Jan op weg 15

7 oktober 2021 - Chablis, Frankrijk

Maandag 04 oktober 2021

Na het ontbijt haal ik uit kamer de rugzak op en check nog of ik niets vergeet. Beneden zeg ik gedag tegen de ontbijt dame en via de receptie naar buiten. Het is gelukkig droog wat een water iser gevallen. Had ik mijn rustdag goed gepland gisteren 😉. Ga richting het station, onderweg even langs de boulangier en de geldautomaat. Bij het station vraag ik hoelaat de bus naar Bouilly gaat. Om 10 voor half 1 pas en aankomst 40 minuten later, dat gaat het niet worden dus. Het volgende logeeradres wat ik op de route heb kunnen boeken is 36 km verder. Dat gaat het niet worden vooral het nu weer in heuvels terecht komen. Heb er gisteren al contact over gehad met het genootschap van Santiago de Compostela in Nederland. Dat de lijst welke op de website staat en die zij bijhouden en waar ik de adressen van gebruik het lastig reserveren is. Bij verschillende adressen mail ik of laat bellen door Fransen maar krijgen we geen contact. Bij een ander mailadres krijg ik het mailtje retour dat het mailadres niet bestaat en bij weer een ander krijg ik antwoord op de mail dat ze verhuisd is. Ja, dan wordt de spoeling dun om een plekje te vinden op gepaste afstand. Andere zijn gesloten vanaf oktober en gaan pas weer in maart open. Had je dan niet eerder kunnen gaan. Was ook eerder op pad, maar door de blessure ben ik 5 weken thuis geweest. Wilde weer zo graag op pad dat ik hier helemaal niet aan heb gedacht. Voor vanavond en morgenavond is het geregeld. Meestal weten ze bij het adres waar je logeer ook wel een oplossing. Nu nog in Bouilly te zien komen en vanuit daar kan ik gaan lopen. Ga richting de taxi standplaats bij het station. Geen taxi te bekennen wel staat er nog iemand te wachten ook op de taxi. Hij ziet mij rond kijken en zegt je kan dit nummer bellen wat op het bord staat voor een taxi. Oké, bedankt. Voordat ik kan bellen komt zijn taxi eral aan en vraag ik aan de chauffeur of er nog 1 kan komen. Hij zegt dat hij over 15 minuten terug is, dan wacht ik toch even. En inderdaad 15 minuten later is hij er en brengt hij mij naar centrum Bouilly, kijk mee op de wandel app waar we ongeveer moeten stoppen en zeg tegen de chauffeur nog 500 meter rechtdoor dan stap ik uit. Droog maar koud is het met een aardig windje en kleed me goed aan. Kijk op de wandel app waar ik ben en welke richting ik op moet om op de route te komen. Vanaf hier rechts volgende links en ik loop het dorp uit richting het bos op weg naar Les Chaillots. Het asfaltpad gaat over in gravel en in het bos is het blubber, wat wil met al die regen van gisteren. Aan de kant van het pad is het redelijk om te lopen. Maar het feest gaat pas beginnen als ik een steile helling op moet. Doe een paar stappen de helling op en glij net zo snel weer naar beneden. Voorzichtig aan Jan. De stokken er maar bij nemen en zo ga ik langzaam aan zigzaggend naar boven de heuvel op. Het is tevens ook het hoogste punt voor vandaag 561 meter, dat hebben we alvast maar gehad. Kom door het dorpje Sommeval en bij het gemeentehuis in een klein parkje pauzeer ik even. De rest van de dag is het wandelen door het glooiend Franse landschap en zo gaat het een paar uur door. Wat een weids uitzicht toch weer. Het zonnetje komt ook meer door de wolken en het vest kan uit. Steek een N weg over waar een rust  picknick plaats is. Kan ik hier mooi plaats nemen aan de picknick tafel voor een hap en een slok. Via de dorpjes Auxon en Sivrey kom ik na 22 km tegen half 4 uur aan in Les Chaillots. Had alleen de naam van het plaatsje en de naam van de eigenaren Michel en Claudie Alexandre door gekregen van Marie van chambres d'hotes uit La Noue, straatnaam of nummer hebben ze hier niet. Het is 1 straat met 8 huizen dat moet lukken en al vlot zie ik aan één huis de bekende Jacobs schelp en een uithangbord met daarop B & B La Chaillotriere aan de gevel. Aan bellen maar en al snel komt er een oud baasje in camouflage broek eraan gelopen van achter het huis vandaan.  Bonjour, bonjour. Of ik Frans praat, een klein beetje zeg ik. En Engels wel? Dat gaat makkelijker voor mij en hij gaat over in vloeiend Engels, dat heb je niet vaak. Gaat helemaal goed komen. Bagger schoenen uit bij voordeur en ik stap een gezellige huiskamer binnen. Michel begeleid mij naar boven voor de kamer met eigen badkamer. Alles perfect voor elkaar hier. Om 7 uur mag ik mij beneden melden voor het avond eten. Tegen 7 ga ik naar beneden en mag plaats nemen aan de keukentafel voor mij alleen. Het is net of ik in een restaurant zit. Een mooi gedekte tafel met een karaf water, karaf wijn en brood. Maakt kennis met Claudie zij heeft dit alles netjes verzorgd. Nou daar komt het: Michel komt met een groene salade met een heerlijke dressing en croutons. Daarna komt Claudia met een schaal linzen met gesneden worst. Ondertussen vraagt Michel of de wijn goed is, het is een Bourgogne. Daarna camembert en een dessert van huisgemaakte appelcompote en frambozen alles uit eigen tuin. Ter afsluiting een koffie. Wat fijn en geweldig dat mensen dit zo voor je willen doen. Michel vraagt hoelaat ik morgenochtend wil ontbijten, 8 uur geen probleem. Zeg Claudie en Michel een fijne avond en bedankt ze voor het lekkere eten.

