei 2022 - Captieux, Frankrijk

Zondag 8 mei 2022 (vervolg)

Kan pas vanaf 4 uur terecht in de refuge. Was de eerste en nam plaats op het terras in de schaduw van de parasol. Later een Frans echtpaar die gingen lekker onder de boom in het gras liggen wachten. Tegen 4 uur kwamen de beheerders eraan en konden we naar binnen. Schoenen uit en buiten neerzetten, rugzak in plastic krat en op naar de slaapkamer. Had de eerste keus uit 1 van de 3 stapelbedden. Die in de hoek en het onderste bed maar. Spullen uitpakken, bedje opmaken en opfrissen. Er komen nog meer pelgrims aan: Jean-Marc en Etienne die ik al eerder heb ontmoet en een Française. Rond 6 uur komt een nog een Française op de fiets aan en mag haar tentje in de tuin opzetten en kan hier douchen en eten. Volle bak dus vanavond. De maaltijd wordt door de beheerders verzorgd en we worden om 7 uur verwacht aan tafel. Goede gelegenheid om mijn Frans te oefenen. Hoop lol aan tafel maar het gaat mij te rap om het te volgen. Gelukkig vertaald Etienne het een en ander voor mij. Nog een kopje thee voor het slapen gaan en op tijd kruip ik in het slaaplaken.

Maandag 9 mei 2022

Je begrijpt wel dat het lastig slapen is met 6 personen op een kamer en degene die boven jou in het stapelbed ligt zich omdraait dat dan het hele bed schudt. Dus het is een nacht van slapen en wakker worden en dan begint zo rond half 6 ook nog een haan te kraaien. Om 7 uur zitten de meeste aan het ontbijt en andere hebben meer tijd nodig 's ochtends. De Française op de fiets is haar tentje aan het inpakken en Jean-Marc gaat al op pad en we wensen hem bon route. Om half 8 vertrek ik ook na de beheerders bedankt te hebben voor de gastvrijheid en de andere een goede reis. Vanaf de refuge is het rechtsaf en ik ben het dorp uit en loop alweer tussen de ontelbare druivenstokken door van de Bordeaux om precies te zijn het gebied Entre-Deux-Mers. Na een kilometer of 6 haal ik Jean-Marc in die op zijn gemak naar La Réole gaat. Dit is voor hem de laatste dag en gaat naar huis in september wil hij weer verder gaan richting Santiago de Compostela. Zover is het nog niet voor mij en wandel verder door het glooiend landschap en neem een pauze langs de kant. Het is nog warmer als gisteren, 29 graden zou het worden volgens het weerbericht. Heb de waterfles al een keer laten bijvullen onderweg. En wie komt daar aan gefietst de Française met haar tentje achterop. Ze zwaaid en roept ca va en ik zwaai en roep terug tout va bien merci. Die heeft vannacht beter geslapen in haar tentje dan ik volgens mij tot natuurlijk die haan ging kraaien. De pain au chocolate van gisteren smaakte nog prima en ga weer verder. Rond 11 uur kom ik langs het stadje La Réole en besluit om het centrum eens te bekijken. Kan wel doorlopen maar heb tijd genoeg. Leuk centrum met veel winkels, restaurants en de kerk Saint-Pierre uit de 12e eeuw. Drink op een terras een grande café en hierna verlaat ik via de brug over de La Garonne de stad La Réole. Het landschap aan deze kant van de rivier is anders meer landbouw zoals maïs en graan zie ik een boer verderop is druk aan het sproeien. Dat is hard nodig met deze warmte de velden zijn kurkdroog zo te zien. De hitte is goed te voelen op dit laatste stuk. Geen schaduw van een boom of gebouw die even voor verkoeling zorg. Tegen 1 uur kom ik