Jan op weg 14

3 oktober 2021 - Troyes, Frankrijk

Vrijdag 01 oktober 2021

Redelijk geslapen vannacht het is  elke keer weer wennen aan een ander bed. Half 8 aan het ontbijt samen met Agnes en André. Had liever een uurtje later ontbeten maar zij willen nog ergens op tijd naar toe. Vraag aan André of hij gisteravond nog bronsende herten heeft gezien. Hij vertelt dat hij er veel heeft gezien en gehoord. Het was een mooi schouwspel. De TV staat aan met nieuws. Veel protest in Frankrijk over de uitkeringen die verlaagd worden en de energiekosten die flink gaan stijgen net zoals in Nederland. Nog even de Meteo berichten luisteren vandaag prima wandelweer, morgen iets minder weer maar zondag wordt er veel regen verwacht. Zondag heb ik een rustdag in Troyes komt dat goed uit. Agnes geeft nog een tip over de route dat ik beter over het fietspad kan gaan lopen dan over het wandelpad langs de rivier, het fietspad is namelijk geasfalteerd. Tijd om op te gaan. Na uitgezwaaid te zijn door het vriendelijke echtpaar loop ik het dorp uit. Kan niet langs de bakker hier, in dit dorp hier zijn geen winkels maar in Méry-sur-Seine 8 km verder kan ik boodschappen doen. Na een kwartiertje kom ik bij een brug over het canal de la Haute Seine en inderdaad het wandelpad ligt voor de brug en het fietspad over de brug links. De bewijzering geeft ook aan om over het fietspad te gaan. Het is zaak om vandaag de komende 18 km de rivier links van mij te houden en kan ik zo moeilijk verdwalen. Om 10 uur kom ik aan in Méry-sur-Seine en ga opzoek naar de bakker die is gauw gevonden. Broodje gekocht en nu heb ik zin in koffie. Was al langs een cafeetje gelopen op weg naar de bakker en ga hier naar binnen. Het niet even rustig koffie drinken hier. De plaatselijke hangouderen zitten hier onder het genot van de koffie druk met arm gebaren en luide stem te communiceren. 1 vraagt er aan mij of ik naar Santiago de Compostela ga. Hij heeft de schelp achter op mijn rugzak herkend. Nee zeg ik, ik wil naar Vezelay en hoop door te gaan naar Nevers. Zit al even aan de bar en zie niemand die voor mij een kop koffie kan inschenken. Dat hebben de oudjes ook door en 1 geeft er een schreeuw dat er een cliënt aan de bar is. Na een paar minuten komt de patron eraan en even later heb ik een grand espresso. Hij was druk met de pakketjes in de ruimte ernaast. Het is naast een café ook een afhaalpunt voor pakketten. In de tijd dat ik koffie drink komen er verschillende mensen pakketjes ophalen. Verder maar weer, zeg de mannen gedag en vervolg mij route langs de rivier. Dit riviertje cq. kanaal is gegraven voor het transport met de trekschuit lees ik later op een bord bij een sluis. Als ik zo die sluis bekijk is eral geen jaren een boot doorheen gekomen en het sluiswachtershuis is onbewoonbaar. Tegen 11 uur stop ik voor een pauze en zit lekker in het zonnetje te genieten. Verder naar weer. Kom de hele route 1 wandelaar en nog  geen 10 fietsers tegen en 1 visser nog aan de waterkant. Die had nog niks gevangen volgens mij. Kreeg geen antwoord terug op mijn bonjour. Loop wel lekker vlot zo recht toe recht aan op dit pad. Tempo maar verlagen, kom anders veel te vroeg aan vanmiddag kan pas om 5 uur terecht. Nog 8 km zie ik een kleine 2 uur lopen nog. Verderop kom ik de zoveelste sluis tegen maar hier is het huisje van opgeknapt waar een bar in is gevestigd met een terras erbij. Aarzel even maar ga toch zitten. Tijd genoeg. Bestel een koffie en kijk even rond. Paar tafeltjes verder zit een Fransman al heerlijk aan zijn wijn. Op de borden staat een ruim assortiment dranken van fris, bier, wijn, cocktails en zelfs champagne. Maar zie ook een bord met wat te happen. En na de koffie ga ik voor de vette hap met een biertje erbij. Het is nog 5 km naar het logeeradres en na een uurtje loop ik het begin van het dorp in. Nog 1,5 km zie ik op de routeplanner. Het is een lang en smal dorp gebouwd tussen het kanaal en een D weg in. Die laatste kilometers vallen een beetje tegen, dat biertje zakt in de benen. Om half vier sta ik bij het adres, niemand thuis maar dat wist ik. In haar e-mail had Ramona gezet dat ze tegen 5 uur thuis zou zijn en als ik er eerder zou zijn dat ik in tuin mocht ga zitten. Er daar zit ik nu het eerste gedeelte van dit verhaal te schrijven en vanavond schrijf ik het andere deel van vandaag. Tegen 5 komt Ramona de tuin in en begint in rap Frans tegen me te praten. Ze praat ook weinig Engels. Maar als ik het goed begrijp moeten we door de voordeur naar binnen. Laat je spullen maar staan die pakken we zowel. De achterdeur gaat ook open en ik kan mijn rugzak pakken en ook komen er gelijk de 2 katten mee naar binnen. Had ze al zien liggen in de tuin, ze lagen te wachten tot de bazin thuis van haar werk kwam. Ze laat de kamer zien, badkamer en toilet is in de gang en vraagt of ik een biertje wil. Straks graag een biertje maar ga mijn eerst opfrissen. Na die 24,6 km van vandaag of 31.980 stappen voor de stappen tellers onder ons is een douche wel even lekker. Daarna neem ik plaats aan de keukenbar en krijg mijn biertje. Heb ook de lijst met adressen mee en vraagt aan Ramona of zij voor mij deze 4 nummers zou willen bellen en vragen of er plek is. Geen probleem zeg ze en belt gelijk de 1e helaas vol, de 2e neemt niet op ook niet op het mobiele nummer wat ik heb. Op het mailadres kreeg ik ook al geen antwoord retour. Dat schiet niet op. Later op de avond nog een keer proberen zeg ze. Om 7 uur gaan we aan tafel waar een heerlijk ruikende ovenschotel en groene salade klaar staat. Gezellig babbelen we onder begeleiding van Google translate de avond door. Zij is een jaar geleden begonnen met het ontvangen van pelgrims en ik ben de 19e vertelt ze mij. Nog een lekker toetje met appel en nog iets  anders erin. De naam ben ik vergeten, pardonne-moi. Ze ziet dat ik het zat ben en dat klopt na de kilometers van de laatste dagen vraagt het lichaam om rust. En zoek mij kamertje op.