Dinsdag 05 oktober 2021

De tafel stond weer mooi gedekt klaar met allerlei lekkers. Na het uitgebreide ontbijt de spullen verzamelen, afrekenen en een appel mee voor onderweg ga ik naar buiten. Ogenblik zegt Claudie je moet nog op de foto hier voor het huis. Poseren maar en nu 1 met Michel erbij. Via Whatsapp kreeg ik vanmiddag te zien, zijn leuk geworden. Op weg dan maar we hebben heel wat kilometers te doen vandaag naar Vézannes. Het is fris vanochtend met een straf windje. Aan het rand van het bos zie ik 2 reeën staan en als ze mij zien gaan ze er als een speer vandoor. Te laat om ze op de foto te zetten. Verder op de route zie ik er weer 2, deze keer krijg ik ze wel op de foto  Het is voorlopig rechtuit zie ik. Na 4 km kom ik in het plaatsje Ervy-Le-Châtel en zoek hier de bakker op deze keer voor een stokbroodje ham/kaas en een pain au chocolat. Loop het leuke plaatsje uit richting het bos maar mijd het bos en stippel een route uit over de landweggetjes. Deze zijn beter begaanbaar dan die modderige bospaden. En zo kom ik in Mézières aan waar ik  aangesproken wordt door een mevrouw vanuit haar tuin. Kan niet verstaan wat ze roept en loop naar het hek toe. Nu versta ik het, ze vraagt of ik water wil. Dat is aardig. Pas nécessaire madame en laat mijn rugzak aan de linker en rechterkant zien waar in de netjes ieder 1 fles water zit en heb nog 1 fles aan de voorkant binnen handbereik. Met 1,5 liter per dag lukt het mij wel en in de dorpjes is het altijd te regelen. Kom toch weer bij een bos uit maar hier loopt een smalle asfaltweg recht doorheen voor het verkeer tussen de dorpjes en dat wandel prima. Kan lekker tempo maken al hoewel het een vals plat is. Halverwege staat er een jagershut met een picknicktafel mooi plekje om te pauzeren heb eral 12 km opzitten. Kwartiertje gezeten en wil weer verder maar voel ook de eerste druppels vallen. Gauw regenpak aan regenhoes over de rugzak en zo wandelen ik verder. Wat een snertweer en wind tegen. Regelmatig moet ik op mijn smartphone kijken om te checken dat ik de goede kant op ga. Dit stuk van de route zie ik weinig geel/blauwe stickers van de via Campaniensis. En moet dan veelvuldig op mijn smartphone kijken maar deze reageert niet goed op mijn vinger. Lastig met natte vingers, regen en een smartphone. Na het bos gaat het over een landweggetje verder en steek ik even later een D weg over om langs het kanaal verder te wandelen richting Roffey. Bij een splitsing van de weg zie ik geen aanwijzing hoe verder en pak de smartphone maar weer. Zwart scherm wat is dat nou @#$%&*. Na enig drukken en vegen op het scherm krijg ik toch de routekaart te zien. Maar zonder route en voorzieningen die ik thuis had  gedownload. Ben ik lekker me, het is toch een