bij een sluis aan met ernaast een café met terras genaamd Ecluse 50. Nou een koud drankje zou niet verkeerd zijn met deze warmte en wat te happen erbij maakt het compleet. Helaas er hangt een ketting bij de ingang van het terras met een bord fermé. Dat is jammer, maar wacht de deur staat wel open en zie iemand lopen en roep Bonjour. Een jonge dame komt naar buiten en zegt dat ze gesloten zijn maar een koffie wil ze wel zetten. Vraag is er iets anders in de buurt wil namelijk ook iets eten. Nee, zegt ze er is hier niets in de omtrek. Maar dan zegt ze dat ze iets voor mij wil maken. Graag zeg ik. Als je daar verder bij de picknicktafel ga zitten kom ik iets brengen. Even later komt ze tot mijn verrassing een bord met salade, ham, kaas en brood brengen met nog een glas rosé erbij. Keek ik nou zo zielig en/of teleurgesteld toen ze zei dat ze gesloten is of ........  Na het genieten op deze mooie plek bij de sluis wil ik afrekenen. 5 euro zegt ze, dat is niet genoeg zeg ik en geef haar 10 euro. Nee, dat hoef niet 5 euro is genoeg. Ze wil het niet aanpakken ondanks dat ik blijf aandringen. Geef haar de Delfts blauwe porseleinen klompjes uit Nederland kado. Dit vindt ze heel leuk. Komt ze terug met een kop koffie. Hoe aardig is dit !! Tijd om verder te gaan en deze verrassende plek te verlaten. Zet het kopje op de terrastafel, roep bonjour en wordt vanuit het raam uitgezwaaid. De laatste kilometers voor vandaag en met 27 kilometer op de teller kom ik aan in Pondaurat bij Nicole een vriendelijke oma van anderhalve meter hoog. Mag mee naar binnen en daar ontmoet ik haar man Michel en hun zoon Christof. Nicole laat verder de badkamer zien die beneden is en boven krijg ik een eigen kamer toegewezen. Of ik nu iets wil drinken of straks. Later zeg ik eerst opfrissen en uitrusten. Rond 4 uur ga ik naar beneden en krijg van Nicole een biertje. Wil je in de tuin zitten dat mag en wijst me de weg. Zit heerlijk in de schaduw van een boom en neem de lijst met adressen door eens kijken of ik nog iets kan boeken. Kreeg vanochtend een Whatsapp terug op een aanvraag van mij maar helaas ze zijn gestopt met het ontvangen van pelgrims maar met een telefoonnummer van iemand anders die wel pelgrims ontvangt en stuur haar een Whatsapp met een aanvraag. Zoek de kamer op, nog even luieren vanavond om half 8 eten we gezamenlijk met de familie en nog 2 andere pelgrims. Hoor gestommel op de gang en er wordt op de deur geklopt het Michel met de andere pelgrims en zie 2 bekende gezichten om de deur kijken. Zijn het Chantal en Guy de Fransen pelgrims van gisteravond. Om kwart over 7 ga ik naar beneden en loop via de keuken naar de eetkamer. Michel zit volgens mij met de buurman aan de Ricard. Wil je ook een Ricard vraag Michel. Non, merci. Een wijntje misschien en Michel laat Christof een fles rode wijn halen en schenkt een glas in en deze smaakt heerlijk. Wil op de fles kijken wat voor wijn het is maar er zit geen etiket op. Het is een Bordeaux zegt Michel. Ondertussen komen Chantal en Guy er ook bij en Guy gaat aan de Ricard. Die gaat er soepel in zo voor het eten. Nicole is druk met het eten, ze heeft van alles zelf gemaakt. Soep, terrine van gevogelte, soort pizza met spek, omelet en brochette van varkensvlees. Christof bracht nog een fles Bordeaux en voor je het weet praat je Frans.