Zaterdag 02 oktober 2021

Om Half 9 is het ontbijt tijd. Prima geslapen vannacht, was zo in dromenland. Frans ontbijt met koffie uit de Cafetière à Piston. Heerlijke koffie zet je daarmee. Nadat ik op de foto ben gezet door Ramona. Zij zet alle pelgrims die bij haar hebben verbleven op de foto. Krijg nog een stuk stokbrood en een fruithapje mee voor onderweg en ga op weg naar Troyes. Vandaag neem ik niet de uitgestippelde route die over de landweggetjes en langs de dorpjes gaat. Maar plan zo de route dat ik door de dorpjes wandel. Heb je wat meer te zien en kom je nog eens iemand tegen. Het 1e wat tegenkom zijn een paar nieuwsgierige koeien. En zo loop ik deze zaterdagochtend door de dorpjes Payns en Saint-Lyé. Af en toe begroet door een blaffende hond als je te dicht langs het hek loopt. Hier en daar zijn de mensen aan het werk in de tuin of klussen wat aan het huis. Het is prima weer om te klussen en om te wandelen vandaag. Ah, een bushokje met bankje kan ik hier mooi even rusten. In het plaatsje Barberey-Saint-Sulpice kom ik weer op de route, nog 5 km naar Troyes. Tegen 1 uur kom ik aan bij de Cathédrale Saint-Pierre et Saint- Paul en laat mij voor de kathedraal op de foto zetten. De kathedraal is gesloten tussen 12.00 en 14.00 uur. Lunch tijd voor de Fransen. Voor mij tijd om een overnachtings plek voor 2 nachten te zoeken. Neem morgen een rustdag en wil de stad ook bekijken. Via de smartphone vind ik gauw een hotel niet ver van het centrum vandaan en boek deze dan ook. Bij het hotel aangekomen kan ik al in de kamer terecht. Fris me lekker op en ga weer richting het centrum om iets te eten. Het is druk in het centrum er is een militair evenement aan de gang en ga even kijken. Veel militairen, tanks, pantserwagens en demonstraties van verschillende wapens. Later neem ik plaats op een terras en bestel een biertje en vraag de kaart, wil graag iets te eten. Helaas de keuken is gesloten vanaf 2 uur en het nu half 3, jammer ga ik weer verder. Bij Tante Reine kan ik terecht op het terras en bestel een plankje met diverse soorten vleeswaren en kazen. Na de late lunch ga ik terug naar de kathedraal. Vind deze kathedraal mooier dan die in Reims. Tijdens de rondwandeling spreek ik de koster aan die ik zie lopen en vraag waar ik een stempel kan krijgen voor mijn pelgrimspas. Bij de entree zegt hij. Bij binnenkomst was er niemand aanwezig in het hokje maar nu wel zie ik en krijg dan weer een mooie stempel bij de verzameling. Ik ga terug naar het hotel beetje relaxen, vanavond nog een hapje eten. Morgen zien we wel weer verder.

Zondag 03 oktober 2021

Na het ontbijt vanochtend ga ik de stad in om het een en ander te bekijken. Het oude centrum is zeer mooi met zijn vele vakwerkhuizen, kerken en smalle straatjes. Maar veel kans krijg ik niet om dit alles goed te bekijken. In een korte valt de regen met bakken uit de lucht en veranderen de straten in kleine riviertjes. Geen pretje zo, onderweg koop ik nog wat om te eten en ga weer richting hotel. Vermaak me de rest van de middag met adressen zoeken, bellen, mailen, Whatsappen en kijken naar Paris-Roubaix. Rond 6 uur (Hollandse tijd) een hapje gegeten en nog een kleine wandeling door centrum gemaakt. Zeker nog eens terug komen maar dan bij beter weer.