beetje je lifeline. Vederop bij een huis ga ik in het portiek staan uit de wind en regen. Heb een klein handdoekje in de rugzak en haal deze eruit en maak hiermee de smartphone en mijn handen mee droog. Zet de smartphone in elkaar en start deze op. Mooi dat lukt. En nu de routeplanner deze reageert ook maar geen route met voorzieningen te zien op het scherm. Nu had ik thuis de bestanden hiervoor in een map gezet en kon deze dan ook weer makkelijk downloaden en alles kwam gelukkig weer te voorschijn op het scherm. Wikkel de smartphone in het handdoekje en steek deze in mijn jaszak. Blijft het in ieder geval zo droog. Moest inderdaad rechtsaf hier en kom zo in Roffey aan waar ik bij de kerk in een hokje schuil en mijn broodje daar droog op kan eten. Nog 9 km naar Vezannes zo'n 2 uur door het open veld. Brrr wordt er niet beter dat laatste stuk. Na 27 km kom ik koud en nat aan bij Domaine Les Pierres en word vriendelijke ontvangen door madame Copin. In half Frans en Engels zegt ze geef dat natte pak maar hier dat hang ik wel te drogen voor je en zet je schoenen daar maar neer. Wil je naar je kamer of wil je eerst iets drinken. Wat warms thee of koffie. Doe maar thee en krijg er gelijk een stuk kersencake erbij. We kletsen wat over waar ik vannacht heb geslapen en waar ik woon. Of ik al iets voor morgen heb geregeld. Nee, zeg ik misschien dat u wil bellen voor mij. Ga morgen naar Chablis 12 km verder en heb alle tijd om het stadje te bekijken. Chablis heerlijk wijn uit de Bourgogne de streek waar we nu zijn gearriveerd. Probeer een overnachting te regelen in de pelgrimsherberg van de gemeente. Heb het telefoonummer van de VVV bij de hand en madame Copin regel in vlot Frans de overnachting. Zo makkelijk kan het gaan. Overmorgen had ik zelf al geregeld, daarna zien we het wel weer. Voor de kamer moet ik buitenom naar de achterzijde met een eigen ingang. Prima kamer met eigen badkamer met bad deze keer. Dat is lekker zo even badderen hebben de spieren wel verdiend na deze inspannende dag. Om tegen 7 uur ga ik richting de huiskamer voor het avondeten. Madame Copin verwelkomd mij en ik mag plaatsnemen aan de tafel. De soep word geserveerd, deze keer van courgette, ui en tomaat. Ze vertelt dat er water staat maar ook een fles met druivensap van de chardonnay druif, eigen product zeg ze. Even later zet ze nog een fles rosé voor mij neer, ook eigen product. Dat gaan we allemaal proeven 😋. Na de soep een specialiteit van de regio, Jambon à la Chablisienne. Nog een kaasje en klein dessert toe. Smaakte allemaal voortreffelijk. Het lijkt wel een culinaire wandelreis ondertussen in plaats van een pelgrims tocht. Na de maaltijd wens ik madame Copin nog een bonne soirée en zoek mijn bed op. Was een zware dag.