Dinsdag 10 mei 2020

Prima geslapen vannacht en om 7 uur ontbijten we met zijn drieën. Neem afscheid van Chantal en Guy zij worden om half 8 door Michel met de auto terug gebracht waar hij ze gisterenmiddag heeft opgehaald zodat ze de route weer vervolgen. Ik probeer nog een adres te regelen door een mail te versturen en vertrek dan tegen 8 uur niet voordat ik Nicole hartelijk heeft bedankt voor haar gastvrijheid en het lekkere eten. Uitgezwaaid door Nicole ga ik richting Bazas vandaag. Het is fris deze morgen maar na de eerste klim ben je gelijk opgewarmd. Het loopt allemaal lekker tot ik na een kilometer of 9 voor het plaatsje Auros de benen niet meer willen en totaal geen fut meer heb en wazig ziet. Kan nog doorlopen en aangekomen in Auros ga ik gauw op een bankje zitten. Duidelijke symptomen van hypo. Neem een druivensuiker, wat te eten en drinken en knap na een half uurtje weer op. Vanochtend bij het meten van mijn suikerspiegel was deze wel laag, zelfs na de uitgebreide maaltijd van gisteravond en vanmorgen heb ik voldoende gegeten. Maar door alle beweging van de 3 weken wandelen werkt dat in op je suikerspiegel. Vanaf morgen maar minder insuline inspuiten. Ben weer bijgekomen en ga verder de weg vervolgen. Het is van alles wat vandaag. Landweggetjes, geasfalteerde weg, paden met gras, paden met kiezels en bospaden. Heuvel op en heuvel af alles komt voorbij vandaag. En de temperatuur loopt op naar 28 graden. Vanaf Auros kom je weinig meer tegen en ben blij dat ik rond 1 uur het stadje Bazas inloop. Ga richting de Cathédrale Saint-Jean-Baptiste en kom op een mooi plein uit met diverse restaurants en de office de Tourisme waar ik mij na 2 uur mag melden voor de refuge. Loop een rondje langs de terrasjes en ga bij Bistro Saint-Jean op het terras zitten. Bestel een Affligem en een plate du jour heb ik alvast goed gegeten. Vanavond in de refuge zien we wel wat we doen. Na 2 uur meld ik mij bij de office de Tourisme, krijg een mooie stempel, afrekenen en uitleg waar ik heen moet. De refuge is 700 meter verder, het is even zoeken en kom bij een nette en schone refuge aan. Het vaste ritueel van toepassing en vooral uitrusten. Wat een dag. Door een navigatie fout is wat 22 kilometer had moeten zijn nu 25 kilometer geworden. Lig lekker op bed de blog aan het schrijven komen er andere pelgrims binnen. De 1e pelgrim is een Fransman genaamd Serge en de 2e die binnenstap is een bekende Etienne. Ben niet alleen vanavond brengt de avond wat gezelligheid. Vanavond eten we met elkaar en daarvoor ga ik naar de supermarkt. Moet ook nog lijm regelen want ik heb materiaal pech. De schoenen vertonen slijtage en laten op sommige delen los. Met wat lijm moet dat wel lukken zoniet heb ik nog tape bij me. Ze moeten het nog 300 kilometer uithouden. Ieder maakt zijn maaltijd klaar. Serge heeft een fles rosé mee en we proosten op route Saint-Jacques. De mede pelgrims willen vroeg naar bed en liggen erom 10 uur al in. Kruip ook in de slaaplaken. Ben dat helemaal niet gewend zo vroeg naar bed, zit dan meestal aan de koffie.

Woensdag 11 mei 2022

Vannacht rustig kunnen slapen zonder bijgeluiden. 7 uur aan het ontbijt met de heren. Refuge opruimen, inpakken en we verlaten het gebouw. Bon route en ieder gaat zijn weg. Op naar de bakker dat is zoeken door al die straatjes met winkels maar na even gevraagd te hebben kon ik een halve stokbrood met fromage et jambon in de rugzak doen. Heb de route snel gevonden deze is niet al te moeilijk. Van Bazas tot Captieux is het één recht nieuw aangelegd fiets/wandelpad en vanaf Captieux naar het logeeradres op de laatste kilometers na één recht bospad. Kan niet verkeerd lopen zoals gisteren. Het is mistig en fris vanochtend tegen 10 uur komt de zon er pas door wat het gelijk een stuk warmer maakt. Gelukkig gaat het pad door een bosrijke omgeving en dat is lekker wandelen in de schaduw. Tijd voor een pauze op 1 van de vele banken die je langs deze route tegenkomt. De Europese subsidie is goed besteed. Wil weer verder en hoor getik in de verte kom Etienne aan in een vlot tempo met zijn stokken. Hij stop ook voor een slok en een pain raisin in het midden zit crème zegt hij. Volgende keer bij de bakker ook eens nemen. Bonjour, Etienne we zien elkaar morgen weer in Roquefort. Hij stop net als Serge vandaag in Captieux. Tegen 12 uur kom ik langs Captieux en besluit het centrum in te gaan om eten in te kopen voor vanavond. Dat is vlot geregeld en besluit een grande café te nemen op een terras. Neem de lijst met adressen erbij en puzzel wat met de afstanden. Wil de dag afstanden iets inkorten, vooral met de hogere temperaturen zoals vandaag 27 graden is dat prettiger. Vroeg beginnen en voor de warmte stoppen. Puffend en bezweet verschijnt Serge voor mij en we begroeten elkaar met een high-five en komt erbij zitten. Het is etenstijd en Serge besteld een menu du jour. Komt meteen mooi uit, ik vraag hem om voor mij te reserveren voor 15 mei en na enkele telefoontjes lukt dat. Helaas kan je niet bij alle refuge reserveren je moet je melden en hopen dat er dan plaats is. We gaan het morgen beleven. Op voor het laatste stuk op van 9 kilometer door het bos. Eet halverwege de rest van mijn stokbroodje op en een slok water. Met de laatste kilometers over een kiezel/zand pad kom ik aan bij Domaine du Billon. Wordt begroet door een jonge dame en deze laat mij het naast gelegen ruimte zien waar de pelgrims verblijven. De eigenaresse komt begin van de avond pas thuis en zal de rest regelen. Er is al een andere pelgrim aanwezig genaamd Claude en spreekt alleen Frans. 27 kilometers vandaag, het was wel rechtdoor en vlak maar ik mag niet mopperen hoe het ging. Claude is op zijn bed gaan liggen en doet zijn dutje. Spulletjes uitpakken, opfrissen, bed opmaken, was doen en dan uitrusten. Om 6 uur komt Claire de eigenaresse langs of alles oké is en afrekenen met weer een stempel. Tijd voor de schoenen reparatie. Zo goed als het kan lijm ik de los gelaten delen weer vast. Ziet er niet uit, als het maar goed zit. Om 7 uur maken Claude en ik ons eten klaar dat we buiten op het terras met een wijntje opeten. Rommel opruimen. Koffie vraag ik aan Claude. Nee, hij gaat naar bed, hij is moe. Man het is net 8 uur. Hij ligt nu te knorren en ik lig dit verhaal te tikken. Zo de oordoppen alvast opzoeken.