Woensdag 06 oktober 2021

Meld mij om 9 uur voor het ontbijt en geniet van al dat lekkers wat er staat. Spulletjes pakken, stempel in de credencial en afrekenen. En tegen 10 uur vertrek ik richting Chablis. 1e linksaf en 1e rechtsaf en ik loop het dorp uit en mag gelijk aan de klimpartij tegen de heuvel op beginnen echt zo'n  kuitenbijtter was dat. Over het spoor heen de velden in. Het is redelijk weer vanochtend droog met een fris windje en weinig zon. Zie onderweg bij een bosrand nog 3 reeën en als die mij zien weten ze niet hoe hard ze moeten lopen. In Vezannes zijn geen winkels voor een broodje en in het dorp Collan verderop zijn ook geen winkels zelf geen bakker kom ik tot ontdekking. Heb nog een pain au chocolate en een appel in mijn rugzak genoeg tot Chablis. Van een landweg tussen de omgeploegde akkers gaat het over in akkers met druivenstokken. We komen in de buurt van de eindbestemming. Hier worden de chardonnay druiven gekweekt voor de diverse wijnhuizen. Zie in verte Chablis al liggen in het dal en zo loop ik een uurtje later het stadje in. Meld mij bij de office de tourisme en krijg alvast een stempel, adres en de code van de deur van het pelgrims lokaal. Het is niet ver een paar straten maar en ik sta voor een groot huis. Alle luiken dicht, deur op slot en geen display om de code in te toetsen en ook geen bel. Gelukkig komt er een gele auto aan van de post die in de straat stop. Loop er naar toe en vraag of dit het juiste adres is. Ja, zegt ze en probeert ook de deur of deze open kan. Maar dat laat ze niet op zich zitten een drukt een paar keer op de claxon, geen resultaat. Nog een keer en boven gaat er een raam open. De pelgrim is er roep ze na degene die uit het raam hangt. De deur beneden is nog op slot. Oké roept ze en komt naar buiten via een deur ernaast om de deur te openen. Via een lange gang komen we uit in de achtertuin en links is een deur waar je je code in kan toetsen en kom je terecht in de daklozen opvang is prima voor 1 nacht. Zet mijn rugzak neer en ga naar buiten om dit leuke stadje te verkennen. Overal zijn wijnzaakjes waar je de wijnen kan proeven en kopen natuurlijk en genoeg restaurants. Bij een restaurant eet ik wat en loop al dwalend door het stadje weer terug naar de opvang. Beetje luieren, slaapplek voor overmorgen proberen te boeken en bed opmaken. Morgenochtend ook opzoek voor een ontbijt.   Vanavond nog een rondje door de pittoreske straatjes en iets eten.

1. Yvonne Jelluma:
    7 oktober 2021
    Zo Jan ff een paar verslagen gelezen, liep wat achter. Geniet ervan zoals jij schrijft, beleef het gewoon
    alsof ik hem loop. Geniet lekker van je wijntjes en alles wat je voorgeschoteld krijgt als pelgrim.
  2. Maarten Don:
    7 oktober 2021
    Geweldig verhaal weer Jan, je bent echt een doorzetter!
  3. Yvonne:
    7 oktober 2021
    Wat een leuke lieve mensen ontmoet je daar! En idd een culinaire verwennerij onderweg. Goed vervolg van je reis en hopelijk niet zoveel buien komende week
  4. Rob van Rossum:
    7 oktober 2021
    Erg leuk verhaal weer Jan en mooie foto's. Het is duidelijk heuvelachtig. Heb je de juiste spullen bij je nu of mis je dingen of heb je toch nog te veel bij je? Al doende leert men he en hangt ook van de weersomstandigheden af denk ik. Krijg je je schoenen nog wel droog met zo veel regen? Je loopt veel natuurlijk dus dat voorkomt dat er kilo's bij komen maar als ik de maaltijden zie dan is dat maar goed ook ;-). Leuk he dat er zo veel aardige op de wereld zijn. Is weer eens wat anders dan al die rampspoedverhalen van het journaal. Onderdak vinden is wat lastig maar het is maar goed dat je dat niet van te voren weet want dan begin je nergens meer aan. Nu gelukkig wel!
  5. Jan Hogeveen:
    7 oktober 2021
    Niets teveel meegenomen, Rob. Wel onderweg een bus spray gekocht om de schoenen waterafstotend te maken. Komende dagen mooi weer. De aankomende 2 nachten zijn geregeld.
  6. Martin:
    8 oktober 2021
    We kennen allemaal, de alternatieve elfsteden tocht.
    We lijken nu dank zij jou Jan kennis te maken met “de alternatieve pelgrimstocht”
    Aan de ene kant door de late start, soms barre weersomstandigheden, en om dezelfde reden moeilijk te krijgen slaapplekken, aan de andere kant culinaire hoogstandtjes met evenzo wijnen uit de regio! Rustig “doorklunen” Jan! De belevenissen die spontaan ontstaan zijn immers de meest bijzondere!
  7. Rob van Rossum:
    8 oktober 2021
    Ja dat las ik Jan; dat je spray gekocht hebt. Is erg prettig als je schoenen waterafstotend zijn :-).
    Hier wordt het ook mooi weer. Lekker dus...
    Dat je weer onderdak gevonden hebt ook trouwens ;-).
    Geniet er van en loop voorzichtig en vergeet de zonnebrand niet!
  8. Toni Hogeveen:
    10 oktober 2021
    leuk geschreven weer.Bel je gauw