1. Martin:
    12 mei 2022
    Zo zie je Jan, een tentje is zo gek nog niet.
    De temperatuur staat het toe😎.
    Het gewicht van de kleding die je terug gestuurd hebt vervangen door een tentje?
    Je (vervroegd) verjaardagscadeau is ook vastgelegd vermoed ik🥾🥾.
    Geniet van je tocht, de mensen met hetzelfde doel, de vrijgevendheid en behulpzaamheid zoals je omschreef!
    Fantaaaaaaastisch!!
  2. Jan Hogeveen:
    13 mei 2022
    Tentje met een verlengsnoer voor de stroom dan is het een mogelijkheid. Het vervroegd verjaardagskado is nog geen eens zo slecht idee. Zo ze mijn maat weten??
  3. Gertrud:
    12 mei 2022
    Wat een leven...zucht. De omgeving, het lekkere eten met wijntje maar vooral, de ultieme vrijheid!
  4. Richardannelies van der post:
    12 mei 2022
    Zou Jacq ff paar nieuwe shoes laten bezorgen.
    En wandelse maar weer.
    Genieten met een grote G!
  5. Rob van Rossum:
    12 mei 2022
    Fijn dat je zo veel leuke/aardige mensen tegenkomt Jan :-)!! Dat is wel even wat anders dan de oorlog in Oekraine. Nieuwe schoenen lijkt ook mij geen slecht idee. Moet ik ze ''even'' komen brengen op de motor? Als jij mijn werkgever dan even belt dan komt het vast goed ;-).
    Slapen met meer mensen in 1 ruimte is wel een dingetje ja. Het is maar goed dat je over dag kan uitrusten ;-).
  6. Jan Hogeveen:
    13 mei 2022
    Je kan makkelijk in 1 weekend heen en weer, Rob. Kost je geen vrije dagen. Vind Anneke ook wel leuk een weekend Frankrijk. Ben as. zaterdag in Saint-Sever.
  7. Connie en Bert:
    12 mei 2022
    De laatste etappes heb je het goed getroffen met eten en drinken, zo te horen, en ook gezellige reisgenoten ontmoet! Vol goede moed weer verder dus.
  8. Lolanda:
    15 mei 2022
    Pfff je voelt de warmte,het gaat wel goed zo te lezen.Heb jij je petje op?Gezellig dat de avonden nu minder stil zijn,je loopt alweer heel wat kilometers,hopelijk straks niet barrevoets…Laat de wijn je maar lekker smaken!Proost op je verdere avontuur!
  9. Rob van Rossum:
    15 mei 2022
    Had ik maar zo veel tijd Jan :-(. Onze weekenden zijn meestal (te) goed gevuld.
    Anneke is sowieso niet te porren voor zo'n bliksembezoek; dat betekent alleen maar snelweg en daar is ook niet zo veel aan. Je zult -zo nodig- je tocht op slippers moeten vervolgen dus of jacq. moet je een paar schoenen toesturen ;-).
    Kom je geen geotere plaatsen tegen waar je iets zou kunnen scoren of is de lijm afdoende? Je komt voor het eind van de maand weer terug toch?
    Groeten van Anneke en mij.
  10. Jan Hogeveen:
    15 mei 2022
    Van de week nog een keer gelijmd. Zijn hersteld voor nog 250 km tot Pamplona. Groet